Nekromanti CoC=D20 sant?

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Har hört ett rykte om att CoC skall ges ut som en D20 regelbok av Wizards? Är det någon som vet om detta är sant?
Låter som ett skämt. Men kanske inte är helt omöjligt. Gör dom det som D&D så blir det en komisk variant av CoC. Rollpersoner med hps lika höga som monstren samt att de bara kan kasata ett antal spells per dag osv. Dom får väl göra som dom vill bara CoC med det gammla systemmet finns kvar.

Hunden
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har bara hört att Chaosium som ger ut CoC skall ge ut en världsbeskrivning eller liknande till Elric! för D20.

Jag tror inte att de ger upp ett så framgångsrikt regelsystem som de har efter 20 år. De vill bara slå sig in på den nya marknaden som nya AD&D "skapat".

_öRn
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Inte riktigt.

Vad jag har hört så har WoTC fått tillstånd av Chaousium att ge ut en 'Cthulhu-sourcebook' för D20-systemet. Den som vill spela Call of Cthulhu med D20-reglerna ska alltså kunna göra det. Ingenting alls tyder på att Chaosium ska sälja av eller lägga ner originalspelet.

Till sist vill jag bara återigen säga att D20-systemet INTE är samma sak som D&D. Den enda gemensamma nämnaren är att en variant av systemet används i nya D&D3, men vad jag vet så är den enda fasta delen i D20-systemet själva grundprincipen, nämligen att kasta en T20, lägga till egenskaps-och färdighetsvärden, och försöka komma över svårighetsgraden (DC). Alla andra delar av regelsystemet (t.ex. levels och hitpoints) ska tydligen kunna modiferas efter vilken kampanjvärld det gäller.

/Rev
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Japp, tyvärr.

Det är sant i den månen att någon ska ge ut ett BRP-spel i D20-version, men jag vet att det är Elric!, alltså det gamla Stormbringer-rollspelet i ny version. Men det kan vara så att dom tänker försöka med CoC också. Och det kan vara Wizards, jag ska kolla upp det, för jag får Call of Cthulhus webbaserade klubb-brev varje månad. Signing off. D.

Signing off. D.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hmm?

Vad är det för fel på d20 systemet? ...
Det är väl ganksa likt de gamla brp reglerna.. egentligen... bara lättare och mer trovärdigt...

chrull
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Det verkar som om det är sant

Läste nyheten på rollspel.nu:s förstasida.

Jag tycker att det ska bli coolt. Det är också ett bevis på att CoC är ett av de bästa rollspelen nånsin, att WotC vill förknippas med det.

N.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Hmm?

Det är helt riktigt att utkomsten av en D100 är likadan som
en D20 linjärt, men kalibreringen, alltså hur tätt du kan få olika resultat är betydligt fler, eftersom den ena innehåller 100 olika möjliga resultat, och den andra bara tjugo.
Som i Pendragon t.ex. (ett D20-spel), blir man ganska snart
så skicklig som karaktär i dom viktigaste färdigheterna att det är svårt att misslyckas som riddare om man inte möter supervarelser i varje äventyr med 40-värden etc. Och det tycker jag gör att man får svårt att känna någon riktig utveckling med, över en längre tid, som med ett d100-system.
Bara ett tycke.

Signing off. D.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Blä.

Jag tycker att det ska bli coolt. Det är också ett bevis på att CoC är ett av de bästa rollspelen nånsin, att WotC vill förknippas med det.

De vill mer än förknippas med det... de vill ersätta dess regler, trots att de gamla fungerar utmärkt och har finslipats under många år.

Whee, jag är en tjugofemte levelns biblotekarie! Run from me Chtulhu! /images/icons/crazy.gif

(iofs kanske Chtulhu är en lvl 100, man/squid med sanity-drain förmågor :)

Jag gillar mångfalden inom rollspelsbranchen och tycker det skulle vara tråkigt om man gav upp denna för att följa i WotCs ledband.


Jag ser fram emot många och långa debatter om hur en höggradig bibliotekarie inte har mer Sanity "egentligen", det är mer en fråga om tur, gudarnas beskydd, mm...
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Blä.

