D&D DnD - skvalkanalen

Jag är spelare i out of the abyss just. Just nu spelar jag en tiefling war cleric (of Helm), efter att min wood elf monk gick och dog.

Åskhornasagan (som jag berättat om tidigare) rullar fortfarande på i ganska maklig fart. Vi har haft vår första sammanstötning med ryttarfolket från öst. En grupp spejare tänkt de skulle dra en rövare och ge sig på vårt läger en sen kväll, men tji fick de. Rollpersonen Jarida (Aasimar stjärndruid nånting) pangade månljus rakt på gruppens ledare tills hennes häst strök med under pågående reträtt.

Rätt mycket ett "OH SHIT"-moment där tankarna närmade sig "Är Jarida motsvarigheten till en galning med en orbital laser nu?"

Jag spelar just nu Sunless citadel till 5e, jag är spelledare. Spelare det med två spelare då det blev ett projekt som sker vid sidan av då vi inte kan samla hela gruppen. Personligen är jag inte jätte förtjust i 5e då det finns andra spel som lockar, men det var enkelt att plocka upp och sunless citadel kändes lagom enkelt att plocka upp och ta spelarna igenom. Än så länge har vi haft väldigt kul, mycket på grund av spelarnas synergi med varandra så tror att det eventuellt kan bli mer 5e till framtiden med just dessa två spelare och förhoppningsvis en till spelare.

Jag är spelare i out of the abyss just. Just nu spelar jag en tiefling war cleric (of Helm), efter att min wood elf monk gick och dog.

Vad tycker du om OoA? Har väl inte bäst rykte av äventyren till femman, men jag tycker premissen verkar fräck. Sen är det väl ett linjärt äventyr som lever i förnekelse som typ alla andra till femman, antar jag, men det behöver ju inte märkas när man är spelare.

Vad hände med munken. Anfallen av svampar?

Jag spelar just nu Sunless citadel till 5e, jag är spelledare. Spelare det med två spelare då det blev ett projekt som sker vid sidan av då vi inte kan samla hela gruppen. Personligen är jag inte jätte förtjust i 5e då det finns andra spel som
lockar, men det var enkelt att plocka upp och sunless citadel kändes lagom enkelt att plocka upp och ta spelarna igenom. Än så länge har vi haft väldigt kul, mycket på grund av spelarnas synergi med varandra så tror att det eventuellt kan bli mer 5e till framtiden med just dessa två spelare och förhoppningsvis en till spelare.

Jag köpte Sunless Citadel när det kom till 3e, och tyckte det verkade kasst. Då förstod jag mig inte på dungeons dock, och jag har förstått att många håller det högt. Vad tycekr du om själva äventyret? Mycket strid, antar jag?

Vad tycker du om OoA? Har väl inte bäst rykte av äventyren till femman, men jag tycker premissen verkar fräck. Sen är det väl ett linjärt äventyr som lever i förnekelse som typ alla andra till femman, antar jag, men det behöver ju inte märkas när man är spelare.
Jag har väldigt roligt, och det verkar väldigt rälsat =) Jag har som jag beskrivit i andra trådar inga problem med räls (utifrån min personliga definition av ordet).

Jag har ju ingen aning om hur äventyret presenteras i boken, men jag tror att man får ut absolut mest av det om man bara accepterar att det är linjärt, och ser det som en serie "set pieces". Det är en "grand tour of the underdark", slappna av och njut av utsikten =)

Vad hände med munken. Anfallen av svampar?

Lite för många black puddings på en och samma gång, i ett slags bakhåll där några av oss hamnade i en situation där fick fick automatisk skada varje runda. Och tydligen är det dåligt för hälsan att försöka skalla en varelse som är frätande =D

Jag köpte Sunless Citadel när det kom till 3e, och tyckte det verkade kasst. Då förstod jag mig inte på dungeons dock, och jag har förstått att många håller det högt. Vad tycekr du om själva äventyret? Mycket strid, antar jag?

