Nekromanti Crowdfunding för Ensamma Vargen på svenska

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Vi har nu passerat 85 000 SEK och kommer att ge ut soloäventyret Dödens slott. Både Dödens slott och Skräckens länder finns nu att beställa som egna rewards.

Nästa delmål
Nu väntar en rejäl utökning av Bestiariet med 50 nya monster och fyrfärgstryck.

Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Hej. Jag funderar på att stödja Ensamma Vargen men jag har några frågor.

Jag har inte läst eller intresserat mig för Ensamma Vargen tidigare men har kollat runt lite. Världen verkar vara ett barn av sin tid och väldigt svart och vit. Stämmer det, och hur trogen ursprungsmaterialet kommer spelet vara?

Har ni beskrivit reglerna någonstans? Är de också tagna från originalet eller moderniserade? Kommer det genomföras någon beta för att förbättra reglerna?

Mina frågor tar sin utgångspunkt i att jag vill spela med mina barn. Jag är inte intresserad av ett "barnvänligt" spel (typ Äventyr) men vill heller inte ha något för "vuxet" spel (typ Svavelvinter) utan snarare något mitt emellan (typ Legenden om Morwhayle). Ungefär var placerar sig Ensamma Vargen på denna skala?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Vad roligt att du är intresserad av Ensamma Vargen. Baserat på din beskrivning tror vi att det kan vara helt rätt för dig. Grunden i spelet är den utgåva som Mongoose Publishing tidigare har gett ut, men där allt material fått sig en extra överhalning och där vi - med hjälp från alla som stött vår crowdfunding - lagt till lite en massa extra godsaker i rollspelsboxen för att göra det ännu lättare att komma igång att spela (person- och monsterkort, stor fyrfärgskarta över spelvärlden, lösa handlingsblad och en massa extra äventyr).

Vi inser att vi nog lätt framstår som parter i målet på om det här passar dig, men kan rekommendera att du läser Åsa Roos recension av Mongoose utgåva (Åsa skrev alltså recensionen om den engelska utgåvan, och recensionen fanns med i Fenix nr 4, 2010). Du hittar Åsas recension här

Recension av Lone Wolf

Joe Dever har utvecklat Ensamma Vargen och spelvärlden Magnamund kontinuerligt i 30 år. Det material vi ger ut har tagits fram direkt av, eller i mycket nära samarbete med, Joe Dever.

Det är inte aktuellt med någon beta, då materialet redan är speltestat ordentligt inför och efter tidigare språks utgåvor.

Hoppas detta ger svar på dina frågor. Återkom gärna annars, så försöker vi bli tydligare.

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Tack för snabbt svar.

Åsa tyckte uppenbarligen att det var ett bra nybörjarspel och det är lovande.

Jag skulle ändå vilja veta mer världen (som knappt nämndes i recensionen). Det är ingen dealbreaker men jag föredrar spel som inte är svarta och vita, särskilt om jag ska spela med mina barn. En av anledningarna att jag gillar Morwhayle är att även "onda" och "goda" har sina bra och dåliga sidor och skäl att göra som de gör. Ensamma Vargen verkar vara precis tvärtom - kampen mellan gott och ont utan särskilt mycket nyanser. Stämmer det?

Förstår jag det rätt att reglerna är tagna direkt från den engelska förlagan? Jag kan säkert leta reda på dem men finns det någon bra länk som förklarar grundreglerna?
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Här: http://www.projectaon.org/en/Main/Home kan du läsa dom flesta av böckerna som rollspelet baserar sig på ( sidan är godkänd av författaren).

Mest intressant för dig är kanske the Magnamund companion som återfinns under kategorin other books.

Jag tycker nog annars att världen är så svart eller vit som man väljer att göra den. Mycket av böckerna handlar om kampen mot mörkerherrarna och dom har som namnet antyder inte så många färgnyanser :gremwink:.

Men i bland annat Eld över vattnet så finns det mycket förrädare och korruption inblandat och man vet inte vem man kan lita på, i skräckens länder tampas man bland annat med stolta ( och mordiska) adelsmän och korrupta vakter.

