Nekromanti [DnD5] [spoilers] Hjälp mig planera slutstriden i SKT

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
OBS! Det här inlägget avslöjar slutet på Storm Kings Thunder! OBS!



Jag kör SKT. Det är förvisso en bra bit kvar till slutet men jag vet redan nu att jag inte kommer att köra det som skrivet och vill planera för att få till det på ett bra sätt.

Som skrivet är slutet i SKT som följer:

Spelgruppen på nivå 10 plus fem stormjättar slåss mot en urgammal blå drake.

Vi talar om ett monster med Challenge 23 / 50000 XP, alltså långt över en nivå tio grupps XP-budget. För att få till slutstriden mot en urgammal drake har konstruktörerna alltså stoppat in ett gäng stormjättar, vilket är lite märkligt då man i spelet i övrigt på flera ställen trycker på det här med att det är rollfigurerna som ska stå i centrum och inte spelledarpersoner. Jag tycker det här slutet är rätt trist och vill göra om det, dels för att jag inte vill att jag eller någon annan ska behöva köra en massa stormjättar i slutstriden, dels för att jag vill att spelarna ska få göra mer av jobbet. Jag är beredd att nerfa draken något, kanske dra av 100 eller 200 HP, men inte för mycket. Spelarna ska känna att de har gjort något stort när striden är slut.

Och då kommer det här problemet upp att systemet för att skapa "encounters" i DMGn inte är funkar.
På vilken nivå kan fem rollfigurer ta sig an en urgammal blå drake?
Nivå tretton? Eller högre?
Om jag slänger in säg en eller max två jättar på spelarnas sida, vågar jag köra striden på nivå tio, elva eller tolv då?

(Jag anser att en av spelarna är taktiskt skicklig och har en optad rollfigur, de andra är okej taktiker med bra figurer. Vi talar om bärsärk, häxare, magiker, paladin, utbygdsjävare).
(Jag är inte beredd att fuska med tärningar eller ändra ett monsters egenskaper under pågående strid; jag vill sätta upp striden på ett sätt som gör att det blir en hård strid som spelarna kan vinna; det gör inget om en eller annan rollperson dör, men vid normala tärningsslag och vid förnuftiga beslut ska mina spelare segra i striden).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,124
Location
Göteborg
Det är tyvärr bara du som kan göra de beräkningarna, eftersom PCs kan variera så mycket. Vad du måste göra är att först titta på deras försvar kontra drakens attacker. Säg t.ex. att den gör sin klo/klo/bett mot paladinen - vad har varje attack för träffchans och hur många träffar krävs för att sänka karaktären? Om den fångar, säg, halva gruppen i sin breath, hur många stupar? (att de inte har någon tjuv eller munk gör dem mer sårbara mot detta) Utifrån det kan du beräkna hur många rundor partyt kan överleva. Sedan får du göra tvärtom, titta på partyts attacker kontra drakens AC och Saves och HP. Hur många rundor kan den tänkas överleva? Du vill att den siffran skall vara något lägre än partyts livslängd.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
Jag vill ju att det ska finnas ett enkelt svar på detta, men jag insera att den bistra verkligheten rears its ugly head här. Tack. Jag får väl bita i det här sura äpplet om ingen annan forumit kommer till min räddning.

Also, jag måste få gruppen att fatta att det finns något som heter Potions of Resistance (Lightning).
 
Top