Nekromanti Döda spelare.

Kul4n

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
18
Location
Gävle, Sverige
Hallo. Jag skulle behöva lite hjälp på hur man tar död på spelare i CoC, altså inte själva handlingen utan hur man säger "du dog" lixom. Jag har spel-lett en hel del fantasy spel å då dör sågott som aldrig en spelares karaktär, men nu när jag börjat spela CoC så verkar det som om det är en mycket stor risk att någon dör i nästan varje scenario jag läser. Ja ni kanske har nått bra förslag på hur man löser det utan att få jobbiga avbrott så stämmningen krossas mm.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Aktiv dödshjälp

Jag inbillar mig att jag kan ha en del tips som kan hjälpa dig guida dina spelare genom dödsskuggans dal. Som du själv har förstått duger det inte att bara säga: "du dog".

I många skräckspel, framför allt CoC, är hysterisk galenskap och ond bråd död, främst att ses som ett hälsotecken från ett vitalt scenario. Problemet för spelarna är egentligen inte att karaktärerna stryker med stup i kvarten, utan att se till att de sker på ett snyggt sätt.

Alltså:
1 - Strax före död: Se om möjligt till att ge spelaren en chans att spela upp en snygg dödsscen. Att bara trilla död ner kan bli ett väldigt antiklimax, kanske inte för scenariot men säkerligen för den enskilde spelaren.

2 - Under död: Se till att noggrant beskriva dödsförloppet, paniken då lungorna fylls med vatten, den brännande smärtan då den demoniska varelsens kloförsedda hand sliter sönder RPns inälvor, chocken då pistolkulan träffar RPn i bröstet osv. Och det behöver inte sluta där. Blir RPn en Zombie så beskriver du hur dennes kött börjar ruttna. Spelar du KULT så finns det ett antal roliga alternativ med allt vad personliga purgatorier och inferno heter.

3 - Efter död: Se till så att spelaren snabbt kan ta sig in i spelet med en ny karaktär. Alternativ kan vara
a, spelarna har färdiga reservkaraktärer med koppling till spelgruppen förberedda
b, SL har reservkaraktärer iordning. Varför SL? Jo för att på ett snabbt och smidigt sätt anpassa karaktärernas bakgrunder för att kunna slänga in dem så snabbt som möjligt.
c, SL låter spelaren agera hjälp SL & spela SLP's tills äventyret slutar eller SL kan låta spelarens nya karaktär kommer in i spelet.
 

Kul4n

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
18
Location
Gävle, Sverige
Re: Aktiv dödshjälp

Schyst! tack för hjälpen!

En fråga till bara, tycker ni att man ska försöka få in nya karaktärer under samma scenario eller ska spelarna få sitta å hänga läpp under hela spelmötet? vad säger ni?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Aktiv dödshjälp (hälften OT)

Det måste du som SL ta ställning till. Men såvida det döden inte inträffar precis i slutet av en spelträff eller av hela scenariot så tycker jag generellt sett att SL bör få in en den nya karaktären så fort ett LÄMPLIGT TILLFÄLLE dyker upp

att låta den nya karaktären bara råka gå förbi efter en shoot-out och säga hej till spelgruppen är ett exempel på ett dåligt tillfälle.

Att låta den nye karaktären dyka upp på RPns begravning som en gammal vän till spelgruppen är ett något bättre exempel...

Det blir en sk "trade-off" mellan att få in karaktären snabbt (ingen vill sitta i hallen och vänta i timtal) och att få in karaktären på ett smidigt sätt... men det käre Kul4n (och folk brukar tycka att mitt username är konstigt :) är SL's... dvs DITT problem (moahaha)

----------------------

Nu till [OT] prylen:
Såg att du är ifrån Gävle. Själv är jag från Järbo även om jag bor i Ume sedan 2 1/2 år. Men jag har en kompis hemifrån som nu bor i Gävle och som är i desperat behov av spelgrupp (han har spelabstinens efter att vår moderförening gått i ide). Om du har plats i din spelgrupp så kan du väl mäjla mig så får du hans mäjladress av mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"<EM>spelarna har färdiga reservkaraktärer...</EM>"
Risken med det är att spelaren tycker den nya gubben är roligare/ballare att spela och längtar till sin nuvarande gubbe dör.

När vi spelade CoC så var vi i en lada. Vår modige detektiv i gruppen klättrade upp för en stege till en lucka i taket. När han nästan var framme så drogs han upp genom luckan och luckan stängdes. Vi andra var inte villiga att klättra upp dit och undersöka vad som hänt.
SL sade till oss att vi spelade med oss först, den ensamma spelaren hade ju klivit in i ett rum. Givetvis dog han men det fick vi aldrig reda på och eftersom det var så lite kvar på äventyret så kunde han bara sitta med och lyssna på vad som hände.

