Nekromanti de anställdas kvalite?

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
när man i EON anställer folk hur vet man då hur bra dom är?
om tex din RP har en förläning och vill anställa en förvaltare hur bör ens RP gå till väga
för att ta reda på hur pass skiklig förvaltaren är?


Tearlach- som undrar.
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Ett sätt är jua tt låta honom provjobba. Men hur vet man igentligen hur bra en preson är. Idag använder vi en massa papper där det står. Men de papperna betyder ju bara vad den föra arbetsgivaren tyckte. Sen kan du tycka en annan sak. Det bästa av allt måste ju vara att låta dem provjobba. Så det är mitt enda tips.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"när man i EON anställer folk hur vet man då hur bra dom är?"

Man anställer sällan folk, i alla fall inte i vår mening. Det handlar antingen om ett lärlingsförfarande eller ett konsultförfarande. I de fall där man faktiskt anställer någon så sker det alltid med rekommendationsbrev i bakfickan, där någon går i god för att arbetstagaren är såpass kunnig som han utger sig att vara.

Så, till exempel...

Man anställer inte en byggherre för att bygga ett hus. Man anlitar honom. Han anlitar i sin tur de hantverkares och dagverkares tjänster som behövs för att bygga huset.

En hantverkare anställer sällan folk. Oftare tar han upp en lärling och tränar upp denne i hantverket. I de fall han anställer någon så sker det alltid med ett rekommendationsbrev och ofta ett gesällbrev från nybörjarens lärare. Där är det alltså någon som går i god för den anställdes förmåga.

En förvaltare till en riddare är tämligen ofta adlig själv, och har fått platsen genom lite lobbyande från sin far, som tycker att det vore bra för förhållandet mellan din och hans familj att sonen skulle få tjänst (inte anställning) som din kalfaktor eller förvaltare. Då handlar det inte så mycket om att du behöver en kalfaktor, som att kalfaktorn behöver ett jobb och kalfaktorns familj tycker att det vore ett bra sätt att föra era ätter närmare.

En riddare som ska bygga en väg anställer inte folk. Han kallar in folk från hans marker som får göra sina dagsverken med att bygga vägen. Där är deras skicklighet totalt ointressant: de har 40 dagar att arbeta av hos sin länsherre, och arbetar de inte så stjäl de mer eller mindre från länsherren.

Så du får tänka lite annorlunda, helt enkelt. Tänk mer i form av tjänst och mindre i form av anställning.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Vissa måste man väl ändå "anställa" om man har en förläning? Exemplet gällde just förvaltare men man behöver ju även jägarmästare, kapten, soldater och diverse andra människor som man knappast tar som lärlingar men ändå behöver ha kring sig mer eller mindre året om.

Ges en tjänst eller blir anställd. Tomato eller Tomato (hmm... det där funkar inte så bra i skrift men du förstår säkert vad jag menar) :gremgrin:
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
tack för förklaringen.

när det gäller valet av ordet anställda så tittade jag på listan över olika typer av anställda som fins i riddaren.
stracks intill står förvaltare med beskrivningen "Förvaltaren kan vara en anställd,en släkting till länsherren eller länsherren själv."


Tearlach - som ber om ursäkt för att han använde samma ord som neoGames, det var ju dumt gjort av mig.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det går jku faktiskt att modifiera när man har en förvaltare på prov. Säg att förvaltaren för "provjobba" i två månader... för att kunna ge en fair värdering av denna förvaltare kan man t.o.m. ge honom ett slag i veckan eller ett varannan vecka.

Sedan är det ju så att om en förvaltare misslyckas med ett slag under ett år, kan man ju ge honom chansen till ett nytt slag kanske två, tre månader senare. ¨Då borde han ha upptäckt att hans första beslut itne gick så bra så han ser över situationen.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
I min spelgrupp har en av våra spelare "anställt" en annan spelare, som uppgav sig för att vara timmerman, MEN i själva verket var en lönnmördare... men det är en annan historia. Men min kära hertig är ganska död nu i alla fall, och min vän var nära att få en blåklocka mer... satan i gatan. Men kul var det så här i efterhand!

// Creighan
 
Top