Än så länge nej, men det beror nog mer på min stil som SL. Jag tillåter spelarnas list om de nu kommer på en smartare lösning än strid så låter jag den gå igenom. Än så länge har spelarna varit ganska listiga och funnit en del vägar runt, men förmodligen kommer det att dyka upp en del strider. Jag uppskattar Sunless Citadel men jag ser samtidigt problemen som kan dyka upp. Utifrån hur jag spelleder det just nu är jag nog helt fel person att fråga dock. Jag anpassar mycket efter det jag vet att mina spelare uppskattar, men själva äventyret i sig ger ett bra ramverk att utgå ifrån. :)

Hallå ungdomar, jag blir lite sugen på att läsa ett äventyr till 5e, kan nån tipsa om ett ganska kort, gratis och ganska typiskt 5e äventyr att ladda ner?
Death House är ett kort gratis äventyr som följer med det större äventyret Curse of Stradh.
Det är ett "booster"-äventyr som är tänkt att ta rollpersonerna från level 1 till 3 så man snabbt kan börja spela det riktiga äventyret Curse of Stradh.

Jag har sett en del tjatter online om att Death House skulle vara ovanligt... dödligt. Jag upplevde det inte så, men jag har bara kört det en gång, för en grupp med väldigt optade karaktärer, så anekdotisk evidens är anekdotisk...
Naturligtvis kan det hända väldigt swingy saker vid level 1 - en animerad kvast kan bli någons största nemesis, exempelvis - men det är ju så DnD är och alltid har varit, det får man ta höjd för. Jag lät spelarna levla upp vid tillfället som föreslås i äventyret (sket fullständigt i xp i den här kampanjen), och som lvl 2 blev resten mest smooth sailing.

Jag har sett en del tjatter online om att Death House skulle vara ovanligt... dödligt. Jag upplevde det inte så, men jag har bara kört det en gång, för en grupp med väldigt optade karaktärer, så anekdotisk evidens är anekdotisk...
Naturligtvis kan det hända väldigt swingy saker vid level 1 - en animerad kvast kan bli någons största nemesis, exempelvis - men det är ju så DnD är och alltid har varit, det får man ta höjd för. Jag lät spelarna levla upp vid tillfället som föreslås i äventyret (sket fullständigt i xp i den här kampanjen), och som lvl 2 blev resten mest smooth sailing.

Death House är mest inte lätt men tror folk det är en lätt turtorial så blir de överraskade när det är normalsvårt.

Så, jag har nu kört två drakfajter i min kampanj. Den första var över rätt snabbt, delvis pga att jag medvetet spelade draken taktiskt rätt dåligt (och stannade kvar i striden en runda för länge, det var 50/50 att det hade gått). Den sista blev en de bästa striderna i kampanjen, och definitivt den mest storslagna.

I den högra ringhörnan hade vi:
  • Arfayn deNier - Androgynous/Male Drow Paladin 8 / Warlock 2
  • Artin Barrelbelly - Female Mountain Dwarf Barbarian 10
  • Godvin Good - Male Human Rogue 10
  • Mithra Everdawn - Female High Elf Wizard 10
  • Theriatis - Male Shadar-kai Fighter 4 / Wizard 6
  • Therrith Icestorm - Male Dragonborn Sorcerer 10
  • Harshnag the Grim - Male Frost Giant CR9 [NPC] Stats i SKT.
  • Dragonbait - Male Saurial CR5 [NPC] Stats i ToA.

I den vänstra ringhörnan hade vi:
  • Iymrith - Female Ancient Blue Dragon CR23
  • Reznor - Male Human Archmage CR12
  • 12 namnlösa och könlösa Gargoyles med vardera CR2
Gissa hur det gick ...

Last edited:
Ni hann inte spela klart fighten...

Vi spelade chockerande nog till kl 22:45 en tidsdagkväll, och hann därmed spela klart striden. Fajten tog hela spelmötet, vi slog inititativ typ kl 19:37. Den varade i fyra hela rundor och en del av den femte, om jag räknade rätt.

Tolv av deltagarna gick ned på noll HP någon gång under striden, en två gånger.

Vi spelade chockerande nog till kl 22:45 en tidsdagkväll, och hann därmed spela klart striden. Fajten tog hela spelmötet, vi slog inititativ typ kl 19:37. Den varade i fyra hela rundor och en del av den femte, om jag räknade rätt.

