Nekromanti D&D

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
I teorin så är det omöjligt att förstöra ett vapen (eller rustning/sköld) i D&D och jag undrar om det finns någon som har kommit på ett bra sätt att lösa det problemet?

(Som en elak SL så kan man ju inte låta sina rollpersoner få gå runt med samma vapen/rustningar under en hel karriär. Samtidigt så känns det lite krysstat att improvisera en sådan avgörande sak. Behöver tips!)

Blackstorm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Slitna prylar

"I teorin så är det omöjligt att förstöra ett vapen (eller rustning/sköld) i D&D och jag undrar om det finns någon som har kommit på ett bra sätt att lösa det problemet?"

Är det verkligen ett problem?

Ett favvo-alternativ som jag brukar använda är att mobba rollpersonerna för att de har sliten utrustning:

"Ha! Har du bara en fyra-till-ett-brynja? Och så sliten, sen! Å för att inte tala om det där gamla svärdet? Det är ju urgammalt, juh! Nä, nuförtiden är det riktiga doningar som gäller! Nähädu, dra nåt gammalt över dig, jävla bonne!"

För att inte tala om reaktionerna från vanligt folk när rollpersonerna i skitiga, blodiga och lappade kläder kommer in i staden...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Slitna prylar

Klart det är ett problem, folk som spelar D&D vill ju ha realism. :gremwink: Allvarligt talat så sno lämpligt system från annat spel och för över det.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Slitna prylar

"Allvarligt talat så sno lämpligt system från annat spel och för över det."

Har funderat på det... *krafsar ner några krumelurer på ett papper*

"Klart det är ett problem, folk som spelar D&D vill ju ha realism. ;)"

*skratt* Jaja, jag vet. (Får väl bara bita ihop och ta dolkstöten när jag öppnade mig så fint. =)


Blackstorm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blackstorm on 2001-03-07 14:47.</EM></FONT></P>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Slitna prylar

"Allvarligt talat så sno lämpligt system från annat spel och för över det."

Har funderat på det... *krafsar ner några krumelurer på ett papper*

"Klart det är ett problem, folk som spelar D&D vill ju ha realism. ;)"

*skratt* Jaja, jag vet. (Får väl bara bita ihop och ta dolkstöten när jag öppnade mig så fint. =)


Blackstorm
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Slitna prylar

Allvarligt talat så har jag för mig att det finns regler för förslitning i 2nd edition. Jag skulle kunna kolla upp det åt dig.

Öppen dolkstöt...sneak attack...hmmm 1d6...Det kommer att göra ont ;)


Daniel "Warduke" Schenström
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Slitna prylar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Klart det är ett problem, folk som spelar D&D vill ju ha realism. :gremwink: Allvarligt talat så sno lämpligt system från annat spel och för över det.<p><hr></blockquote><p>Vette fan om D&D är det man ska spela om man vill ha realism...

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
rätta mig om jag pratar grekisk sallad..

Men finns det inte regler för det.. Inte jusst VAPEN.. men det finns regler för hur man slår på vapen och andra object.. också det där med Hardness och item HitPoints...

Jag har inte kollat riktigt hur de funkar ännu.. (mina spelare skulle aldrig få för sig att slå på saker.. :o)men de borde väl täcka även sånt?

Dessutom så finns det ju faktiskt tips för månatliga kostnader för underhåll av utrustning och lappning och tvätt av kläder och sånt i DMG... :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Just rustningar är oändligt hållbara i D&D (det antas att man roar sig med underhåll på fritiden och att det ingår i levnadsomkostnaderna eller nåt, och i strid går inte rustningen sönder innan du gör det). För vapen finns det dock regler på sidan 136 i PHB. Det finns till och med ett feat (Sunder) som är gjort just för att slå sönder folks vapen, vilket är förvånansvärt lätt om man är lite stark.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
hohoho ;o)

"Klart det är ett problem, folk som spelar D&D vill ju ha realism."
Är det inte lite tidigt att dra April-Skämt ? :o)
D&D var aldrig tänkt att vara realistiskt. (Jag har dock spelat flertalet AD&D äventyr med djupa intriger, fast det hänger ju mycket på SL, vanligtvis blir det BOFFER).
Om du vill spela relaisktiska rollspel tycker jag att du ska spela Eon eller N2. I gamla AD&D finns det dock regler för brytvärden osv, men jag kan dom inte utantill och jag orkar inte leta fram vart det står. Men som sagt, har du inte en väldigt inlevelsefull SL så är risken nästan TOTAL att det bara blir jag-vill-ha-stora-häffiga-magiska-vapen-och-rustningar-och-kunna-döda-allt-BOFFER!!!!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: hohoho ;o)