/[color:green]Han</font color=green> som tyckte det var ett snyggt sätt att klara av en RP:s död
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Döda spelare!

CoC går inte ut på att döda folk, bara trasa sönder dem lite. Tycker också att döden skall vara detaljrik och spännande. Efter ett dödfall av en älskad karaktär brukar vi i vår spelgrupp ha ett kort kramkalas så att spelaren mår lite bättre. Det är en bra ide och sorgen blir lite mindre.




Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh.
 

Kul4n

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
18
Location
Gävle, Sverige
Re: Aktiv dödshjälp (hälften OT här med)

Ja det lät som en bra lösning, tack så mycket!

Jo just ja, den där snubben du kände? vem är det? vad heter han? Jag kanske känner honom lr nått sånt.

Och Kul4n är förresten ett otroligt vacker smeknamn enligt mig, jag fick det av min gode vän Djuret!! som han kallas. Det namnet är däremot risigt som fan, men d e han med.

/The Bullet
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
rejält OT

Hmmm, insåg att min förvirring angående ditt handle mest har att göra med att jag såg 4an som en 4 och inte som ett A.... inte så hemma på såntdäringa hackerspråk eller vad det heter.

Ang rollspelaren i Gävle vill jag inte lämna ut personuppgifter här... jag mäjlar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
RIP

Hmm.. en död spelare behöver du inte säga "du dog" till... du behöver nog bara ringa ambulans och polis..

chrull - som ber alla att hålla koll på skillnadfen mellan spelare och rollperson.. .

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Döda spelare!

"CoC går inte ut på att döda folk, bara trasa sönder dem lite."

- Sant. CoC går ut på att göra RP vansinniga och inlåsta. /images/icons/wink.gif
Eller, för att citera 'Taint of Madness': "When, not if, the PC's become insane.."

"Tycker också att döden skall vara detaljrik och spännande."

- SL: "Klon penetrerar långsamt ditt högra öga och krossar de kringliggande benet och brosken i näsan, samtidigt som den trycker ut blod och vätska och..."
Spelare: "Oooh! Häftigt!"
Fast.. jag kanske missförstod. /images/icons/wink.gif

"Efter ett dödfall av en älskad karaktär brukar vi i vår spelgrupp ha ett kort kramkalas så att spelaren mår lite bättre. Det är en bra ide och sorgen blir lite mindre."

- Eeek! Vad sägs om att ha lite distans till rollen? Visst är inlevelse bra, men att bli ledsen för att karaktären dör? Förbannad ska man bli! /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - inte alltför seriös..
"Say it with me, children! HALLELUJA! PRAISE THE LORD!" - från mycket bisarrt CoC-äventyr.. /images/icons/tongue.gif

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Jag skulle behöva lite hjälp på hur man tar död på spelare i CoC, altså inte själva handlingen utan hur man säger "du dog" lixom."

- SL: *slår tärningar*..
SL: *elakt flin*
SL: Vad hade du i HP nu igen?
Spelare: Umm.. 10.
SL: Moahahahahah! Du döööööööööör!

Ähum. Så brukar vi göra iaf. /images/icons/wink.gif
Ärligt talat brukar det vara snabbare och lättare att bara säga: "du dör", och fortsätta med handlingen. Beroende på hur mycket tid det är kvar av äventyret kan spelaren i fråga antingen sysselsätta sig med att göra en ny RP, eller sitta kvar och lyssna (och vara tyst!). Om man vill vara väldigt inne i rollen och ha en ultraseriöst stämning får man ju krångla till det lite mer med ett utdraget döende.. Ack och ve.

"men nu när jag börjat spela CoC så verkar det som om det är en mycket stor risk att någon dör i nästan varje scenario jag läser."

- Den gyllende regeln? Om du tycker att det är för hög dödlighet i äventyren (eller orimlig dödlighet) så se till att de överlever med lite dolda slag (fixade, naturligtvis..). Annars så är det ju bara att köra på med reglerna.

//MiDNiGHT.

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Döda spelare!

"- Sant. CoC går ut på att göra RP vansinniga och inlåsta.
Eller, för att citera 'Taint of Madness': "When, not if, the PC's become insane.."

Tänkte bara tillägga att även galenskap bör förklaras ingående. En gång i slutet av en spelträff försökte jag förklara lite mer exakt vad det var RPn hade läst i den där boken de hittade, till skillnad från "du läser boken alltså, OK dra bort X i sanity". Nästa spelträff började med att resten av spelgruppen hittade RPn skrikandes inne på sitt kontor.

