Nekromanti Civilkuragelag

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Herionister har alltid i princip börjat med hasch.

Äldsta tricket i boken. Heroinisterna har ätit mat och druckit sprit också. Det är inte haschet som gör att de börjar ta heroin.

THC (aktiva substanen) kan stanna kvar i fettvävnader i månader

THC binds mycket riktigt i fett men vad är det som säger att det är ett problem (annat än om man vill undkomma drogtester då det ju är fördel om kroppen är fri från spår av knark)?

En undersöking gjord i sthlm visade att 80% av de som dör en 'våldsam död' (våld, trafikolycka, olycka med dödlig utgång osv) hade THC i kroppen.

Att ha TCH i kroppen och vara hög är helt olika saker, se ovan. Om du rökte en jolle för en månad sen och fyllekör ihjäl dig är det knappast majjans fel. Hur många bilolyckor sker med alkohol i kroppen? Alkohol går ur mycket fortare och påverkar så länge det finns kvar. Samma kan inte sägas om THC.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Problemet är att många argumenterar just för att cannabis är ofarligt i jmf med alkohol/tobak.
Det är, i mitt tycke, ett lika stort problem som att folk hävdar att det skulle vara OK att dricka alkohol eller inta tobak för att det "är tradition". Det får antas bevisat att folk inte klarar av alkohol överhuvudtaget. För varje person som klarar av att inta rimliga mängder alkohol så finns det typ tusen idioter som slåss i krogkön eller gnider hängfläsket mot varenda kvinnfolk som visar näsan i baren.

Så oavsett "traditioner" så anser att det är fullständigt oförsvarligt att vara för alkohol men mot t.ex hashish eller lsd. Alkohol är en jävligt hälsofarlig drog som inte bara gör folk extremt dumma i huvudet utan också gör väldigt många helt omdömedlösa och/eller våldsamma. Det är lite som att vara för dödsstraff men emot abort, liksom. Det går inte ihop.

Oddsen är inte bra
Problemet är att det bara är de som blir problem som du stöter på. De som faktiskt fixar sitt dagliga bruk märker man liksom inte av... Så jag tror att du överdriver riskerna.

Som en kamrat sade: Hashish leder bara till tyngre droger för att det är samma kille som säljer båda.

Herionister har alltid i princip börjat med hasch.
Faktum är att jag misstyänker att de flesta faktiskt börjat med alkohol, för att sedan leta "rus" på andra sätt. Försök gärna hitta någon heroinist som inte började med festsupande...

Min poäng: Att alla X varit Y betyder inte att alla Y blir X. Det är ett logiskt felslut, som det i det här fallet dessutom inte finns några direkta vetenskapliga eller statistiska belägg för.

Man kan inte utgå från att ens egen upplevelse visar hela verklighetsbilden. En polis träffar ju som sagt bara på de som faktiskt blir ett problem.


Jag tillhör INTE de som vill få drogeländet att verka enkelt eller svartvitt. Jag tror inte att frågan är okomplicerad. Men det går åt båda hållen - man kan inte säga att just precis de droger som idag är illegala är ensidigt negativa eller så. Jag gapar heller inte om total legalisering eller liknande.

De som jag har mött har ofta varit svampar eller Ful-LSD från internet och det är väl inget jag vill rekomendera.
Det gör ingen annan heller. Ingen med någon form av vett i skallen...

empiriskt så känns det som en oerhört farlig drog att laja med. Snetändning och trasigt psyke känns som en stor sannolikhet med LSD.
Det finns en hel del statistik kring LSD eftersom drogen faktiskt använts inom psykiatrin. Det gör att man ändå hyfsat säkert kan hantera drogen, förutsatt att man vet hur man gör.

För att jämföra: De du träffat är som grabbarna som druckit riktigt ful HB. Man kan också tänka sig idioter som inte fattar hur man röker, utan stoppar in tio cigg i käften, eller kanske äter cigaretterna. Det finns risker med allt man tar in i kroppen, om man inte vet hur man gör. Det gäller ju matvaror och grejer också. Däremot är det relativt fastställt att om man använder LSD i en trygg miljö (setting) där man känner sig hemma och medan man är i ett avslappnat och tryggt och positivt sinnestillstånd, så får man inte dåliga trippar annat än i riktigt extrema undantagsfall.

Detsamma gäller väl egentligen alkohol, förresten? Det är sällan alkohol egentligen ändrar ens grundläggande sinnesstämning, åtminstone för hyfsat vanliga människor. Är man arg blir man skitförbannad, är man glad blir man lycklig, är man lessen blir man tokdeprimerad.

Religion är kul, men på samma sätt som vi inte utför kvinnlig omskärelse, så får nog den svampätande shamanen ge upp just den delen av sin tro.
Det där, kamrat, var nog den vedervärdigaste jämförelse jag hört på ett ganska bra tag. Du jämför att hugga sönder underlivet på småbarn med att någon intar en psykedelisk drog under kontrollerade omständigheter. Det är hemskt svårt att respektera en sådan liknelse, än mindre bemöta den.




Vårt samhälle bygger på att vi konsumerar varor tillverkade under fruktansvärda förhållanden, på fruktansvärda orättvisor. Vi utför utan att tänka vidare på saken massmord på levande varelser för att vi tycker om smaken. Varje steg vi tar är på någons huvud. Och det tycker vi är OK. Men gunåde den som antyder att folk ska få stoppa i sig icke beroendeframkallande medel under kontrollerade former...


