Det magiska tretalet

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Tro, hopp och kärlek. Fadern, Sonen och den Helige Anden. Knatte, Fnatte och Tjatte. Religionen, litteraturen och retoriken är fylld av tretal, och jag kan inte förstå varför. I min erfarenhet blir fyrtal aldrig lika on point som tretal (Jack och William Dalton har inga personligheter, Hufflepuff är till för "alla andra"). Varför är det så? Varför är tretalet så viktigt för människor?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Tro, hopp och kärlek. Fadern, Sonen och den Helige Anden. Knatte, Fnatte och Tjatte. Religionen, litteraturen och retoriken är fylld av tretal, och jag kan inte förstå varför. I min erfarenhet blir fyrtal aldrig lika on point som tretal (Jack och William Dalton har inga personligheter, Hufflepuff är till för "alla andra"). Varför är det så? Varför är tretalet så viktigt för människor?
Det är den perfekta kronologiska* enheten - början, mitten, slut. Allt kan beskrivas med siffran 3, eller delas upp i tre begripliga enheter och på sätt bli tydligare. Två är för lite och fyra är för mycket.

*Och allt annat.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det är den perfekta kronologiska* enheten - början, mitten, slut. Allt kan beskrivas med siffran 3, eller delas upp i tre begripliga enheter och på sätt bli tydligare. Två är för lite och fyra är för mycket.

*Och allt annat.
Det låter rimligt! Men varför är sju ett annat magiskt tal? Fast det kanske inte är lika genomgående i hela mänsklighetens historia som tre är?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Ojämna tal är bättre. 3 är ojämnast och först (1 gälls inte, det är inte ett antal utan bara 1).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Det låter rimligt! Men varför är sju ett annat magiskt tal? Fast det kanske inte är lika genomgående i hela mänsklighetens historia som tre är?
Det har ju funnits flera andra "magiska tal". En talande grej är ju att De vise männen är 7 (eller om det är 9 eller 13) i Ryskortodox bysantisk tradition, medan de kom med 3 gåvor för oss.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Tro, hopp och kärlek. Fadern, Sonen och den Helige Anden. Knatte, Fnatte och Tjatte. Religionen, litteraturen och retoriken är fylld av tretal, och jag kan inte förstå varför. I min erfarenhet blir fyrtal aldrig lika on point som tretal (Jack och William Dalton har inga personligheter, Hufflepuff är till för "alla andra"). Varför är det så? Varför är tretalet så viktigt för människor?
Teenage Mutant Ninja Turtles?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Men varför?
De är spetsigare. De smakar mer som metal i ens hjärna. På det där sättet när man håller i en riktigt bra stekpanna? Jämna nummer är… Plufsiga. Ojämna nummer är som regnet som börjar med en åskknall och dränker en så plötsligt att man måste skratta. Jämna nummer är när det är så vått i luften att det nästan är dimma länge och det tar sig in överallt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,042
Ettan är det odifferentierade, tvåan den första uppdelningen, dualiteten, alienationen, antitesen (osv), trean är syntesen, den nya och högre enheten. Ungefär så minna jag att Jung lade ut texten i någon av sina skrifter.

Hos Hegel och andra som följde hans tankespår är syntesen det tredje steget i dialektiken (efter tes och antites), är den nya enheten, den nya och högre insikten eller varaformen.

I judisk tanke var tre himlens tal, fyra jordens (de fyra hörnen, de fyra väderstrecken), och därför var 7 (dvs 3+4) ett fullkomlighetens tal (dvs helheten av himlarna och jorden). Likaså 12 (dvs 3x4). 6 däremot är nästan 7, men bara nästan; alltså finns här en brist, och brist är ofullkomlighet, är negativt. Därmed är 3 stycken 6:or, dvs 666, den fullkomliga ofullkomligheten, dvs så illa det kan bli! Osv – judisk talmystik är omfattande.

PS: Jung igen (mer dök upp i minnet): 2:an är spännande! Ja, 2 innebär splittring av den ursprungliga enheten, innebär spänning, uppdelning osv – men är också det steg som skapar talserien: först med 2:an skapas även siffran 1; innan fanns inget den kunde stå i relation till; 2:an skapar definition av det innan odifferentierade (jämför med Tao Te King, första kapitlet!). Utan 2:an skulle inget uppstå. Men det är i 3:an som harmoni åter är möjlig.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Jämna tal är lättare för oss att bearbeta. När vi grupperar gör vi det 2, 4, 6, 8, inte 1, 3, 5... Siffran fem är samma sak med, enkelt att gruppera om vi är vana vid 10-talsgrupperingar. Så nästa primtal är sju, vilket är vad folk oftast väljer när man ska välja ett tal mellan 1-10 (där 3 är näst vanligast).

