Nekromanti Dark Ages - skype

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Då ska vi se.

Nu har vi ju en preliminär spelgrupp på tre spelare (God45, Cissi, Mårten) och så jag som storyteller (fast den titeln är väl ganska missvisande?). Möjligt att någon faller bort eller någon trillar dit, det är ju sånt som händer :gremsmile:

Tänkte ta lite praktiska saker bara, som kan ha framgått i PM till någon eller några.

Kampanjen är tänkt att starta i tidsperioden 1060-1065, däromkring. En intressant tid för Europa i allmänhet, och för norra Frankrike och England i synnerhet. På något vis har era rollpersoner utmärkt sig, kanske i strid, genom adelsaffärer eller kontakter, genom ovanligt skickliga eskapader med andra personers värdesaker eller kanske med andra personers trolovade. Hur som helst är det något liknande som fått er att hamna i den ytterst prekära situationen ni befinner er i, nämligen som fångar hos en sammanslutning märkliga och mäktiga personer, märk väl att jag undviker ordet människor, av arabiskt ursprung.

Så, vad ni vill göra för rollperson är i stort upp till er, men jag tänker mig att vi kommer åtminstone inleda i England. På något vis har ni alltså utmärkt er till den grad, att ni kidnappats, tagits till fånga på ett slagfält, eller kanske rent av sålts som slavar till ovan nämnda araber.

Rent speltekniskt, så är det följande poäng som kommer fördelas (Reglerna vi använder kommer vara Vampire: the Dark Ages, med modifiering):
Attributes: 5/4/3
Abilities: 11/7/4
Backgrounds: 5
Max 7 flawpoäng
21 freebies (freebies, ej XP)
Inga disciplines från start

När det kommer till språk kommer vi hantera dessa förenklat, då det fanns många dialekter på den tiden, men vi ska väl inte krångla till saken alldeles?

Till skillnad från exempelvis mer traditionellt Vampire-spelande, så kommer era rollpersoner tvingas samarbeta för att överleva, i alla fall i början av spelet. Jag tror det kommer leda till lite mindre intrigerande, men man vet ju aldrig :gremsmile:

Saker som jag tycker om:
- Samberättande, mer än att jag som sl sitter och berättar något för er, detta innebär att vi kommer fokusera till en stor del på era rollpersoner, och en del på min ramberättelse.

- Att ha regler som stöd, istället för regler som någonting som är det viktigaste i spelet.

- Att ha roligt under varje spelpass, och roligt kan innebära humor, men mer troligt att vi all känner att spelpasset har gett oss någonting.

Jaja, bara lite tankar... Kommentarer från de tilltänkta spelarna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Det här kommer bli så jävla bra :gremlaugh:

Jag kommer spela en nybliven man efter Guds hjärta som kanske haft ett förflutet med ett lettre de marque. Med andra ord kommer jag dropa lätt manglade bibelverser som låter som om de handlar om vampyrer, häxor och annat övernaturligt. Jag kommer också kunna förhandla med de vi träffar på språken han kan franska, latin och svärd (hans latin är kanske lite rostig, dock inte hans svärd :gremwink: )

Karaktärs citat:
Var nyktra och vakna. Er fiende, djävulen, går omkring såsom ett rytande lejon och söker de han kan sluka.

Inte heller kan de dö, för de är jämlika med änglarna och är Guds barn återuppståndelsens barn.

Jag är den enda djävulen här!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hur "historiskt korrekt" kommer du hålla den här kampanjen?
Det finns ju en del begräsningar som kvinna under den här epoken, inte för att jag tänker låta det hindra mig, men jag brukar tycka det är lite kul att spela med historien som motståndare, till viss del.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Ja du, Cissi. Det är ju ingen lätt fråga, men jag har funderat på den innan...
Helt historiskt korrekt blir väl svårt, för en datanörd som inte är helt insatt, om än intresserad, av ämnet.