Jag måste verkligen hålla med Vindhand, naturligtvis för att jag är en sådan "pro-d100"-anhängare, men mest för att det han säger verkligen stämmer. Varför ersätta ett redan existerande, välfungerande och just "finslipat" system som det d100-system som finns. Och levels har fanimej aldrig hjälp nån, mer än att göra rollspel mer inriktade på XP-jakt och koboldism, istället för på rollspel. För det första; vad är en level? Går vi omkring på stan och tittar in genom ett skyltfönster och säger: "Oj, därinne sitter en
13:e-nivåns skomakare och lagar skor!" Nej, vi kan möjligen bli imponerade av hans färdighet i att laga sagda skor om vi ser honom jobba ett tag, och kanske till och med jämföra hans färdighetsnivå (d100%) med en annan skomakares. Alltså tycker jag att det systemet är mycket mer förståeligt.

Och det är en annan sak som jag alltid irriterat mig på ang. level-system. Man kan ju nämligen höja saker på karaktären som denne inte ens sysslat med under eller ens mellan äventyren. Klart ologiskt. Nej, då är det bättre med det nuvarande CoC-systemet där man höjer/kan höja färdig-heter man verkligen använt.

Signing off. D.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Blä.

... levels har fanimej aldrig hjälp nån, ...

I princip håller jag med, men procentsystem som innebär att det finns en absolut kunskapssgrad (100%) utöver vilken man inte kan lära sig någonting ytterligare, är ju inte heller riktigt rimlig. I praktiken införs en sådan begränsning i alla de procentregler jag har kommit i kontakt med, även om det inte står i klartext.

Hur kommer man runt det problemet?
Det måste ju samtidigt vara allt svårare att göra nya erfarenheter som man kan lära sig något av. För att klara det slår man ju ett tärningsslag. Kanske bör detta vara ett "open ended"-slag?


Mvh
Jens G
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Återigen...

Bara för att WotC ska släppa en CoC-modul baserad på D20-systemet så betyder det INTE automatiskt att det kommer vara level-baserat.

D20-systemet består i princip, vad jag har förstått, endast av en grundprincip: Slå en T20, lägg till applicerbara färdighetsbonusar, och hoppas att du slår över svårighetsgraden.

Andra saker, såsom levels och hitpoints, ska gå att variera från spel till spel. Bara för att de används i D&D3 behöver det inte betyda att det kommer att användas i alla D20-spel (även om WotC var dumma nog att använda det i Star Wars).

/R
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Återigen...

Jag håller helt och hållet med här. Bara för att de använder D20 systemet behöver det ju inte _nödvändigtvis_ betyda att de kommer ha med levlar och liknande (även om det självklart finns en risk).

Sedan betyder det ju inte automatiskt (som tidigare antytts) att man bara för att man använder en T20 istället för en T100 (inget jäkla amerkaniserat D här inte) så tappar man allt sunt förnuft och genast övergår till att kobolda. Tänkte bara påpeka att ett system aldrig kan vara bra nog att undvika att folk missbrukar det, det finns ju för faen kobolder till dagens CoC! (även om jag, som ni, helst skulle vilja steka dem över öppen eld, så finns de ändå där någonstans i mörkret).

Själv är jag kluven till hur det nya CoC kommer se ut, men jag vill vänta tills det kommer innan jag börjar klaga. Kanske kommer WoTC versionen bara vara en ny, möjlig version av spelet och inte NYA CoC, och kanske kommer det faktiskt innehålla några vettiga grejer.

Kanske lyckas de iom att de byter system faktiskt sudda ut de existerande buggarna ur CoC för att göra det till ett bättre spel. Kanske.

Men inte så jäkla troligt.

Vänta och se bara... intressant kommer det iaf att bli. Och om vi inte gillar det.... tja, då för vi väll fortsätta spela våra gamla versioner som vanligt... ah, the glorius world of role-playing!

/Andreas
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Blä.

I princip håller jag med, men procentsystem som innebär att det finns en absolut kunskapssgrad (100%) utöver vilken man inte kan lära sig någonting ytterligare, är ju inte heller riktigt rimlig. I praktiken införs en sådan begränsning i alla de procentregler jag har kommit i kontakt med, även om det inte står i klartext.

Det är nog en begränsning hos verkligheten... Hur lyckas man med något oftare än alltid? /images/icons/smile.gif

I CoC fungerar detta väldigt bra eftersom det ligger i genren att man inte skall vara för mäktig. Med 100% som max i en färdighet kommer alla kunna råka ut för situationer som är utmanande. Även om du är bäst i världen på att skjuta pistol så kommer du ha svårt att träffa något när du skjuter genom takluckan under en hetsig biljakt.