Återigen hänvisar jag till mitt :gremwink: som stod efter meningen. Jag vet fullt och väl efter att ha spellett D&D sen 86 hur orealistiskt det är.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: hohoho ;o)

Allt blir som man tolkar det. Jag tycker inte att D&D är varken är mer eller mindre realistiskt än något annat system. Som sagt, allt beror på hur man tolkar det och om man drar det till sin spets. Tex: I Eon kan ett barn döda en drake av storleken XXL med en enda dolkstöt.(Krävs iof en aningens tur med slaget...)

Blackstorm
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
använd chronopia reglerna där dom har BV på vapen och sköldar (dock inte rustningar, som tur är)
regeln: om Jakob benskruv slår på mig med sin yxa som gör
15 i skada och jag parerar med mitt bredsvärd (BV 13) så skadas vapnet av skadan som översteg brytvärdet alltså sänks BV:n till 11 när BV når noll går vapnet sönder.

First i was blind, now i can see.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ARGH! *skrika, slå, sparka*

NEJ!... DU har FEL!

(ber om ursäkt för att jag skriker.. men jag är upprörd!!!)

Jag har dock spelat flertalet AD&D äventyr med djupa intriger, fast det hänger ju mycket på SL, vanligtvis blir det BOFFER

Nej! vanligtvis blir det INTE boffer... bara MYCKET oseriösa grupper boffrar när de spelar d&d... alternativt väldigt trötta grupper... eller grupper med en trött spelledare som inte orkar engagera sig... Eller mycket våldsamma grupper.. Men i alla fall.. jag har sagt det förut och jag säger det igen: INGA VAPEN VID SPELMÖTENA! INGA vapen.. inklusive boffer vapen...

okej... nu kan ni lungna ner er.. jag är inte arg :o)

ville bara påpeka att jag håller med om att d&d reglerna inte direkt främjar bra rollspelande (och med det menar jag bra teater)... men för att boffer ska uppstå krävs det vapen gjorda av skummgummi, liggunderlag eller latex... (egentligen är de gjorda av vävtejp och liggunderlag de ända riktiga boffervapnen..

Däremot kan man Hacka och Slasha rätt vilt i d&d ... det är ganska kul ibland också.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
USCH!!, *Hålla för öronen, Undvika, Parera*

Okey, Klev jag på en öm tå?? Jag är AD&D fanatiker nr.1. Jag har alla böcker som har släppts, med undantag för 2-3 stycket. AD&D är inte REALISTISKT, det var bara dit jag ville komma. Det är nästan alltid mycket underhållande, men det är inte REALISTISKT.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*skrika i panik*

Kom det verkligen fram så otydligt vad jag ville ha sagt? :o)

Jag var bara arg på dig för att du använde ordet boffra.. boffra är något man gör med vapen av liggunderlag och silvertejp... :o) det kallas boffra för att det låter *boff* *boff* när man slåss med dem..

alltså går det inte att boffra i d&d (om man inte spelar ett nutidsscenario och spelar lajvare....)

Det var mest det jag menade... sen hatar jag att säga saker rakt ut :o) ibland....

är det alla AD&D böcker eller alla d&d böcker?.. alltså nya eller gammla? (har släppts en himmelska massa ad&D böcker.. )

så.. ligger vi på samma våglängd nu? :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: hohoho ;o)

Jag tycker nog D&D är väldigt orealistiskt i jämförelse med en hel del spel, finns inga orcher, drakar och magiska vapen i verkligheten :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Vet du vad, kanske skulle lägga till ett BV till rustningar med....
Eller en dylik regel

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: hohoho ;o)

Va??? Har du aldrig sett en riktig drake?? Ibland sent om nätterna så kan man faktisktse diverse ödlor, paddor, suggor, drakar m.m.... det gäller bara att leta på de rätta ställena. (Tips: Kalle krögares krog "Oldies but goldies". Fråga mig inte hur jag kan veta det.*hum hum*)

Tyckte mig också se en orch på avstånd. Han plaskade i en gröngul damm utanför Gentech AB. Kan eventuellt ha varit en uteliggare.. är inte riktigt säker.



Blackstorm
 
Top