Angående kvinnofrågan, så tror jag vi kommer runt problemet delvis, då det finns en flaw som heter "secons-class citizen (2p)". Med denna tror jag att du kommer finna fördomar och förakt hos väldigt många, manliga mestadels, personer. Utan den finns det ett visst motstånd, troligtvis från dem som vet mer (kyrkan kanske, God45?), men din rollperson kommer ha ett mer neutralt utgångsläge. Kanske kan man förklara det med att med en sådan flaw så utstrålar du kanske mer sårbarhet eller drag som gör dig till en sådan "andra klassens" människa, utan flaw så utstrålar du istället något annat, kanske självförtroende (eller något annat), som får fördomarna att inte visas upp, publikt i alla fall...

Låter det rimligt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Cissi said:
God45: Awesome!
Tack :gremlaugh:

Hur "historiskt korrekt" kommer du hålla den här kampanjen?
Det finns ju en del begräsningar som kvinna under den här epoken, inte för att jag tänker låta det hindra mig, men jag brukar tycka det är lite kul att spela med historien som motståndare, till viss del.
Det här låter som om det kan bli en riktigt cool grej i spelet. Hade vi börjat som blodsugare hade det inte spelat så stor roll men nu är vi människor så då måste man faktiskt handskas med folk utan tanke kontroll :gremwink: Säg till hur du vill att min karaktär ska bete sig rörande sådant här så kan jag anpassa honom efter hur du vill ha det. Både "Alla är lika inför Gud." och "Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Hon skall hålla sig tyst och stilla" fungerar beroende på hur du vill spela det :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
God45 said:
Det här låter som om det kan bli en riktigt cool grej i spelet. Hade vi börjat som blodsugare hade det inte spelat så stor roll men nu är vi människor så då måste man faktiskt handskas med folk utan tanke kontroll :gremwink: Säg till hur du vill att min karaktär ska bete sig rörande sådant här så kan jag anpassa honom efter hur du vill ha det. Både "Alla är lika inför Gud." och "Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Hon skall hålla sig tyst och stilla" fungerar beroende på hur du vill spela det :gremsmile:
Det är det jag menar. Det kan bli nått jättekul av det här! Jag kan mycket väl tänka mig att spela en kvinna som behandlades... ojämlikt(?) under sin levnad just på grund av sitt kön, för att sedan, när hon omfamnas, upptäcka nya och starka sidor hos sig själv och bli lite förbannad för att hon blivit behandlad sådär. Jag kan tänka mig att hon kanske tillochmed var anställd som någon form av piga till God45s karaktär och sedan, när blodet gör dem jämlika, så kommer de ha lite problem att hitta sina nya roller.

Det kan gå åt helvete, men det kan också stärka deras relation.

hm...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Jag kan tänka mig att hon kanske tillochmed var anställd som någon form av piga till God45s karaktär och sedan, när blodet gör dem jämlika, så kommer de ha lite problem att hitta sina nya roller.
Ännu bättre om blodet gör dig starkare (om du får högre generation eller om du blir omvänd tidigare). Snacka om ombytta roller :gremlaugh:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
God45 said:
Jag kan tänka mig att hon kanske tillochmed var anställd som någon form av piga till God45s karaktär och sedan, när blodet gör dem jämlika, så kommer de ha lite problem att hitta sina nya roller.
Ännu bättre om blodet gör dig starkare (om du får högre generation eller om du blir omvänd tidigare). Snacka om ombytta roller :gremlaugh:
Ja, DET hade varit jättekul! :gremlaugh:
Jag är på!
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Vill börja med att säga om detta:
Till skillnad från exempelvis mer traditionellt Vampire-spelande, så kommer era rollpersoner tvingas samarbeta för att överleva, i alla fall i början av spelet. Jag tror det kommer leda till lite mindre intrigerande, men man vet ju aldrig
Gillar jag starkt :gremlaugh:
Är inte så mycket intrigerare utan mera "you seem trustworthy" mot andra spelare, sen mot npcs kanske man kan göra lite dumheter :gremsmile:

Nu gäller det bara att hitta på något att lira.... första tankarna faller alltid till krigare (för jag tycker de är enkla att lira) men brukar hamna på något rogue liknande i slutet. Men då det är lite teamplay kan jag ganska lätt modda karaktären lite.