" "- SL: "Klon penetrerar långsamt ditt högra öga och krossar de kringliggande benet och brosken i näsan, samtidigt som den trycker ut blod och vätska och..."
Spelare: "Oooh! Häftigt!" "

Fast i mina spelgrupper brukar de lägga sig & sprattla på golvet och skriker nå't i stil med "AAARRRRRGGGGGGHHHHH" (det var den där friformsdebatten ja...). Utom i ett fall, en tibetansk sjöman blev uppäten av en underhuggare till Tsathoggua, Hans sista ord var ett väsande "Ztupid Americanzzz"... Förlåt, ska försöka hålla interna skämt härifrån.

Min poäng är att om en spelare säger "coolt" så har något av följande inträffat
a: SL inte riktigt lyckats förklara obehaget med att få en köttätande snigel from hell på ögat
b: spelaren är inte så intresserad av skräckeffekter. Detta kan även sabba lite för resten av spelgruppen då en av dödsångest skrikande RP kan dessutom leda till ett visst obehag hos de övriga spelarna, och det är ju bra
c, spelaren tycker verkligen att det är coolt och bör följdaktligen spärras in på riktigt.

" kort kramkalas så att spelaren mår lite bättre. Det är en bra ide och sorgen blir lite mindre.
- Eeek! Vad sägs om att ha lite distans till rollen? "

Visst är det fånigt om man blir ledsen eller förbannad om en RP, som inte existerat överhuvudtaget, "avlider". Men jag måste ju åxå hålla med om att det är kul att kramas.

/sluper *som kan anklagas för mycket men knappast för att vara konsekvent*
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Döda spelare!

"Tänkte bara tillägga att även galenskap bör förklaras ingående."

- Bör spelas ingående, bör inte förklaras. Om det behöver förklaras behöver spelaren läsa på. Om det inte behöver förklaras är spelaren (A) påläst eller (B) sinnessjuk.

"Hans sista ord var ett väsande "Ztupid Americanzzz"... Förlåt, ska försöka hålla interna skämt härifrån."

- Den fattade ju till och med jag.. /images/icons/wink.gif

"Min poäng är att om en spelare säger "coolt" så har något av följande inträffat"

- Vänta lite.. Min poäng var att det kanske inte är så lämpligt/aptitligt/trevligt att sitta och tekniskt beskriva hur någon dör - räcker det inte med ett "klon skär igenom skallen på dig och du dör"?

"a: SL inte riktigt lyckats förklara obehaget med att få en köttätande snigel from hell på ögat"

- Det beror ju på vilken sida av barriären man är ifrån själv.. (BTW, har jag inte för mig att jag läst om helvetet i CoC - än mindre sniglar. Fast det kanske är metaforer för bibliotek och 1920's transportmedel /images/icons/wink.gif)

"b: spelaren är inte så intresserad av skräckeffekter. Detta kan även sabba lite för resten av spelgruppen då en av dödsångest skrikande RP kan dessutom leda till ett visst obehag hos de övriga spelarna, och det är ju bra"

- Ähum. Är det bara jag som inte riktigt greppar den där meningen? Tankehopp?

"c, spelaren tycker verkligen att det är coolt och bör följdaktligen spärras in på riktigt."

- Butters: "And get this; the pidgeons ate his eyeballs.."
Murtaugh: *yuck*
Riggs: "Cool.."
(Lethal Weapon 4)

Men jag måste ju åxå hålla med om att det är kul att kramas.

/sluper *som kan anklagas för mycket men knappast för att vara konsekvent*"


- Tja, möjligen skulle jag kunna anklaga dig för att vara lite halv-homo, förutsatt att ni har en övervägande majoritet killar i spelgruppen.. /images/icons/wink.gif
(ska försöka hålla injokes borta, jag med..)

//MiDNiGHT.

Mats: "Ha duh föhrlårat din shäriåsität!?" (läs inte - ljuda)
Björn: "Man kan aldrig förlora något man inte haft.."


 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Hug of death

What! Did I wrote that! I know noooothing...
eller kanske är det så att det är jag som borde spärras in...

"- Bör spelas ingående, bör inte förklaras"

Sant, men i CoC kan det bli såhär ibland: "Du läser boken, slå sanity" Kan ju vara skojigt att berätta på ett ungefär nåt i stil med att "Du har just insett att människan bara är en bricka i ett ganska meningslöst spel mellan onda makter och du inser att ditt liv inte betyder någonting alls i ett kosmiskt sammanhang"... eller nå't... självklart ska det spelas så bra som möjligt åxå.

"Min poäng var att det kanske inte är så lämpligt/aptitligt/trevligt att sitta och tekniskt beskriva hur någon dör - räcker det inte med ett "klon skär igenom skallen på dig och du dör"? "

Jag tycker inte det. Aptitligt? I hope not! "ancient midget nazi schaman" (har på fullt (?) allvar spelat ett CoC scenario från Blood brothers vol 1" som hette just det) är sällan aptitliga, f.ö ska det inte berättas så tekniskt tycker jag, men med ett visst mått av inlevelse. DÅ blir det coolt (vänta nu...)