Tolv av deltagarna gick ned på noll HP någon gång under striden, en två gånger.
Ah, massa som är nere på noll HP och vänder? Det låter som det 5e jag känner!

I övrigt gissar jag på att drakarna fick stryk!

Döptes Dragonbait innan eller efter drak-problematiken blev känd och överlevde han fighten?

Dragonbait har funnits sedan 1988, och hans namn har inget alls med den här drakproblematiken att göra. Han släpptes alltså till 5e i ToA, men jag har rebellisk som jag är slängt in honom i SKT. Mina spelare älskar honom, även om han spelar i en lägre division än dem. Sög dock en 100 HP i skada i den här striden.

Dragonbait har funnits sedan 1988, och hans namn har inget alls med den här drakproblematiken att göra. Han släpptes alltså till 5e i ToA, men jag har rebellisk som jag är slängt in honom i SKT. Mina spelare älskar honom, även om han spelar i en lägre division än dem. Sög dock en 100 HP i skada i den här striden.
Första gången jag stötte på Dragonbait var 1989, då han och Alias dök upp i DC Comics nya serietidning Forgotten Realms.
Faktum är att han finns med på omslaget tillsammans med sin följeslagare Alias av issue #3

Den klassiska bilden på Alias och Dragonbait är dock denna:

Dök han upp i några FR-produkter från TSR?

alias_dragonbait.jpeg
Den andra bilden kommer från datorspelet Corse of the Azure Bonds
Curse_of_the_Azure_Bonds_Coverart.png
Tydligen ska det även finnas ett TSR-äventyr med samma namn och samma omslag:

Last edited:
Lyssnade på Morrus (EN World) senaste podd häromdagen, där Shannon Applecline sa typ "3e var mer komplext än 4e". Det fick mig att studsa till, för i mitt huvud är 4e mer komplext än 3e - men jag har då spelat 3e och inte 4e. Vad tänker ni om Appleclines uttalande? (Det kan ju finnas en glidning här, för crunch består ju av [minst] två dimensioner, dels den totala mängden regler, dels deras komplexitet).

Lyssnade på Morrus (EN World) senaste podd häromdagen, där Shannon Applecline sa typ "3e var mer komplext än 4e". Det fick mig att studsa till, för i mitt huvud är 4e mer komplext än 3e - men jag har då spelat 3e och inte 4e. Vad tänker ni om Appleclines uttalande? (Det kan ju finnas en glidning här, för crunch består ju av [minst] två dimensioner, dels den totala mängden regler, dels deras komplexitet).

Helt sant. 4ed verkade komplext för att det krävde miniatyrer och karaktärsskapandet tog tid. Men i spel? Mycket lättare.

Ja, 4e var strömlinjeformat för att göra en enda grej. 3e var mycket spretigare, med fler korsberoenden och ett avsevärt mindre uppstyrt sätt att avancera med rollpersonen, med alla prestigeklasser, substitutionslevels, feat-träd, monster med ECL och så vidare.

Ja, 4e var strömlinjeformat för att göra en enda grej. 3e var mycket spretigare, med fler korsberoenden och ett avsevärt mindre uppstyrt sätt att avancera med rollpersonen, med alla prestigeklasser, substitutionslevels, feat-träd, monster med ECL och så vidare.

Hur är 4e skrivet?

Jag tycker att 3e var ett under av klarhet, det var nästan aldrig några problem för mig att fatta hur reglerna skulle tolkas (inte ens de ökända brottningsreglerna), medan jag ofta stöter på patrull när jag kör 5e och måste vända mig till SA eller liknande för att fatta vad som egentligen menas.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som skapar den här skillnaden för mig (förutom att jag är femton år stelare i hjärnan), men en sak tror jag är att 3e är mycket tydligare med definiera och använda regeltermer, medan 5e använder regeltermer som egentligen har en rätt precis betydelse som får dem att se ut som vanliga ord.

Last edited:
Hur är 4e skrivet?
Som reglerna för ett SPI-spel. Om du är gammal nog att fatta den referensen. ;)

5e är på många sätt en överkompensation för att spelare klagade på 4e. Således blev man allergisk mot exakta regelformuleringar och började använda "naturligt språk", vilket leder till problematiken du tar upp.

Hur är 4e skrivet?