När man ger exempel är två för lite och fyra för mycket medan 3 ger lagom dynamik (kan på ett sätt sägas om spelare i spelgrupper). Triangeldraman finns där av en anledning och dessutom så skapar det obalans, där fyra personer kan göra att två alternativ får samma antal röster.

Talet 3 har med vår kognitiva förmåga att ta in information. Jag minns inte riktigt var jag läste om det, kanske var det under min användbarhetsutbildning. På samma sätt så kan vi hålla 7±2 saker i närtidsminnet och vi kan maximalt ta in runt 150 saker - allt ovanför det blir en grå massa och vi måste använda "chunkering" - "grupper om tio" eller "150". Jag menar, när vi snackar om BNP i biljardbelopp så låter det mycket, men få har en uppfattning om hur mycket det faktiskt är. Det blir bara ett nummer.

Sedan är vi mönstersökande varelser. Tre finns överallt, men också två och fyra. Vår hjärna utelämnar gärna "brus" när vi söker (pga. 150 maxbeloppet), därav faller alla tvåor och fyror bort om vi söker efter treor. Bara efter att ha sett filmen Number 23 så började jag se det talet överallt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Går säkert att hitta paralleller till mesopotmisk matematik. Där var ju 60 det bästa talet så 3 känns som att det har en rimlig roll.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,042
Går säkert att hitta paralleller till mesopotmisk matematik. Där var ju 60 det bästa talet så 3 känns som att det har en rimlig roll.
Även 12 var väl ett viktigt tal där? De räknade ju med 12 som bas – vilket är vad du får om du med tummen räknar de 3 lederna på de 4 andra fingrarna! (Och tar du gånger antalet fingrar på handen, dvs 5, får du 60.)
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Även 12 var väl ett viktigt tal där? De räknade ju med 12 som bas – vilket är vad du får om du med tummen räknar de 3 lederna på de 4 andra fingrarna! (Och tar du gånger antalet fingrar på handen, dvs 5, får du 60.)
Hörde nånstans att det är därför dagen har 12 timmar!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Talet 3 har med vår kognitiva förmåga att ta in information.
Det är förklaringen som jag också har hört tidigare. I allt muntligt berättande är det svårt att hålla fler än tre saker i huvudet samtidigt. Eftersom den muntliga traditionen dominerade helt fram till typ 1800-talet (?) - för nästan all kommunikation - så sitter vanan djupt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
För att "tre" är det som krävs för en stabil konstruktion. Tre pinnar sammanfogade i en triangel blir väldigt robust. Sammanfoga fyra pinnar i en fyrkant med samma fogteknik och den kommer troligvis flexa rätt mycket.

En trebent pall är väldigt lätt att få att stå plant. En fyrbent stol är nästan omöjlig (om du inte har ett absolut platt golv).

Det samma gäller mentala konstruktioner.

Det här är så djuprotat att vi automatiskt associerar ojämna tal med stabilitet och jämna tal med svaghet. Men eftersom vi också är bilogiskt kodade till att se mönster så kan vissa jämna tal "slinka med" eftersom de går att dela upp i ojämna grupper. Så som tolv.

(Observera att jag inte har någon aning om vad jag pratar om. Jag steg just upp och kände för att skriva något, så det är bara en yrvakens persons raljerande.)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
Jag tycker det är trevligt att använda båda våra adderande grejer, ett kommatecken och ett och. Om det hade funnits fler sätt att göra det hade kanske fyr eller femtal varit mer gångbara.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Tro, hopp och kärlek. Fadern, Sonen och den Helige Anden. Knatte, Fnatte och Tjatte. Religionen, litteraturen och retoriken är fylld av tretal, och jag kan inte förstå varför. I min erfarenhet blir fyrtal aldrig lika on point som tretal (Jack och William Dalton har inga personligheter, Hufflepuff är till för "alla andra"). Varför är det så? Varför är tretalet så viktigt för människor?
De tre musketörerna. Som irriterande nog introducerar en fjärde.
 
Top