Så nog finns det grånyanser och liknande i magnamund så att det räcker till och blir över.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Sopbil said:
Här: http://www.projectaon.org/en/Main/Home kan du läsa dom flesta av böckerna som rollspelet baserar sig på ( sidan är godkänd av författaren).

Mest intressant för dig är kanske the Magnamund companion som återfinns under kategorin other books.

Jag tycker nog annars att världen är så svart eller vit som man väljer att göra den. Mycket av böckerna handlar om kampen mot mörkerherrarna och dom har som namnet antyder inte så många färgnyanser :gremwink:.
Jag var inne på siten men den var lite för oöverblickbar så tack för tipset! Settingen känns väldigt clichéartad efter en snabb koll. Särskilt the Dark Lords var...onda.

Men som sagt, det är ingen dealbreaker och jag tror att mina barn tycker det är ball oavsett.

Jag hittade inte grundboken men en recension beskrev systemet som klassiskt d20 med klasser och hela kitet, vilket tyvärr är en dealbreaker.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nu har jag valt att backa det här trots kommande jul och puttat er över 90000. Ensamma vargen är inte bara en stor insperation för Starchallenge utan den fantasyvärld som jag älskar mest av allt jag spelat. Ibland på jularna spelar jag Kaltes grottor för vinterstämningens skull. Jag har lånat ur EV till SC innan den här crowdfundingen gick igång så Myling hörde av sig och sa att kaoskrigarrasen giaker nog fick utgå. OK. Då får det bli en dubbelhommage med namnet giakkai istället :gremwink:. Nu får jag alltså boxen. Det är ju så coolt att man smäller av. Skulle jag köpt ett rollspel hade det npg varit Moongoose EV men det här verkar ju ännu bättre.

Till Anders och Tove då: 90000 på en månad. Jag är nöjd med mina nära 200 euro på en vecka (men då är jag en okänd skapare med eget spel men Robert drog ju in liiiite mer på Levitihan) men jag baxnade då jag såg vad ni lyckats med.

Som företagare och skapare av vad som förhoppningsvis kommer bli ett revultionerande socialt medie för skolor, föräldrar och de som jobbar med barn och ungdomar under 2014 så vet jag hur tungt det är att dra in pengar och att få folk att tro på projektet. Då jag ser hur ert mål uppfylls i denna takt blir jag lycklig. Det går att göra mycket med små medel. Det är klart att det hjälper att systemet och världen är känd men ändå. Stoooort grattis och lycka till. Det här är i mina ögon det bästa projektet jag stött på hittills. Det är fan större än Drakar och Demoner.

God Jul!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nytt delmål - utökat bestiarium i färg

Det låter som om du tittat på ett tdigare spel som gavs ut, som var just D20. Det är inte detta spel vi ger ut. Vår upplaga baserar sig istället på de korta enkla regler som finns med i soloäventyren, och den tärning som används är en T10.

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Tack för alla trevliga ord:) Vi är själva jätteglada. Crowdfundingen har varit uppe i drygt 40 dagar hittills och vi har några dagar kvar tills vi går i mål. Det är så mycket av det vi vill göra som blir av, tack vare det stöd vi fått. Men det är ingen liten satsning direkt... Vi är nu committade att ge ut 21 böcker totalt till Ensamma Vargen, och vi hoppas givetvis att intresset förblir stort så att det kan bli ännu fler framöver. Den senaste titeln som vi redan nu öppnat för beställningar av en samlarutgåva av Flykt från mörkret, där Gary Chalk gör omslaget och flera nya Ensamma Vargen-illustrationer för denna utgåva, samt visar och berättar lite om sina tidigare illustrationer till Ensamma Vargen.

Din box petade oss över en viktig nivå, där bestiariet precis blivit så mycket coolare - stort tack! Och var inte missmodig. Crowdfunding är tufft och mer av en nagelbitarövning än vi någonsin trott från början (ja, vi kollar hur det går löjligt ofta...) Stödet är ofta ojämnt fördelat över tid, så ge inte upp hoppet om God Jul ännu.