Jag tycker att 3e var ett under av klarhet, det var nästan aldrig några problem för mig att fatta hur reglerna skulle tolkas (inte ens de ökända brottningsreglerna), medan jag ofta stöter på patrull när jag kör 5e och måste vända mig till SA eller liknande för att fatta vad som egentligen menas.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som skapar den här skillnaden för mig (förutom att jag är femton år stelare i hjärnan), men en sak tror jag är att 3e är mycket tydligare med definiera och använda regeltermer, medan 5e använder regeltermer som egentligen har en rätt precis betydelse som får dem att se ut som vanliga ord.

4e är väldigt tekniskt och fyrkantigt skrivet, med tydlig separation av regler och fluff. 5e är i hög grad en reaktion på detta. Men jag tror inte det var regeltolkningen som var det krångliga med 3e så mycket som den enorma mängden material med olika potentiella korsberoenden. Det fanns också en väldig skillnad i styrkenivå mellan olika klasser, något som inte var helt uppenbart från början och egentligen inte heller var något som spelskaparna insåg. Vissa feats är rena fällor som inte leder någonvart och ger en ytterst liten fördel, medan andra är så kraftfulla att de är fullständigt nödvändiga (Natural Spell om man spelar druid, till exempel).

Men jag tror inte det var regeltolkningen som var det krångliga med 3e så mycket som den enorma mängden material med olika potentiella korsberoenden.

Jag körde dock bara med grundböckerna och hade inga problem med att behärska reglerna. Men jag finner det omöjligt i 5e. De är svåra att fatta, svåra att få grepp om, och missar man att ordet "mount" (eller whatever) faktiskt har en exakt definition på s x i PHB och s y DMG så gör man fel.

Sen verkar ju utbygdsjägaren vara förbannad, som blev för svag i både 3e och 5e (eller djurmästaren i alla fall).

Sen verkar ju utbygdsjägaren vara förbannad, som blev för svag i både 3e och 5e (eller djurmästaren i alla fall).

Den är en av de absolut starkaste klasserna i 4ed dock! Elf Ranger var A+ great

Den är en av de absolut starkaste klasserna i 4ed dock! Elf Ranger var A+ great

Jo, har nog aldrig hört något gnäll i detta avseende när det gäller 4e. Men det var ju utgåvan jag skippade då, hade fullt upp med Pendragon och en bäbis när det var hett.

Tycker att moddarna de gör i Tashas ser vettiga ut dock! Den i UE verkar brutet bra, men den i Tashas ser lovande ut.

Om jag någonsin får spela DnD5 ska jag köra en gnom-utbygdsjägare (eller aasimar-paladin, typ She-Ra).

Last edited:
Det tråkigaste med ranger är egentligen att så mycket av deras förmågor kostar en bonus action, vilket gör att dual wielder inte riktigt fungerar som man vill. Archers är rätt ok (särskilt med ändringarna från Tashas, men även utan de ändringarna så fungerar det rätt bra att skjuta båge) men vill man slåss i närstrid och använda t ex hunder's mark så är det bättre med sköld, vilket känns helt fel.

Übereil

Det tråkigaste med ranger är egentligen att så mycket av deras förmågor kostar en bonus action, vilket gör att dual wielder inte riktigt fungerar som man vill. Archers är rätt ok (särskilt med ändringarna från Tashas, men även utan de ändringarna så fungerar det rätt bra att skjuta båge) men vill man slåss i närstrid och använda t ex hunder's mark så är det bättre med sköld, vilket känns helt fel.

Alltså, Aragorn valde ju Dueling. Om det dög för honom duger det väl för våra rollpersoner?

En av de sakerna jag har svårast för när det kommer till trasiga buildsystem som 3-5e är när man måste plugga och modellera i förväg när man skapar sin rollperson. ”Jag vill spela en skitbra bågskytt - alltså tar jag klassen ranger” är ju fullt rimligt antagande om man läser klassveskrivningarna i alla tre PHs. Men 5 levlar senare sitter man och svär för att gruppens fightern skjuter båge mycket bättre.

Så, van Richten's Guide to Ravenloft har kommit. Någon som har köpt eller snott, läst eller skummat? Den verkar ha fått ett väldigt positivt mottagande bland recensenter och DnDs kommentariat i alla fall.

