Nekromanti DnD reprints

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Storuggla said:
Tyvärr är det inte för mig, även om OD&D är sjukt charmigt så föredrar jag mitt Delving Deeper och Swords & Wizardry Complete
HÄDARE! :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Storuggla said:
Snyggt. Tyvärr är det inte för mig, även om OD&D är sjukt charmigt så föredrar jag mitt Delving Deeper och Swords & Wizardry Complete, som är billigare, har bättre illustrationer och har fördelen av nutida redigering och layout.


Storuggla, agerar rastplats
Hur kan du inte vilja ha den där lådan? titta på den! Den är så cool :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur kan du inte vilja ha den där lådan? titta på den! Den är så cool"

Lådan i sig är ju helt.... menlös. Det är en förpackning som är till för att trissa upp priset och öka exklusivitetsfaktorn. Den kommer aldrig användas i spel. Tärningarna som medföljer är helt värdelösa eftersom de inte är Gamescience och därmed friform, och böckerna som ligger i lådan är layoutade och redigerade någonstans på sjuttiotalet där alla tyckte det var ballt med leisure suits. Nä, jag håller mig till klonerna.


Storuggla, och lägger pengarna på borst
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Storuggla said:
Snyggt. Tyvärr är det inte för mig, även om OD&D är sjukt charmigt så föredrar jag mitt Delving Deeper och Swords & Wizardry Complete, som är billigare, har bättre illustrationer och har fördelen av nutida redigering och layout.
De har dock gjorts mycket konstiga ändringar i Delving Deeper och Swords & Wizardry whitebox gentemot Od&d t ex så har man i S&WWB givit fighter färre hit dice och magikerna fler vilket är märkligt med tanke på att fightern är super svag som det är i Od&d (hela Greyhawk supplementet är ju en enda stor boost till fightern (procentstyrka, högre skada på vapen, d8 hd till fighter d4 till magiker, dex ger bättre AC för fighters etc)).

Jag ser därmed fram emot att äga originalet i en version som jag vågar använda. Jag överväger t ex att köra Palace of the vampire queen till Od&d på nästa Repetikon och då skulle det vara kul att ha den här boxen.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
OOooh du har orginalen :gremsmile: fint. Köptes då det begav sig eller är det senare köp?
Jag har Od&d collectors edition och Supplement 1-3 (övriga känns inte intressanta och är därmed inte värt att lägga ut mycket pengar på). Jag har köpt allihopa under de senaste åren då det är först nu som jag har fått upp ögonen för riktigt tidiga d&d.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
DD och S&W Whitebox klonar bara de tre första böckerna och inget annat, så att saker från Greyhawk saknas är inte konstigt alls. S&W Core lägger till Greyhawk och Complete vad jag förstår samtliga supplement (upp till bok 8 eller något?).
Så att alla har d6 i hit dice i DD eller Whitebox är alltså helt i sin ordning, men jag föredrar ändå Complete.


Storuggla, utgår från måndag
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Storuggla said:
DD och S&W Whitebox klonar bara de tre första böckerna och inget annat, så att saker från Greyhawk saknas är inte konstigt alls. S&W Core lägger till Greyhawk och Complete vad jag förstår samtliga supplement (upp till bok 8 eller något?).
Så att alla har d6 i hit dice i DD eller Whitebox är alltså helt i sin ordning, men jag föredrar ändå Complete.
Naturligtvis vet jag vad S&WWB klonar...

Jag pratade om att de ändrar i hp de får gentemot Od&d.

Fighting-men hit dice

Od&d 1+1, 2 , 3, 4, 5+1, 6, 7+1, 8+2, 9+3, 10+1
S&WWB 1+1, 2 , 3, 4, 5 , 6, 7 , 8 , 9 , 10+1
D D 1+2, 2+1, 3, 4, 5 , 6, 7 , 8 , 9 , 10

Så generellt så försämrar klonera fighters hp (förutom DD i början)

Cleric hit dice

Od&d 1, 2, 3 , 4 , 4+1, 5, 6 , 7 , 7+1, 7+2
S&WWB 1, 2, 3 , 3+1, 4 , 5, 6 , 6+1, 7 , 8
D D 1, 2, 2+1, 3 , 4 , 5, 5+1, 6 , 7 , 8

Här försämrar man clericen på lägre nivåer i klonerna för att slutligen göra den bättre.

Magic-user hit dice


Od&d 1, 1+1, 2, 2+1, 3, 3+1, 4, 5 , 6+1, 7
S&WWB 1, 1+1, 2, 2+1, 3, 3+1, 4, 4+1, 5 , 5+1
D D 1, 1+1, 2, 2+1, 3, 3+1, 4, 4+1, 5 , 5+1

Magic-users är oförändrade på låga nivåer och sämre på hög nivå.

Jag begriper inte varför man gör de här ändringarna om man har för avsikt att klona den ursprungliga versionen.

