Jag tycker att det är intressant hur AI har gjort att konstnärsrollen håller på att omförhandlas. Måste man vara skolad eller skicklig för att få kalla sig konstnär, tecknare eller illustratör? Ja, kanske. I de numera ganska stora AI-grupperna på FB är många av de som har gått den långa, analoga vägen till dessa yrken ofta upprörda och klagar. Det är lätt att förstå varför; deras inkomster och möjligen även status håller möjligen på att naggas i kanterna.
Naturligtvis är många av oss som skapar AI-bilder med hjälp av prompts inte något annat än lekande amatörer. Jag, som hade trea i bild genom hela min skolgång, har inga som helst problem med att erkänna att jag ritar och tecknar dåligt. Men när något blir stort på nätet, som AI-konst verkar ha blivit den senaste månaden, så skrivs det självklart en hel del dumt. En del tror sig vara mer proffsiga än de är. En mycket mänsklig fåfänga, som knappast är förvånande.
Man kan förstås också se att det finns en särskild Midjourney-stil, vid en första anblick spektakulär och vid en närmre titt ofta rätt tom och förutsägbar. Samtidigt är det ofrånkomligt att det också är mycket nytt och intressant som öppnar sig med AI. Även vi klickande amatörer kan åstadkomma saker, som ser hyfsat proffsigt ut. Jag tycker inte att det är fel. Och att det verkligen innebär att illustratörer förlorar sina jobb i stor skala är det väl ingen som kan säga tvärsäkert?
Igår såg jag att drivethrurpg håller på att ändra sina avtal för illustrationer. De som använder sig av AI-genererade bilder blir tvungna att ange det på plattformen. Det blir inom kort någon form av obligatorisk märkning där. Samma sak här: det är svårt att veta vad det betyder i längden. Jag tror att det främst blir de riktigt små aktörerna, de som annars hade illustrerat själva, som använder sig av AI-konst. Men kanske väcker det sådan ilska att många istället lägger upp Word-filer helt utan illustrationer, bara för att slippa påhopp. Det blir då som så ofta på nätet: de argaste och mest hånfulla får diktera villkoren för att vi andra inte orkar säga emot.