Så just nu (norpad ide från Cissi) så sitter jag på kanske en av de få vikingarna som är kvar från Skandinavien som vägrat ta emot kristendomen (känns lustigt att man ställs emot sin tro i rollspel :gremsmile: ). Ska vi sticka ut lite kanske jag är en klanledare eller vad de nu hade eller något sådant roligt.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det låter som att ni redan har satt lite fart i tanken. Mycket trevligt! Ska bli oerhört spännande att se var det här tar vägen :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
kanske en av de få vikingarna som är kvar från Skandinavien som vägrat ta emot kristendomen (känns lustigt att man ställs emot sin tro i rollspel smile ). Ska vi sticka ut lite kanske jag är en klanledare eller vad de nu hade eller något sådant roligt.
Viking borde inte vara ett problem, norden var inte kristnad än vid 1066. Danmark kristnades 1104, Norge 1154 och Sverige inte förrän 1164 och detta är bara de officiella datumen det tog ungefär 100 år tills innan det slog igenom på riktigt.

Det fanns adel vid den här tiden i Skandinavien så du kan spela en sådan om du vill vara en ledare. En cool grej är att ungefär 1066 (datumet är inte säkert i de historiska källorna) dör kung Stenkil av feber och ett massivt inbördeskrig utbryter. Det här kriget gör att ingen egentligen vet vem som styrde landet fören år 1100. De påstådda regenterna är:

Erik och Erik, Halsten, Anund, Håkan Röde, Inge den äldre och Blot-Sven.

Blot-Sven blev kung genom att vägra avskaffa blodsoffer pga kristendomen, om det inte kan användas som bakgrund för en vampire karaktär vet jag inte vad som skulle kunna göra det :gremlaugh:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Återigen slås jag av den oehörda lusten att ta tag i God45, skaka honom och skrika: "Vem är du? Var får du allt ifrån? Släpp in mig i ditt huvud, för bövelen! Jag vill också veta allt det där!!!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Cissi said:
Återigen slås jag av den oehörda lusten att ta tag i God45, skaka honom och skrika: "Vem är du? Var får du allt ifrån? Släpp in mig i ditt huvud, för bövelen! Jag vill också veta allt det där!!!"
Det bara fastnar! Jag kan inte hjälpa det! :gremwink:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Hahahaha, ja, jag håller med Cissi lite där :gremsmile:

Ju mer jag börjar läsa desto mer lutar det nog åt någon form av krigare, och adlig verkar kul även om det kostar en hel del freebie points :gremsmile:.

Nu gäller det bara att veta hur man ska försöka skapa denna viking på ett vettigt sätt. Hittar ju bara merits som är intressanta, inte så många flaws :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Är det Dark ages: Vampire eller Vampire: Dark ages som gäller föresten?
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det är Vampire: The Dark Ages. Den svarta boken, med en ros på framsidan. Innan reviderade versionen, när det hela blev en aning sämre. :gremsmile:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Jupp, men hittat några som verkar intressanta... även om det blir lite hexjakt på min egna tro :gremlaugh:

Fierce Bigot (2pt. Flaw) (Mot kristna då de försökte ta över mitt land)

Outspoken Pagan Heretic (4pt. Flaw) (Tillhör ju asatron)

Vengeful (2pt. Flaw) (Någon kristen kan ju vara kul, eller någon gammal klanmedlem som svek oss och konverterade på ett förrädiskt sätt)

(Vet inte om de är i boken men jag kollar här för flaws... är det ok?
 
Top