Nekromanti Disclaimer angående genusdebatten!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fjärrkontroller [OT]

Frågan om människovärde är en helt separat fråga som inte berörs alls av biologin (det mäts i antalet fjärrkontroller man äger)
Nu har ju dessutom Nintendo Wii infört en helt ny era av fjärrkontrollande: multifjärrkontrollkonceptet! I just det här fallet, upp till fyra fjärrkontroller till en och samma apparat, som kan användas samtidigt!

Dessutom kan fjärrkontrollerna anpassas för särskilda behov, genom att extra kontrollpaneler kopplas in. Slutligen är det en fjärrkontroll där "point and click" faktiskt har en betydelse.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Genusdebatten, nedlåtande ton och Rävigt[OT]

Splittringen mellan vad som är socialt och biologiskt är hyfsat djup och alla, både i verkligheten och universitetet, är inte beredda att skriva under på någon biologiskförklaring till riktigt allting.

Det underliga är att just i den här frågan har det blivit accepterat att vara fullständigt dogmatisk. Neokonservativa ledarskribenter menar att det är "självklart" att biologin överväger, medan genusvetare och aggrofeminister fullständigt ratar varje form av biologiska orsaksförklaringar. Hur seriöst är det egentligen?

Som jag ser det har det lagt sig ett tjockt lager unken pseudovetenskap över jämlikhetsdebatten, vilket är olyckligt. Det skulle vara bättre om man helt enkelt erkände att frågan är politisk och tog det därifrån.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Biologiska skillnader

Individnivån och den statistiska nivån är båda viktiga för jämställdhetsdebatten. Individperspektivet pga principen för lika människovärde du tar upp, men man måste gå över till den statistiska nivån för att tex kunna studera löneskillnader mellan kvinnor och män.
Va? Du menar alltså att trots att det finns en specifik kvinna som tjänar mer än en specifik man så innebär det inte att alla kvinnor tjänar mer än alla män?!?!? Är du inte riktigt nykter? :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Biologiska skillnader

Blää... Jag antar att du egentligen vet vad jag menar men svarar ändå.

Det är lätt att tro att kvinnor och män tjänar lika mycket när man tittar på individer, och när man tar fram statistik kanske skillnaden "bara" är ett par procent, men det är ändå tillräckligt mycket för att det ska vara en systematisk orättvisa.

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Biologiska skillnader

Blää... Jag antar att du egentligen vet vad jag menar men svarar ändå.
Jodå, jag var bara sarkastisk mot de som tror att pluralformen av anekdot är data.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vill vi ha ett spel med jämställdhet, eller ett spel med jämlikhet?
Vill vi ha ett spel där en kvinna och en man har samma förutsättningar att nå ett mål, eller måste de ha samma förutsättningar att nå ett mål på samma sätt?
I spelvärlden struntar jag i vilket eftersom spel för mig är en fantasi och där är man fri att utforska alla möjliga världar. Om någon går igång på att rollspela förtryck, t ex av kvinnor så är det OK med mig, men det är inget spel som jag kommer att köpa.

Jag tycker att de flesta spel jag har spelat är ganska pojkiga, på så sätt att de närmar sig kvinnligheten nervöst och fumligt och helst undviker ämnet genom att likställa könen så att kvinnor blir manliga - krigarprinsessor.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Biologiska skillnader

När man har insett det så blir inte längre frågan så laddad, eftersom vi fortfarande ser varje människa som en individ bedömd efter egna meriter.
Det skulle vara drömmen... men det kräver arbete och tanke och då är det lätt att förenkla individen till grupper av olika slag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag tycker att de flesta spel jag har spelat är ganska pojkiga, på så sätt att de närmar sig kvinnligheten nervöst och fumligt och helst undviker ämnet genom att likställa könen så att kvinnor blir manliga - krigarprinsessor.
Det är ett sånt där "damned if you do, damned if you don't"- fall. Antingen blir det krigarprinsessor, eller så har man olika roller för kvinnor (och får skit för det) eller så gör man männen kvinnligare (och tappar köpare).

Jag förstår varför många bara undviker hela ämnet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Biologiska skillnader

Det skulle vara drömmen... men det kräver arbete och tanke och då är det lätt att förenkla individen till grupper av olika slag.
Det är ju typiskt något som såna som du skulle säga... :gremsmile:

Självklart är det lätt att fastna i det tänket, speciellt som det stämmer på något slags statistisk nivå. Jag tror att man dels måste ta sig i kragen och tvinga sig att tänka så, dels att den bilden av en person försvinner när man lär känna personen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Re: Genusdebatten, nedlåtande ton och Rävigt[OT]

I och för sig har vetenskap mig veterligt aldrig varit ovetenskaplig.

Politik och vetenskap hör ihop om inte annat eftersom de bägge grundar sig i filosofin - och det rör sig i hög grad om filosofiska inriktningar...

//Krank, som brukar kunna bli helt vansinnig av särartsfeminister av alla slag
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Genusdebatten, nedlåtande ton och Rävigt[OT]

I och för sig har vetenskap mig veterligt aldrig varit ovetenskaplig.
Det finns mycket som kallas vetenskap, inte lika mycket som är vetenskapligt, det vill säga följer de vetenskapliga principerna ordentligt. Det är förstås en bedömningsfråga i slutändan, men Illustrerad Vetenskap är ju som bekant mer illustrerad och mindre vetenskaplig :gremsmile:
 
Top