"Ähum. Är det bara jag som inte riktigt greppar den där meningen? Tankehopp?"

mmm... nja det var kanske lite rörigt det där... Jag antar att min poäng var att om en spelare verkligen spelar ut sin död (hur kort eller utdragen den än må vara) kan ge en skräckeffekt i sig. Dessutom en större skräckeffekt än om spelaren säger "coolt" Och i skräckspel är skräck och obehag något eftersträvansvärt... eller nå't

stor kram
/sluper
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Döda spelare!

"<EM>En gång i slutet av en spelträff försökte jag förklara lite mer exakt vad det var RPn hade läst i den där boken de hittade, till skillnad från 'du läser boken alltså, OK dra bort X i sanity'.</EM>
Vår SL brukar ge oss lite papper som vi själva får läsa igenom.

/[color:green]Han</font color=green> som har rätt mkt papper till sin RP numera
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
"- SL: *slår tärningar*..
SL: *elakt flin*
SL: Vad hade du i HP nu igen?
Spelare: Umm.. 10.
SL: Moahahahahah! Du döööööööööör!

Ähum. Så brukar vi göra iaf."

Jag vet, jag har spelat med er. Nackdelen med detta är att det tar bort lite av frågan ifall hanverkligen är död eller ej när övriga spelar kollar personen som fallit ihop efter striden. Ett kanske bättre sätt skulle vara att man berättar för den 'döde' vad han upplever. Enbart för den döde. Låt de andra ploppa(bluppa eller whatever). Man behöver kanske inte säga rakt ut att "du är död" utan snarare kanske att han känner livskraften lämna kroppen eller nåt. Det finns faktiskt näradödupplevelser. Sen låter man de övriga undersöka kroppen efter striden eller vad det nu är som har orsakat det olyckliga bortfallet. De kanskeinte är tillräckligt medicinskt skickliga för att kunna inse att han är och börjar försöka rädda honom(o hemska tanke, hur kassa måste de då inte vara på läkekonst om de inte ens inser att han är död). Sen när det är konstaterat att han är död kan man göra ett kortare avbrott från huvudspelandet i kanske en minut där man gör ett liten flashback hur personen var när han levde(lite sentimentalt alltså) för trots alltär det i regel en ganska chockerande upplevelse när en vän dör och rollpersoner brukar i regel vara vänner(utom när vi spelar då förstårs, internt). Sen kan man låta den 'döde' spela viktiga slp eller nåt tills man kommer till ett bra ställe i äventyret(även om jag hatar det ordet) då han kan komma in med en ny karaktär.


[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Döda spelare!

"Vår SL brukar ge oss lite papper som vi själva får läsa igenom."

Ja självklart fungerar handouts. Men det är sällan någon skrivre en hel bok att använda som handout. Undantaget är väl "beyond the mountains of madness" där både Poe's "the narrative of Arthur Gordon Pym" & Lovecrafts "the mountains of madness" skulle kunna fungera som handouts... DET är imponerande!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Vila i Bitar

<I>
"som ber alla att hålla koll på skillnadfen mellan spelare
och rollperson..."</I>

Men tänk om man har en sån inlevelseförmåga då att när
ens rollperson dör, så dör man själv ? *smile*

/Alexander Gyhlesten


"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Sl slår lite tärningar och säger: Kan jag få din karaktär.
Spelaren räcker över den.
SL: Skenet sprider sig i gången bakom dig och en ofantlig hetta träffar dig i ryggen. (Tar fram tändare och tänder eld på formuläret)
Spelarna stirrar

Undersökeren ramlar och blir fångad av de obeskrivbara förföljarna.
SL sträcker fram handen... och får formuläret. Högtidligt börjar han riva det i strimlor samtidigt som han stirrar på spelaren i fråga. Spelarna förstår precis vad som händer.

Undersökeren har trängts in i ett hörn, kulorna är slut och ett dussin arga kultister som dragit fram egna eldhandvapen för att försvara sig står framför.
SL tar formuläret och hugger upprepade gånger sin penna igenom formuläret.
SL till de andra: Slå Lyssna slag... Ja ni hör ekandet av smällar och dödsskrik.

En metod som sparsamt använt kan ge väldiga intryck.
_öRn
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Kramar

Har du spelat samma karaktär 6-8 timmar varje helg i över 3 månader kan det kännas lite sorgligt när den dör. Du har investerat mycket tid och energi åt att få siffrorna på pappret så levande och personlig som möjligt. Det är inte som ett dödsfall inom familjen utan mer som att skilljas från en kär gammal vän. Dock kommer man alltid att ha kvar minnena.

Angående alla homo-kommentarer på tråden: Det är OK för killar att kramas!


"Life is a flower"
 
Top