Nekromanti DoD6 - reviderad, expert och dylikt

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Efter en oerhört lång frånvaro från forumet (som främst har orsakats av att jag inte har haft tid eller möjlighet att spela rollspel på länge) har jag nu fått en kick igen. Vi hann spela en hel del under jullovet och nu känns det som om jag är beredd att dra igång nånting igen.
Eftersom jag har en hel del äventyr till DoD6 (bl.a. Vildhjärta och Snösaga) som ännu ligger ospelade känns nästan det som det vettigaste alternativet. Speciellt då Berserk har DoD4 och har bestämt sig för att leda hela Svavelvinterkamapnjen för oss (de gånger vi alla råkar befinna oss i samma stad ~två gånger om året).
Nu är jag ju gammalmodig och har endast DoD6. Eftersom jag hörde att expert var en klar förbättring av detta spel (som var rätt så mediokert, förutom stämningen i Trudvang), hade jag nångång i tiderna tänkt införskaffa det. Nu finns det dock inget expert mer, och det enda som finns tillgängligt är den reviderade versionen av DoD6-reglerna.

Därför vill jag veta:
- Hur skiljer sig den reviderade versionen från den första?
- Hur skiljer sig den reviderade versionen från Expert? Finns något viktigt i expert som inte finns i den reviderade?
- Lönar det sig att införskaffa Eldsjäl?
- Hur är det med Ostmark och Mittland (blir iofs senare projekt oberoende).

Tack.

/BD, som återigen känner rollspelspulsen slå.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan hjälpa dig lite med dina frågor.

Lönar det sig att införskaffa Eldsjäl?
Ja, det tycker jag allt. Dock så föredrar jag nog Vildhjarta framför Eldsjäl & Snösaga. Inte för att dessa 2 äventyr är dåliga, utan att Vildhjarta är ett av de mer trevliga äventyr som jag sl:at på länge.

Hur är det med Ostmark och Mittland (blir iofs senare projekt oberoende).
Jo, de böckerna har jag haft en del användning av. Inte lika mycket som jag trodde, men ändå. De gånger jag vart tvyngen att kolla i de böckerna så var de jäkligt bra att ha.
de inehållr en hel del smått & gott som man kan behöva veta om länderna, folken & dess kultur.

Angående grundböckerna så tycker jag att expertboken & den reviderade boken är mer lika än den första boken som kom ut. Så skulle jag köpa DoD6 idag så skulle jag nog absolut ha köppt den reviderade utgåvan.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det som skiljer sig mellan Expert och Reviderade är i stort sett bara yrkena, och jag tycker att systemet i Expert är lite bättre. Dock saknar Expert listor på spells och religiösa förmågor, så du behöver en av de andra tjocka böckerna ändå om du vill använda de yrkena, och det vill man.

Dock behöver båda systemen moddas myyycket för att bli spelbara enligt mig, så min rekommendation blir att köpa reviderade och sen gå lös på det med hammare och stämjärn.
 
Top