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nya delmål - Mörkermästarnas terror & samlarutgåva

Tack vare Niklas kommer bestiariet nu tryckas i färg och utökas med 50 nya monster:)

Nu går vi in på sista sträckan av vår crowdfunding, på måndag 13.20 avslutas kampanjen. Vi vågar redan nu presentera en riktigt rolig nyhet - samlarutgåvan av Flykt från mörkret går nu att beställa. Skulle vi inte nå upp i 100 000 där den egentligen blir upplåst kommer de av er som valt den att få dessa pengar tillbaka. Har du redan skaffat Flykt från mörkret, men vill uppgradera? Då kan du bara välja Rewarden UPPGRADERA.

Samlarutgåvan
Vi har nu allt klart med Gary Chalk och kan berätta att det blir en riktig godbit. Gary Chalk kommer att göra ett helt nytt omslag bara för samlarutgåvan, och dessutom avslutas boken med ett appendix där Gary Chalk berättar om sina illustrationer till Ensamma Vargen genom åren, och visar flera exempel – från det allra första soloäventyret till fyra helt nyproducerade illustrationer för den svenska samlarutgåvan. Boken kommer att tryckas i hårdpärm.

Komplettera din rollspelsbox
Vi har fått frågor om möjligheten att köpa till de fyra första supplementen för dig som redan beställt rollspelet Ensamma Vargen. Självfallet lyssnar vi på er, så nu kan du välja den nya Rewarden HJÄLTE. Då får du Magnamunds hjältar, Sommerlund, Mörkermästarnas terror och Magnamunds Bestiarium. Redan nu har alla utom Mörkermästarnas terror uppgraderats rejält, till fyrfärgstryck och extra material. Når vi nästa delmål – 95 000 – trycks även Mörkermästarnas terror i fyrfärg.

Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nytt delmål - Samlarutgåva av Flykt från Mörkret

Nu kommer även Mörkermästarnas terror att trycka i fyrfärg:)

Nästa delmål är att ge ut en samlarutgåva av Flykt från mörkret. Gary Chalk kommer att göra ett helt nytt omslag bara för samlarutgåvan, och dessutom avslutas boken med ett appendix där Gary Chalk berättar om sina illustrationer till Ensamma Vargen genom åren, och visar flera exempel – från det allra första soloäventyret till fyra helt nyproducerade illustrationer för den svenska samlarutgåvan. Boken kommer att tryckas i hårdpärm. I samband med delmålet avslöjas även nästa bonusmål.

Stöd Ensamma Vargen!

För Sommerlund och Kai!

Tove & Anders
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nytt delmål - Magnakais bok i färg + extra hjältar

Samlarutgåvan i hårda pärmar av Flykt från mörkret har blivit verklighet och det innehåller unikt material för alla er som inspirerats av Gary Chalks fantastiska bilder genom åren. Gary Chalk gör ett helt nytt omslag bara för samlarutgåvan, och boken avslutas med ett appendix där Gary berättar om sina illustrationer till Ensamma Vargen genom åren, och visar flera exempel – från det allra första soloäventyret till fyra helt nyproducerade illustrationer för den svenska samlarutgåvan.

Bonusmål
Alla som stöder crowdfundingen kommer att få ett kort med omslagsbilden till Samlarutgåvan av Flykt från mörkret – signerat av Gary Chalk.

Nästa delmål
Härnäst väntar att trycka Mangakais bok i fyrfärg och utöka den med extra hjältar.

Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Bonusmål

Alla som deltar i Ensamma Vargens crowdfunding kommer att få följande bonusmål (hittills).

* Ensamma Vargen affisch i A2 format.

* Äventyret "Allt som glimmar" i pdf

* Kort med omslagsbilden till Samlarutgåvan av Flykt från mörkret – specialgjord för denna bok och signerad av Gary Chalk.

Men det är inte slut där. Kommer vi upp i 125 000:- totalt väntar en ny bonus bara för er som hjälper Ensamma Vargen tillbaka till Sverige.

Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Nytt delmål - Magnakais bok i färg + extra hjältar

Jag tycker att det börjar bli lite luddigt och oöverskådligt. Jag som ligger på 5kkr-nivån, vad kommer jag att sakna?