Vad det gäller S&W complete så förtjänar den knappt att kallas Od&d klon då det är så oerhört mycket ändringar gentemot originalet att det mer borde räknas som Matt Finchs houserules till Od&d än en klon.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Rob said:
Jag begriper inte varför man gör de här ändringarna om man har för avsikt att klona den ursprungliga versionen.
Har det inte med lagligheter/rättigheter och sånt och göra...
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jo jag tror det men det känns mest som att de var skraja i början då de gjorde klonerna. Jag har svårt att se hur de ändringarna skulle rädda dem om wotc verkligen drog dem inför rätta då avsikten med spelet ändå är klar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Hans E Magnusson said:
Rob said:
Jag begriper inte varför man gör de här ändringarna om man har för avsikt att klona den ursprungliga versionen.
Har det inte med lagligheter/rättigheter och sånt och göra...
Open gaming licensen skyddar dem om de följer vissa riktilinjer. Jag kommer inte ihåg vilka dessa är men jag vet att en hel del förändringar beror på dem. Detta gäller dock bara vissa av klonerna.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
anth said:
Noterade just att Original Edition Premium Reprint bara innehåller Supplement I-IV.

Vad innehåller Supplement V: Swords & Spells som inte följer med?
Swords & Spells was a supplement of miniature rules, for use with the original D&D set.[1] It provided miniature-scale battle rules more compatible with D&D than those of Chainmail.[2]

Ospelbart enligt många
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hans E Magnusson said:
Rob said:
De har dock gjorts mycket konstiga ändringar i Delving Deeper
Vilka ändringar?
Har nu kollat upp lite.

"Pre-Greyhawk" tjuv

alla chainmail och OS referenser borta

xp för olika levlar skiljer lite

prästens spells per dag skiljer lite

Lite fler spells

"definition of dragons is quite different " (vet inte riktigt på vilket sätt)

all of these changes being necessary for legal reasons....
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Övriga förändringar:

HD enligt min sammanställning.

Strength 15 ger +1 skada (kommer inte från Od&d eller supplementen)

Fighting-man startar med THACO 19, övriga klasser 20 i Od&d har alla 19.

Många monster har sina attacker ändrade t ex de olika björnarna (som har fått en mekanik för att simulera att de greppar dig)

Magic Missile (från supplement 1) ger bara en extra missil per 5 lvls istället för två.

osv

Jag tycker att de flesta ändringarna är ok (även om det är rimligt att fler borde tas från supplementen om man ändå är där och nallar annat), men de är rätt många.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För mig är old school renaissance tre saker:

1. Spelande som använder sig äldre spelprinciper.

2. Publicering av nytt material för gamla system.

3. Nördarkeologi.


Det här är ett vackert tillskott till punkt nr 3, och jag kommer givetvis att se till att skaffa dem så länge jag kan få tag på dem till... låt säga dubbelt så mycket som ett rimligt pris. Sedan lär det bli som med AD&D-återtrycken, att jag kommer att läsa dem med stor behållning, men antagligen inte använda dem vid spelbordet i någon vidare utsträckning. För faktiskt spel föredrar jag omorganiserade kloner.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Rob said:
Strength 15 ger +1 skada (kommer inte från Od&d eller supplementen)
Simon Bull said:
That particular one is a known difference put in purposefully to be legally different. However, the relationship between size/strength and damage is implied throughout the 3LBBs (e.g., see Ogres, Giants, Growth of Animals spell, Potion of Giant Strength, etc.), and we had it on good authority that EGG allowed +1 dam for high strength at his table.
MMm det är synd dom måste göra sådana förändringar men bra att dom inte bara gör slumpvisa förändringar.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
Simon Bull said:
That particular one is a known difference put in purposefully to be legally different. However, the relationship between size/strength and damage is implied throughout the 3LBBs (e.g., see Ogres, Giants, Growth of Animals spell, Potion of Giant Strength, etc.), and we had it on good authority that EGG allowed +1 dam for high strength at his table.
MMm det är synd dom måste göra sådana förändringar men bra att dom inte bara gör slumpvisa förändringar.
Jo EGG gav dock +1 to hit också, sedan gav han iofs en bonus spell för Int och Wis över 15 vilket jag tycker är en bra husregel den anammades dock inte.

Jag tycker att det är ganska tydligt att den alternativa statbonus listan i S&WWB är ett sätt att emulera EGGs husregler. Jag är faktiskt förvånad över att ingen har inkluderat hans husregler rätt och slätt men kanske är det farligt ur ett juridiskt perspektiv.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Eksem said:
För mig är old school renaissance tre saker:

1. Spelande som använder sig äldre spelprinciper.

2. Publicering av nytt material för gamla system.

3. Nördarkeologi.


Det här är ett vackert tillskott till punkt nr 3, och jag kommer givetvis att se till att skaffa dem så länge jag kan få tag på dem till... låt säga dubbelt så mycket som ett rimligt pris. Sedan lär det bli som med AD&D-återtrycken, att jag kommer att läsa dem med stor behållning, men antagligen inte använda dem vid spelbordet i någon vidare utsträckning. För faktiskt spel föredrar jag omorganiserade kloner.
Välkommen tillbaka? :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Då Hasbro även äger Avalon Hill så hade det ju varit skitkoolt om dom även gav ut åtminstone kartan till Outdoor Survivel. Skulle vara fint.
 
Top