Wizards har också gjort klart att de har två "klassiska" settingar i pipelinen. Nån som vet eller vill spekulera kring det, som vi gjorde härförleden. Själv hoppas jag på Dark Sun, men lutar åt att en i alla fall blir Dragonlance.

Så, van Richten's Guide to Ravenloft har kommit. Någon som har köpt eller snott, läst eller skummat? Den verkar ha fått ett väldigt positivt mottagande bland recensenter och DnDs kommentariat i alla fall.

Wizards har också gjort klart att de har två "klassiska" settingar i pipelinen. Nån som vet eller vill spekulera kring det, som vi gjorde härförleden. Själv hoppas jag på Dark Sun, men lutar åt att en i alla fall blir Dragonlance.
Själv fortsätter jag ju trots allt hoppas på Planescape som setting. Men förr blommar väl asfalten.

Med tanke på att skaparna av Dragonlance höll på och skulle stämma WotC men sen plötsligt drog tillbaka ansökan med hintar om att mer nyheter skulle följa så låter Dragonlance som en lågoddsare.

Übereil

Själv fortsätter jag ju trots allt hoppas på Planescape som setting. Men förr blommar väl asfalten.

Hmm. Jag tänker att Dark Sun med sitt miljötema borde ligga i tiden. Men Planescape skulle knyta ihop alla släppta setting på ett snyggt sätt, så ... kanske?

Hmm. Jag tänker att Dark Sun med sitt miljötema borde ligga i tiden.
Om de kör Dark Sun hoppas jag att de faktiskt tar en titt på hur folk klär sig i öken o hur sten, brons o ben/tand baserade vapen ser ut istället för att ha folk se ut som en fantasytolkning av Mad Max o alla vapen ser ut som standar fantasy stålvapen med ett "stenfilet" överlagt metallen

Om de kör Dark Sun hoppas jag att de faktiskt tar en titt på hur folk klär sig i öken o hur sten, brons o ben/tand baserade vapen ser ut istället för att ha folk se ut som en fantasytolkning av Mad Max o alla vapen ser ut som standar fantasy stålvapen med ett "stenfilet" överlagt metallen

Va? Menar du att folk inte går runt nakna insmörjda i kokosfett i öknar?

Det visuella är sämst med Dark Sun. Men resten verkar coolt.

Va? Menar du att folk inte går runt nakna insmörjda i kokosfett i öknar?

Det visuella är sämst med Dark Sun. Men resten verkar coolt.

What?! I Dark Sun ska man klä sig som kärleksbarnet producerar av Lord Humomgus och Bayonetta och döda folk med AWESOME bensvärd gjorda från benen av monster som det tog 24 män att döda medan Man-O-War spelar! Ingen realism!

Så, Sweden Rolls spelar DnD5 och kör med en husregel att alla skada är max på tärningen och all läkning är max på tärningen. Har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som vet varifrån den kommer eller som har testat den? Det gör ju striderna snabbare, annars vet jag inte vad man vinner eller förlorar på den?

Så, Sweden Rolls spelar DnD5 och kör med en husregel att alla skada är max på tärningen och all läkning är max på tärningen. Har aldrig hört talas om den tidigare. Någon som vet varifrån den kommer eller som har testat den? Det gör ju striderna snabbare, annars vet jag inte vad man vinner eller förlorar på den?
En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar.

En sak jag inte gillar med Symbaroums system är att monster har ett fast värde i skada och rustning. Det känns lite statiskt på något sätt. Jag fattar att det är för att spara tid men personligen gillar jag att rulla lite tärningar.

Jag också. DnD5 har fast skada (men inte max fast skada!) som default, men jag envisas med att slå tärningar.

Varifrån det kommer?
Kan de inte ha hittat på det själva? :)

Både i DnD4 och DnD5 finns optional rules som säger att man ska ta genomsnittlig skada, för det går snabbare och blir mindre slumpvisa fluktationer.

Till DnD4 fanns husregler som sa att man antingen gjorde dubbelt så mycket skada, eller hade hälften så mycket hp, för strider tog så lång tid.

