[DoD] Har du använt brytvärde?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Man kan göra mycket kul med elementarerna i DoD. Tycker de är jättebra besvärjelser. Synd bara att de är så svåra att spelarmagiker aldrig kommer att bli bra på dem.
Jag upptäckte dessutom häromdagen att elementarreglerna är nästan rakt av lyfta från Stormbringer, och det är därför de fungerar så annorlunda mot andra besvärjelser. Lite kul sådär.
Men jag tänkte mig mer att man till exempel skulle kunna ha en förtrollad rustning som skadar vapen som träffar, och liknande. Demoner med skinn av syra och sådant. Det motiverar ju brytvärde på ett annat sätt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag upptäckte dessutom häromdagen att elementarreglerna är nästan rakt av lyfta från Stormbringer, och det är därför de fungerar så annorlunda mot andra besvärjelser. Lite kul sådär.
Intressant! Vet vi hur de funkar i RQ? Finns det ens elementarer där?

Men jag tänkte mig mer att man till exempel skulle kunna ha en förtrollad rustning som skadar vapen som träffar, och liknande. Demoner med skinn av syra och sådant. Det motiverar ju brytvärde på ett annat sätt.
Ja, givet hur sällan BV spelar roll om man spelar DoD RAW så tycker jag knappt det är motiverat att använda. Tycker att att BV antingen minskar med ett är en för liten effekt och att vapnet bara bryts är en för stor effekt. En förlust på typ 1T6 eller så känns mer lagom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Intressant! Vet vi hur de funkar i RQ? Finns det ens elementarer där?
Det gör det - RQ, Stormbringer och DoD har samma historiska uppsättning Paracelsus-elementarer, gnom/sylf/salamander/undin (och i RQs fall tre till - mörker och två sorters måne). I RQ måste elementarer först frammanas (med antingen Rune Magic eller Sorcery) och därefter befallas med en lämplig besvärjelse. Ibland kan man klara sig utan befallnings-ledet eftersom elementarer annars bara gör vad som är i deras natur, och om du inte vill annat än att salamandern ska tända eld på allt den kommer åt så...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är också möjligt att du minns helt rätt, men att ni, precis som nästan alla andra, spelade med husregler snarare än de som stod i regelboken. Vi gjorde det i alla fall.
Nu har jag kollat källan och du har såklart rätt.

Jag tror bara jag drabbades av ett hybris-anfall, trodde jag visste hur det var, och hittade på. Drygt av mig.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hur fungerar det där då?
Då har vapen och sköldar två värden. ett rustningsvärde och ett "KP". t.ex. 6/12
Vapen och sköldar tar inte skada av en vanlig parering utan bara om du väljer att "skada vapen" som en effekt. Då ger skadan som går över rustningsvärdet effekt på skölden/svärdet.

För att det ska fungera krävs att vapen har ett värde till, storlek.
Anfaller du med ett vapen som har storlek Large och parerar med ett vapen som har storleken Medium så blockar du bara halva skadan. Är skillnaderna i storlek två eller mer så blockar du ingen skada alls. Läs parera ett tvåhandssvärdshugg med en dolk.. (du kan alltid kasta dig undan med allt vad det betyder)

Det låter krångligare när jag skriver det än hur det fungerar i praktiken, :)
Flyter bra och ger intressanta taktiska val som att du kan vilja parera en attack som missat för att få en möjlighet att förstöra/skada vapnet (vilket blir ännu intressantare om du är anfallen av en varelses naturliga vapen..)


/C
 
Top