Nekromanti Den ultimata: Mörkret vid stigens slut-tråden!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Välkommen, ärade vänner. Detta är tråden som tar upp allt gällande det (kommmande) officiella äventyret:

Mörkret vid stigens slut
till Fantasy - Old school Gaming!

Vi kommer här att berätta nyheter om produkten och ge er förhandsinformation. Vi kommer så småningom även att ge er smakprov från äventyret och bjuda på en och annan tjuvtitt. Vill du ställa frågor om äventyret så går det också bra. Undvik i mesta möjliga mån att skriva spoilers men är det inte möjligt så använd er av "spoilerfunktionen". Kom med kommentarer, hyllningar och kapningar. Vi inväntar era ord.

Synopsis:
Allt är inte som det borde vara i byn Ufris. En jägmästare och dennes son har försvunnit under en jakt i den närliggande skogen Laas-Gala. Jägmästarens fru ber några kringresande äventyrare att undersöka saken. Vad de finner i den djupa skogen visar sig vara betydligt mer skrämmande än de någonsin kunnat ana. Äventyrarna tvingas vandra en lång och farlig väg som till slut tar dem till mörkret vid stigens slut.

Ett litet smakprov:

En större version av bilden går att se på: Fantasy! på Facebook.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
För er som inte vet det så är det Niklas Brandt som gör samtliga illustrationer till Mörkret vid stigens slut (MVSS). Niklas är kanske mest känd för de kartor han gjort för Riotminds räkning även om han gjort en hel del annat också. När jag berättade om MVSS för Niklas kom diskussionen ganska fort in på gamla Drakar och Demoner äventyr och hur de såg ut på 80-talet. Huvudillustratör för Äventyrsspel på denna tid var Nils Gulliksson, en herre vars illustrationer jag tror de flesta äldre rollspelare håller varmt om hjärtat. Vi kom ganska snabbt överens om att försöka anamma litet av Nisses "retrostil" i illustrationerna till MVSS och för mig känns det bra att ge en liten eloge till den gamle mästaren vars insatser bland ankor och drakar har förgyllt en hel generation av rollspelare. I dagsläget har MVSS 26 bilder och kartor och det saknas fortfarande en handfull innan allt är färdigt. Niklas sliter vidare och att han har ritat samtliga bilder med hjälp av sin iPad gör det hela inte mindre intressant. Det skall sannerligen bli intressant att se de sista bilderna som är utlovat att vara något alldeles extra.

/ Jörgen "Klaatu" Karlsson

Stursk herre av Nils Gulliksson:


Stursk herre till MVSS av Niklas Brandt:

En större version av bilden går att se på: Fantasy! på Facebook.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Ni har väl inte missat att omslagsbilden till Mörkret vid stigens slut finns att beskåda på Fantasys Facebook-sida. Bilden är målad av den eminente konstnären Dennis Gustafsson.


En större version av bilden går att se på: Fantasy! på Facebook.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Lägesuppdatering: Om allt går enligt planerna så kommer de sista bilderna till Mörkret vid stigens slut under veckan och blir helt färdigställt under helgen. Sedan är det bara ett sista okej från Arfert som återstår och sedan skickas äventyret iväg till tryckpressen. Håll tummarna (det gör jag i alla fall).
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Efter en tuff nattmangling kan jag meddela att formgivningen av Mörkret vid stigens slut är klar. Nu är det bara att trycka och leverans till butik som återstår innan ni kan hålla ett rykande färskt äventyr till Fantasy! i er hand.

Glad Nationaldag på er alla!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Klaatu said:
Efter en tuff nattmangling kan jag meddela att formgivningen av Mörkret vid stigens slut är klar. Nu är det bara att trycka och leverans till butik som återstår innan ni kan hålla ett rykande färskt äventyr till Fantasy! i er hand.

Glad Nationaldag på er alla!
Göttans, och detsamma till dig!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
När jag för första gången diskuterade med illustratören Niklas Brandt vad vi skulle ha för illustrationer i äventyret var det bara en bild som jag hade klart för mig och det var framsidesbilden. Efter några skisser och flera diskussioner beslutade vi att flytta in den bilden i äventyret eftersom vi fruktade att den skulle avslöja för mycket av handlingen. Fler skisser gjordes men bilden ritades inte av någon anledning. Andra bilder skissades och färdigställdes. Till slut var hela äventyret formgivet och det absolut sista som gjordes var just den bild som diskuterade först av allt. Det är lustigt hur det kan bli ibland. Vad var det för bild frågar ni er? Det lär ni förstå när ni läser Mörkret vid stigens slut.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Nu börjar det hetta till. Snart finns Mörkret vid Stigen Slut hos alla välsorterade rollspelsförsäljare. Så här ser omslaget ut för den nyfikne. Stora 80-tals vibbar...



En större version av bilden går att se på: Fantasy! på Facebook.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
ser ju toppen ut stort grattis!
förbeställde just ett ex från SF bokhandel :gremsmile:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Grymma öde! Tryckeriet meddelar att MVSS har blivit försenat 1-2 veckor. Väntan är olidlig...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,057
Är mycket förväntansfull, och kommer givetvis att köpa när det släpps. Men Tomas, säljer du det som pdf också? Det är en fördel att ha ett ex att kladda (elektroniskt) i, precis som i grundboken som jag har i bägge formaten.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
Arfert said:
Äventyret "Mörkret vid stigens slut" har kommit, och har börjat leverera till butik!

SF-bok i Stockholm fick t.ex. de första exen i dag. Kunde passera på hemvägen.
Äntligen. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge eller hur det nu är. :gremsmile:
 
Top