Varifrån det kommer?
Kan de inte ha hittat på det själva? :)

Självklart. Men om de inte har gjort det hade det varit kul att veta varifrån regeln kommer. Den kan ju t.o.m. kom från en officiell bok eller något, jag har bara läst en bråkdel av allt som finns att läsa.

Okej, så nivå-11-barbaren har blivit utmanad på en duell, ja, eller en "pit fight" av en proffs-pit-fighter. Jag tänkte köra den som en strid, och vill att striden ska vara jämn. Vad ska jag kasta in för motstånd? När jag ser till AC, HP, to hit, skada, känns det som att en vanlig Gladiator borde ge en jämn kamp? Har jag missat något viktigt här?

Barbar 11Gladiator
HP115112
AC1716 (+3 på en attack per runda)
to hit+9+7
avg dmg1411
attacks2 + 1 med frenzy3

Okej, så nivå-11-barbaren har blivit utmanad på en duell, ja, eller en "pit fight" av en proffs-pit-fighter. Jag tänkte köra den som en strid, och vill att striden ska vara jämn. Vad ska jag kasta in för motstånd? När jag ser till AC, HP, to hit, skada, känns det som att en vanlig Gladiator borde ge en jämn kamp? Har jag missat något viktigt här?
Ser någorlunda jämnt ut.
Jag antar att du redan räknat ut att optimal strategi för gladiatorn är att alltid börja varje runda med en shield bash. Den gör lite mindre skada, men träffar den och barbaren missar sitt dex-save har gladiatorn advantage på attack 2 och 3.

Ser någorlunda jämnt ut.
Jag antar att du redan räknat ut att optimal strategi för gladiatorn är att alltid börja varje runda med en shield bash. Den gör lite mindre skada, men träffar den och barbaren missar sitt dex-save har gladiatorn advantage på attack 2 och 3.

Så långt har jag inte kommit än och jag har en förmåga att missa det uppenbara när det gäller taktik, så tack för påpekandet.

Något tips som kan göra det här till mer än en grind. Vi talar om två mycket snarlika kombatanter i en grop på säg 4 gr 4 rutor. Kan man piffa upp det lite?

Tänker lite wrestling över det hela, publiken kanske kan spela en roll?

Något tips som kan göra det här till mer än en grind. Vi talar om två mycket snarlika kombatanter i en grop på säg 4 gr 4 rutor. Kan man piffa upp det lite?

Ha saker som faller ner som man ser komma. Så ”Om tre rundor händer den här grejen i den här rutan”.

Ha åskådare som kastar ner helningsförrmål med mera till den som skriker coolast grejer.

Ge den andra killen patos! Kanske är han en slav som tvingad vara en gladiator? Kanske har de kidnappat hans son och sonen dör om han förlorar?

Ge bonusar för bra beskrivningar! Ge upp till +5 för att beskriva fighten coolt!

Låt en annan spelare spela gladiatorn!

Spela lite coolt musik!

Ha sponsorer som ger gruppen pengar ifall spelarkaraktären gör vissa grejer ”Du måste kasta ett av våra nät under fighten! Då får du 10k guld!”

Översvämma arenan efter ett visst antal rundor! Släpp sedan in hajar!

Det här är bra skit.

Jag har redan bestämt att motståndare har utmanat Artin för att hon spöade hans kompis och att hennes fanklubb (som hon inte känner till) ska dyka upp. Jag ska spinna vidare på det här.

Tänker att han ska locka in en kompis så att någon i gruppen får dyka ned i gropen helt oförberedd.

Ja!

Fighten är egentligen bara en nedräkning, medan den pågår kan kombatanterna vinna publikens gunst!

Efter varje runda slår båda kombatanter ett karismaslag mot 10. Om de lyckas hurrar publiken för dem, och de får addera tärningsslaget till sin "gunstmätare". Om slaget misslyckas buar publiken, men inget annat händer.

Den som har högst gunst vid varje givet tillfälle är den publiken hurrar mest för, och ju högre gunst de uppnår desstå mer fördelar får de efter matchen (Fri helning, sponsorpengar, män och kvinnor som hoppa i säng med dem...). Det är fullt möjligt för båda att kamma hem storkovan oavsett vem som vinner eller förlorar.

