Några saker jag tycker:
Riotminds måste lära sig att se utanför det egna rummet.
Riotminds må ha pengar och produktionskapacitet, men de tycks helt blinda för precis allting som händer utanför den lilla Riotmindsvärlden. Det syns i deras regelböcker såväl som på den här tjänsten. Att D&D, världens största rollspel, har en komplett rollpersonsgenerator, ett monsterindex, och all info om alla powers och raser etc online verkar det som att de inte kände till åtminstone på Gocthcon 2009. På samma 'con var det nån (inte jag, vad jag minns) som frågade dem om Print-on-Demand, vilket de inte heller hade någon koll på. Riotminds har ett jättestort ego, är övertygade om att de är bäst i klassen - men är i själva verket omsprungna med hästlängder. Lite mer ödmjukhet skulle sitta på sin plats.
En bok och en hemsida är inte samma sak.
Det duger inte att konvertera sina InDesigndokument till HTML och hoppas att det räcker så. Bara att de hänvisar till ANTAL SIDOR känns anakronistiskt. Jag som inte vill betala för Trudvang (då jag är helt ointresserad av världen) får meddelandet att jag bara får läsa de första 16 sidorna. Vaddå "16 sidor"? Finns det nån som sitter och räknar sånt - på nätet?
Lite samma sak med upplägget på texten. Tilltal och struktur är väldigt tydligt bara plockat rakt av från boken utan minsta lilla anpassning till onlinemediet.
Ett onlineverktyg behöver en kompetent navigation.
Varje någorlunda vettig lärare i webdesign säger samma sak: Det viktigaste med en hemsida är att den är lätt att hitta på. Strukturen ska vara lättarbetad och logisk, och anpassad för den tänkta målgruppen. DoD Onlines layout är bara gräslig, och strukturen svårframkomlig. Varför måste jag gå till min kontosida för att "läsa olika böcker"? Varför ligger vissa saker i navigationen högst upp, andra längst ner? (Menyer längst ner är för övrigt djävulens påfund)
Och att den hierarkiska navigationen inom kapitel ligger UNDER texten - hur tänkte de nu? Att folk är så förtjusta i att scrolla? Helt ofattbart efterblivet och inget man ska behöva se på en hemsida tillverkad efter '93.
En rollpersonsskapare är inte samma sak som ett digitalt rollformulär.
Nu kastar jag lite sten i glashus, eftersom min egna site rollperson.se kommer att vara just tomma textfält i vilka man fyller i sin rollperson, snarare än ett dynamiskt system som innehåller alla regler för alla rollspel någonsin, men när skaparna av ett rollspel erbjuder en tjänst för att hålla reda på sin rollperson förväntar jag mig mjukvara som hjälper mig. D&D's Character Builder är ljusår före Riotminds här.
Att kunna se texten där det beskrivs hur man skapar rollperson samtidigt som man ser rollformuläret vore också inte helt värdelöst.
Onlineverktyg måste vara enklare än sina analoga motsvarigheter.
En tärningsrullare som kräver flera klick går bort direkt.
Betalningsmöjligheter.
Det är möjligt att "kidsen" betalar med SMS, men att inte erbjuda Paypal eller Payson år 2010 är bara patetiskt. Det tar fem minuter att fixa ett konto.
Vad är bra då?
Bilderna är ganska snygga.
Sammantaget
När Götterdämmering går att köpa kommer jag att testa igen. Just nu är det här precis så dåligt som jag gissade utifrån förhandstittar och annan information.
Och om Riotminds antyder en enda gång till att vi som är kritiska skulle vara bakåtsträvande teknofober kommer jag att starta bokbål. Allvarligt talat, jag använder en EEE som jag styr trådlöst via min iPod Touch (den agerar touchpad och numeriskt tangentbord) för att föra anteckningar och styra musik. I D&D använder jag en app för att hålla koll på initiativet. Jag skriver själv mina rollspel på en öppen wiki. Jag sitter normalt vid en dator 10-16 timmar per dag. jag äger en server, en stationär och en netbook och alla tre används dagligen. Jag äger fyra spelkonsoller. Min mobil har Linux. Min värsta mardröm är att elallergi skulle visa sig finnas på riktigt och att jag skulle drabbas av den, dör jag kan inte föreställa mig ett liv utan teknologi.
Det är inte jag som är teknofob. Det är Riotminds som tycks sakna självinsikt.