(det känns lite surt att hänga på max-nivån men ändå inte få rubbet, om det nu är så landet ligger?)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nytt delmål - Magnakais bok i färg + extra hjältar

Vi håller på att arbetar på en grafisk presentation av vad som ingår i de olika reward-nivåerna som kommer upp till kvällen.

Det som har tillkommit som nya produkter som måste beställas separat är:

125 SEK
SOUNDTRACK (CD) – Sju ljudspår framtagna för ett datorrollspel av Flykt från mörkret som aldrig blev av. Unik och begränsad utgåva. Levereras som cd-skiva med omslag. Frakt inom Sverige är inkluderat. För övriga Norden tillkommer 25 SEK.

138 SEK
DÖDENS SLOTT (Soloäventyr) – Du får soloäventyret Dödens slott. Frakt inom Sverige är inkluderat. För övriga Norden tillkommer 35 SEK.

139 SEK
SKRÄCKENS LÄNDER (Soloäventyr) – Du får soloäventyret Skräckens länder. Frakt inom Sverige är inkluderat. För övriga Norden tillkommer 35 SEK.

Vi kommer även att ge ut en samlarutgåva av Flykt från Mörkret med ett nygjort omslag av Gary Chalk. I ditt fall som redan har beställt Flykt från Mörkret kan du välja att uppgradera din bok till Samlarutgåvan (160 SEK). Men vill du ha båda den vanliga utgåvan och samlarutgåvan får du istället lägga till GARY CHALK (300 SEK).

160 SEK
UPPGRADERA (Uppgradering av Flykt från Mörkret) – Har du tidigare beställt standardutgåva av Flykt från Mörkret kan du nu uppgradera den till den nu lanserade samlarutgåvan. Frakt inom Sverige är inkluderat. För övriga Norden tillkommer 50 SEK.

300 SEK
GARY CHALK (Samlarutgåva av Flykt från Mörkret) – Hårdpärm med specialframtaget omslag av Gary Chalk. Boken innehåller ett appendix med flera av Gary Chalks bilder till Ensamma Vargen genom åren – och fyra helt nya illustrationer exklusivt för denna samlarutgåva. Frakt inom Sverige är inkluderat. För övriga Norden tillkommer 50 SEK.

Så för att sammanfatta. För att få en helt komplett samling behöver du lägga till följande:

125 SEK - SOUNDTRACK (CD)
138 SEK - DÖDENS SLOTT (Soloäventyr)
139 SEK - SKRÄCKENS LÄNDER (Soloäventyr)
300 SEK - GARY CHALK

Hoppas att det klargjorde det hela.

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Soundtrack till Ensamma Vargen

Lagom till vår finalhelg kan vi erbjuda en ny exklusiv godbit för alla som gillar Ensamma Vargen. För några år sedan komponerade Lukasz Stasinski sju ljudspår för ett Ensamma Vargen-datorrollspel baserat på det första soloäventyret Flykt från mörkret, men spelet lades ner innan det blev klart. Musikfilerna finns kvar, men har aldrig tidigare publicerats. Nu har vi fått rättigheterna att ge ut en exklusiv och begränsad svensk upplaga av detta soundtrack på en 17.30 minuter lång cd. Omslaget är ursprungligen framtaget för den italienska samlingsutgåvan av Flykt från mörkret. Du kan beställa soundtracket under rewarden SOUNDTRACK.




Stöd Ensamma Vargen

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Nytt delmål - Magnakais bok i färg + extra hjältar

Anders & Tove said:
Hoppas att det klargjorde det hela.
Jag tackar för infon. Ni har inte funderat på att paketera allt som har tillkommit i prisvärt paket för de som redan ligger på premium-nivåerna?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Nytt delmål - Magnakais bok i färg + extra hjältar

Vi har lagt till varje nytt släpp som en egen reward för att det ska bli så lätt som möjligt att välja det man vill ha. Eftersom en reward inte går att ändra efter att den har lagts upp, av förståliga skäl, skulle vi behöva skapa nya paket varje gång vi har ett nytt släpp.

För Sommerlund och Kai!

Anders & Tove
 
Top