Efter varje runda, efter karismaslaget, behöver de förklara resultatet: "Hur kommer det sig att publiken inte gillade vad du gjorde, fast du dishade in mest skada i rundan? Aha, du körde ett fulknep och kastade sand i ögat på motståndaren när publiken ville se en ärlig fight?".

För att göra det extra intressant: man får bara förklara moståndarens insats, inte sin egen!

Att göra det till en popularitetstävling istället för en dödsmatch är helt klart en bra idé. Dvs det handlar inte om att göra mest skada, utan roa publiken, håna sin motståndare, eller slåss kreativt. Dvs mer poäng för att grappla motståndaren och gnugga ansiktet i sanden än att istället critta med sin balla yxa och döda motståndaren på 2 slag. Att helt undvika att bli träffad i tre rundor är mer värt än att träffa varje attack. Att avväpna motståndaren och skada den med dess egna vapen. Att ge tillbaka vapnet. Att kalla den för åsna och sen knuffa ner den till marken och rida på dess rygg.
Etc.

Finns inte speltestreglerna att få tag på? Känns som ett gjutet projekt liksom
Det står såhär i dem alla:
"Confidential information of Wizards of the Coast LLC. Do not distribute."
Så egentligen får man inte dela dem.
Med det sagt så kan du säkert hitta en del om du söker på nätet.

Det står såhär i dem alla:
"Confidential information of Wizards of the Coast LLC. Do not distribute."
Så egentligen får man inte dela dem.
Med det sagt så kan du säkert hitta en del om du söker på nätet.

Ja, googla D&D next playtest pdf bara.

Notera att det kom många olika versioner. Jag har 10 playtest packets sparade (mellan 24 maj 2012 och 14 oktober 2013), tror det var alla men kan inte säga helt säkert. Ibland var det pyttesmå förändringar, ibland mycket större.

Är det ingen som satt samman en komplett "playtest 5e" liksom? inofficiellt sådär..

Eller blir det mer moddar på existerande 5e? Annorlunda klasser?

Är det ingen som satt samman en komplett "playtest 5e" liksom? inofficiellt sådär..
Eftersom det som sagt inte finns ETT speltest-dokument blir det svårt. Det skulle väl teoretiskt gå att sätta ihop ett dokument som beskriver alla olika varianter, men fy fan vilket jobb.

Eftersom det som sagt inte finns ETT speltest-dokument blir det svårt. Det skulle väl teoretiskt gå att sätta ihop ett dokument som beskriver alla olika varianter, men fy fan vilket jobb.
Är det inte en sån utmaning som borde trigga igång vissa 5e-spelare stenhårt liksom?

De bokstavstroende 5e-spelarna torde väl inte intressera sig för sådan apokryfa. 5e är perfekt och slutgiltigt. :-D

Fast ... finns det många sådana? Och var i så fall?

EDIT: Jag ville väl mest säga att jag inte träffat på den inställningen. Men jag har ju bara min spelgrupp och det här forumet att få på, då jag ignorerar resten av (sociala media) världen. Är oavsett genuint nyfiken på om detta är en vida spridd företeelse eller ej).

Last edited:
Fast ... finns det många sådana? Och var i så fall?

EDIT: Jag ville väl mest säga att jag inte träffat på den inställningen. Men jag har ju bara min spelgrupp och det här forumet att få på, då jag ignorerar resten av (sociala media) världen. Är oavsett genuint nyfiken på om detta är en vida spridd företeelse eller ej).
Jag skaffade Twitter. Rekommenderas ej.

En udda variant på detta är Dragon Warriors där alla vapen har en fast skada men man istället slår en tärning för att avgöra hur många poäng som rustningen absorberar.

Nu har jag gjort ett litet system för gladiatorstrid enligt tipsen från @God45 , @Rymdhamster och @chrull . Om inte min grupp sabbar spelmötet med att diskutera hur de ska rädda världen och andra episka ovesäntligheter så kommer jag att köra det ikväll. En annan spelare kommer att spela gladiatorn.

Jag vill också ge ett hedersomnämnade till det här:

... hajar!

Du borde köpa WWE och förändra världen!

Hmm ... hajar ... ovanför rinken ... i kedjor ... nej, jag kan inte, min inre Tolkeinfanboy gör uppror.

