Med den logiken är Justin Bieber världens mest historiska person.Arfert said:han får 7,950,000 results på google. Hitler får 20.0000.000 plus. I rest my case.Eksem said:+1
Utan tvekan Genghis Khan, av så många anledningar att jag inte orkar motivera mig på mobiltangentbord.
Utan att invända mot själva påståendet, vill jag betona att tråden inte handlar om att kora den historiskt mest signifikanta personen, utan den mest historiska personen.Brynolf said:Äh, Adde är en wannabe när det gäller historisk signifikans.
De senaste åren har ju dessutom den mustaschprydde karln fått ett jäkla uppsving med hjälp av dataspelsindustrin och youtube.Magnus Seter said:Hrm ...Dnalor said:Det finns ju många historiska personer, som till exempel Avicenna, Karl den store, och Fritiof Nilsson Piraten.
Men vem är egentligen den mest historiska personen som levat?
Adolf Hitler.
Ingen annan människa har påverkat en hel värld på det sätt som han gjorde. Ingen annan människa har fått så många historiska dokumentärer gjorda på grund av dennes handlingar. Hitlers agerande satte en hel värld i brand, och fick konsekvenser som fortfarande hemsöker oss.
Så han är nog en av de mest historiska personerna, tror jag.
/M
Julles storhet består i att oerhört medvetet och skickligt kontrollerat sin egen historia. Hans biografier är ett PR verk som kan få vilken reklambyrå som helst att bli grön av avund.Julius Cesar, hmm, nu är min kunnskap om rommarriket bristande, men var inte hans stora grej att han usurperade en senat för att bli kejsare? Det tycker jag många visat sig vara skickliga på, och därmed kan han ersättas, även om han har tiden på sin sida.
Visst, han byggde pyramiden, men det var Ramses II som byggde Egypten.Krille said:...jag tror jag ändrar mig. Mest historisk är nog farao Khufu (Cheops).
Motivering: det finns ingen grunka i världen som representerar mänsklig historia så mycket som den här stenhögen:
Den har 39 miljoner google-träffar (skit ner dig, Adolf!).
Och den lät han bygga.
Alltså: farao Khufu är den mest historiska personen.
Jag är den mest historiska personen, för av alla personer någonsin är jag den jag är mest säker på faktiskt ens existerat.Dnalor said:Utan att invända mot själva påståendet, vill jag betona att tråden inte handlar om att kora den historiskt mest signifikanta personen, utan den mest historiska personen.Brynolf said:Äh, Adde är en wannabe när det gäller historisk signifikans.
Fast grejen med Mitochondrial Eve är ju...Sapient said:Ni har fel allihop.
Den mest historiska personen är "mitochondrial Eve".
Alla nu levande människor härstammar från henne. Hon är anmoder till Gengis, Adolf, Khnum-Khufu, Gaius Julius och alla andra. ALLA andra.
Och dessutom har hon levat riktigt tidigt i människans historia, för ca. 200 000 år sedan, så hon är även i någon kvantitativ mening väldigt mycket mer "historisk" än de där andra senkomna typerna.
Inte alls säkert, hon är anmodern till alla som lever idag, men inte tvunget anmodern till Khnum-Khufu och Djinghis Khan, de kan ha tillhört andra mtDNA-linjer som dog ut senare i historien.Alla nu levande människor härstammar från henne. Hon är anmoder till Gengis, Adolf, Khnum-Khufu, Gaius Julius och alla andra. ALLA andra.
Medan jag egentligen håller med dig om att Khufu är större rent symboliskt är Ramses den Stores existens mer ovedersäglig eftersom han fortfarande står/ligger i Kairo och är awesome, om än död. När han skulle restaureras i Paris på 70-talet eller vad det var gav de honom till och med ett pass med info som "Occupation: King (deceased)". Arguably gör detta honom än -mindre- historisk än Khufu, eftersom en av definitionerna av historisk kan vara 'förgången/inte längre existerande', men man kan också tänka sig en tolkning där man menar att han är -mer- historisk genom att vara mer närvande, jag vet inte.Ramses byggde Egypten. Coolt. Men det är bara Egypten. Khufus pyramid är symbolen för civilisationens grundande.