Hur kommer man runt det problemet?

Det är inget problem, det är en feature (jag känner mig som microsoft /images/icons/crazy.gif)...


Det finns saker i CoC som kommer bli synerligen svåra att porta till D20, levlar eller inte. Sanity-mekaniken t.ex. Den är väldigt grundläggande för CoCs känsla och ruskigt hårt knuten till T100.
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Blä.

... Hur lyckas man med något oftare än alltid? ...

En klok poäng, ändå kan 100% förekomma som ett relativt begrepp. Visst händer det dessutom det att en spelledare, jag vill inte namnge någon, belastar räddninsslaget med en modifiering om omständigheterna medger det, som en dynamik i svårhetsgraden. Det kan ju då vara befogat med en färdighetsgrad som inte är uppåt begränsad. Något kan ju vara lättare eller svårare än normalt.

I publicerade regler som t.ex. det förra Star Trek RPG har de byggt ut denna tankegång något. Ändå tycker jag att en skala från 0-100 som graderar in färdighetsgrad kan vara lite grov. I CoC behövs det ju emellertid inte mer, det medges. Men att byta till 0-20, om det alls är sant, är ju att utveckla i fel riktning, enligt min mening.


Mvh
Jens G
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Blä.

En klok poäng, ändå kan 100% förekomma som ett relativt begrepp.

Ja, jag drar mig till minnes Mutant 2 där man kunde ha GCL på flera hundra %.

Visst händer det dessutom det att en spelledare, jag vill inte namnge någon, belastar räddninsslaget med en modifiering om omständigheterna medger det, som en dynamik i svårhetsgraden. Det kan ju då vara befogat med en färdighetsgrad som inte är uppåt begränsad. Något kan ju vara lättare eller svårare än normalt.

Det stämmer... i just CoC tycker jag däremot att ett skill-max passar rätt bra. Karaktärer är vanliga människor snarare än hjältar... CoC karaktärer har en tendens att förbrukas snabbare än i andra spel... t.o.m den smartaste och skickligaste karaktär blir till slut nedbruten av sin kontakt med utomvärldsliga entiteter.
Det passar rätt bra in i i denna genre att t.o.m den bästa löper stor risk att misslyckas. Även om man har 100% i "library use" kan man missa det lilla tidinigsurklippet någon lagt in i en orelaterad bok som fallit ned bakom en hylla (-någonting på slaget dvs).

Så jag håller med om att ett skicklighetstak kan vara en brist hos BRP men just hos CoC tycker jag att det passar rätt bra. I många andra BRP-produkter, t.ex. i Elric!, där taket vore ett problem, finns det inte.

I princip föredrar jag open-ended system som tärning+värde>svårighet men BRP fungerar så bra i just CoC att det känns fånigt att ersätta det. Ännu fånigare skulle det kännas om en ny CoC -spelledare skulle vara tvungen att köpa något så orelaterat som D&D: Players Handbook för att få alla reglerna (vilket är hela poängen med D20 tjafset vad jag förstår).
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Inte svårt

Sanity-mekaniken t.ex. Den är väldigt grundläggande för CoCs känsla och ruskigt hårt knuten till T100.

Jag ser ingen som helst svårighet i det. Till exempel skulle det kunna vara så här:

I d20-Cthulhu har alla rollpersoner ett värde som heter Sanity. Det graderas från 0 till 100. När du konfronteras med ett monster eller liknande slår du ett slag för att hamna under din nuvarande SAN, och beroende på ditt resultat förlorar du olika mycket SAN.

Eller med andra ord: Precis som vanligt. Eftersom d20-systemet även använder t100 om det behövs. Eller vilken tärning som helst, om det behövs.

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Nja...

Ännu fånigare skulle det kännas om en ny CoC -spelledare skulle vara tvungen att köpa något så orelaterat som D&D: Players Handbook för att få alla reglerna (vilket är hela poängen med D20 tjafset vad jag förstår).

Jag tror att "D20 tjafset" bara utgår från vad andra får göra med d20-systemet. Jag tror inte WotC är så beränsade av det... eftersom de äger själva systemet och gör exakt precis vad de vill...

Så jag tror att det blir en fristående bok, utan att man behöver köpa D&D.

N.
 
Top