Jag kan starta en kickstarter…

Men dude! Gör du hajarna odöda så är de immuna mot att kvävas på land! :D

Odöda hajar i kedjor. Jag vill spela den dungen 🤟 !

Rollpersonerna måste tyvärr rädda världen under tidspress, så striden blev uppskjuten. Återkommer när vi spelat ut den!

På tal om nedtrillade bulletter:
Någon som kört Undying Sands från Games Omninomnomnomivouros?
Jag håller på att preppa för att starta det snart (med SKR) och håller på att slita mitt hår lite för att jag inte gillar det, samtidigt som jag gillar det.
Själva produkten i sig är en påse med ~32 hex-brickor och en spelledarskärm. That's it. Tanken är att man kör det som ett hexcrawl där man drar brickor och får reda på vad som finns där först när rollpersonerna kommer dit. Ett gäng av brickorna har nummer och lite illustrationer, merparten är blanka och dess innehåll avgörs av slumpen.
De med beskrivningar är beskrivna extremt kort, ibland nästan enbart med ett namn. I andra fall någon enkel prompt som "improvisera ihop en dungeon här" eller "snabbt, improvisera ihop 2,5 Shakespeare-pjäser!"

Jag har helt klart insett att jag vill ha mer av ett äventyr än såhär, det är liksom både stort (en av hexarna innehåller 32 olika namngivna locations, bara beskrivna med namn och liten bild...) och för slumpstyrt, en kombination som jag nu inser har svårt för. Jag improviserar gärna, och jag slumpar gärna. Men kombinationen här skrämmer mig lite, så länge det ska spelas enligt min OSR-filosofi och som en längre kampanj. Hade jag one-shottat eller hippie-gameat hade det nog gott.

Anyways: Någon som kört den? Några do's and dont's?

Tills dess kompis rostmonstret kommer förbi och moffar sönder kättingen.

Man skulle kunna göra en Rube Goldberg machine dungeon där om du gör saker fel i ett rum får det eskalerande konsekvenser i senare rum, fast det är alla rum och allting håller ihop.

Man skulle kunna göra en Rube Goldberg machine dungeon där om du gör saker fel i ett rum får det eskalerande konsekvenser i senare rum, fast det är alla rum och allting håller ihop.
DO IT!!

Jag behöver ett 5e stat block på en magiker som kan lv 6 eller lv 7 spells. Någon som vet var jag kan hitta ett sådant?

Jag har helt klart insett att jag vill ha mer av ett äventyr än såhär, det är liksom både stort (en av hexarna innehåller 32 olika namngivna locations, bara beskrivna med namn och liten bild...) och för slumpstyrt, en kombination som jag nu inser har svårt för. Jag improviserar gärna, och jag slumpar gärna. Men kombinationen här skrämmer mig lite, så länge det ska spelas enligt min OSR-filosofi och som en längre kampanj. Hade jag one-shottat eller hippie-gameat hade det nog gott.
Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.

Jag tycker detta stämmer för många hexcrawl-moduler. Att skaparen tycker att det räcker med tre coola rader om en plats.
Tänk vilken dröm om någon släppte en detaljerad hexcrawl, som en out-of-the-box-blorb.
Fan min sweet spot är nog några snäpp mot det mer obeskrivna och översiktliga. Ge mig kroken, ge mig nåt unikt, ge mig konflikten, resten improviserar jag gärna!

Det här gör mig fasen sugen på att testa på hexcrawl-moduler. Har börjat inse att min främsta gripe med många moduler är att det är för mycket text, för mycket information - jag orkar inte plugga in det, och jag orkar inte sitta och bläddra i det under spel heller.

Här finns det ju alltså inte ens tre coola rader om en plats. Det finns en rad om varje plats som ofta inte är mer än vad platsen heter. Ibland finns det med vem som bor där, eller kanske någon annan detalj. En av beskrivningarna är i stort sett ”här finns en stor dungeon man bara kan komma in i om man gör X”, en annan är “det här är en dungeon, hitta på något!”

Anyways så har jag preppat nu. Första spelmötet blev inställt pga sjukdom, men ikväll är det dags för ett nytt försök.

Back