DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

En fråga om Dimön och rum 15 biblioteket.
Det står att:
"Om rollpersonerna genomsöker biblioteket får de slå mot FINNA DOLDA TING för att hitta en bok som ger fördel i en färdighet.
Slå T4 för att avgöra vilken. 1: BESTIOLOGI, 2: FRÄMMANDE SPRÅK, 3: LÄKEKONST, 4: MYTER & LEGENDER. Flera försök får göras, tills en bok i varje ämne har hittats."

Förstår jag det rätt att de kan hitta fyra böcker som ger fördel på dessa fyra färdigheter? Dvs att så länge de har med böckerna på äventyr framöver kommer de att ha fördel på alla slag för dessa färdigheter?
Tills någonting tråkigt råkar hända med böckerna. :devilish:

En fråga om Dimön och rum 15 biblioteket.
Det står att:
"Om rollpersonerna genomsöker biblioteket får de slå mot FINNA DOLDA TING för att hitta en bok som ger fördel i en färdighet.
Slå T4 för att avgöra vilken. 1: BESTIOLOGI, 2: FRÄMMANDE SPRÅK, 3: LÄKEKONST, 4: MYTER & LEGENDER. Flera försök får göras, tills en bok i varje ämne har hittats."

Förstår jag det rätt att de kan hitta fyra böcker som ger fördel på dessa fyra färdigheter? Dvs att så länge de har med böckerna på äventyr framöver kommer de att ha fördel på alla slag för dessa färdigheter?
Ja, så har i alla fall jag tolkat det. Betänk bara att de endast får fördelen när de har möjlighet att läsa i boken och att det kan ta en liten stund. En lite elak SL kan bestämma att det tar minst en kvart av bläddrande för att få den där fördelstärningen, vilket begränsar användandet. Så det blir ingen fördel på slag för att mitt under en strid luska ut olika monsters svagheter eller för att stabilisera någon som slår dödsslag.

Dimön är ett klassiskt slutet på kampanjen ställe, man hittar så mycket prylar att rollpersonerna nästan blir för mäktiga för att kunna fortsätta äventyra. Tänker tex på alla formelsamlingar som finns där, väljer alla sedan Magisk talang så kommer hela gruppen vara magiker förutom sina vanliga yrken.

Back