(vafan, vi har körkort - man borde kunna ta drogkort också. Som man blir av med om man inte kan visa att man inte är beroende av grejerna. Just beroendegrejen tycker jag är en ganska stark indikator för om en drog är farlig eller ej - vilken beroendeframkallande drog som helst kan förstöra någons liv riktigt ordentligt, oavsett övriga effekter)


EDIT: Fan vilken fuling du körde! Du tog mitt "har inte hittat något negativt om LSD med vetenskaplig grund" och förvandlade det till "det finns lite forskning". Faktum är att det finns en hel del forskning, även om den börjar bli lite till åren. Det är bara det att den forskningen inte visar någon negativ bild av LSD.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

krank said:
Det där, kamrat, var nog den vedervärdigaste jämförelse jag hört på ett ganska bra tag. Du jämför att hugga sönder underlivet på småbarn med att någon intar en psykedelisk drog under kontrollerade omständigheter. Det är hemskt svårt att respektera en sådan liknelse, än mindre bemöta den.
Jag tror att Jockes poäng här var att både omskärelsen och svampätandet för närvarande är illegalt i Sverige; inte att de skulle vara fullt jämförbara på någon etisk-moralisk nivå.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Stämmer att det är det äldsta tricket i boken, det är ju ffs statistik :gremlaugh:

Det jag bara ville påpeka är att det är en start, däremot så blir inte alla som röker en joppe heroinister, eller hur ?

Vi kan ta det såhär istället. Alla herionister jag träffat på är rökare = Röker du inte blir du inte herionist. Eller så har inte jag träffat alla som skjuter heroin :gremlaugh:


Sant, drogtester är ju det 'enda' problemet med att det binds i fett.

Att ha THC i kroppen visar att man tydligen är i en grupp som tar större risker än andra och utsätts för mer våld än andra. Nog förstår du väl vad man är ute efter?

Det är inte för att påvisa att THC är farligt utan att de personer som använder THC kommer att utsättas för mera skit än de som inte gör det. Därmed inte sagt att det är under rus.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

...och jag tror att kranks poäng (bland annat) är det något långsökta att jämföra det religiösa (grundat i en kultur) i att snitta bort en klitoris med att poppa en svamp (grundat i att någon vill ha en upplevelse) för att komma närmare Gud. Oavsett så handlar det om magnitudskillnader vilket gör jämförelsen helt ointressant.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Du jämför att hugga sönder underlivet på småbarn med att någon intar en psykedelisk drog under kontrollerade omständigheter.
Vad är "kontrollerade omständigheter"? Även om vi ignorerar det faktum att varje individ känner sig trygg under fullständigt olika omständigheter, och helt fräckt antar att alla brukare, miss- eller inte, är utbildade farmaceuter och har stöd av utbildade psykologer, så har vi fortfarande kvar det faktum att effekter och metabolism till stora delar är okända för narkotika.

Om vi dessutom tar in fallet med läkemedelsberoende - som i vissa fall, exempelvis morfinberoende - blir riktigt otäckt, och konstaterar att dessa uppstår under så kallade "kontrollerade omständigheter", så är det enkelt att se att "kontrollerade omständigheter" är en myt. När inte ens en läkare kan kontrollera omständigheterna kring narkotikabruk, hur ska en normal brukare göra det?
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Alkohol

Alkohol suger. Det är en skitdrog som står för en oändlig misär. Jag önskar att vi inte hade den, men nu har vi den. Jag kommer att hata den förmodligen i hela min karriär för att den gör en massa misär. Trots det vill jag inte ersätta den eller utöka den med andra droger.

Jag gillar läget som det heter.

Droger i stort
Nej det är inte så att X ger Y men chansen ÖKAR dramatiskt. Väldigt få av de missbrukare jag träffar på går direkt på brunt rökheroin från bortom uralbergen. De flesta har börjat med Cannabis eller Benzodiasopiner.

Det är inte okomplicerat och det har med mängder av andra faktorer att göra också. Om jag har framgett mig för att vara en moraltant som skriker 'rökning leder till missär aborter och knarkmissbruk' ber jag om ursäkt, var inte min intention att förenkla eller bortförklara andra faktorer till missbruk.

Jag ser precis som du säger den yttersta missären, men jag tror att det är få som kan hantera sitt missbruk utan att andra får lida.

LSD
Du verkar ha en grej för LSD Krank, jag säger ju att jag är dåligt påläst. I min utbildning inom narkotika(som är iaf ganska halvbra) så har jag inte stött på särskilt mycket, nästan ingenting faktiskt, om LSD/Hallisar. Att det finns dokukmenterat som Läkemedel om det använts som detta råder det väl inga som helst tvivel om. Däremot som gatudrog så är det lite. Det var så jag menade, inget annat.

Morbida liknelser
Hugg är hugg, knark är knark. Dante slog huvet på spiken.

Sen upprätthåller jag de lagar och regler som finns, att vi tycker olika är ju ingen nyhet, men det finns massor som jag inte håller med lagstiftarna om men jag utför mitt jobb trots att jag inte gillar vissa uppgifter.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Stämmer att det är det äldsta tricket i boken, det är ju ffs statistik

Och ett av de äldsta tricken för att ljuga är att hänvisa till statistik :gremwink:. Du debunkar ju till och med din egen argumentsgrund (som, om du antydde vad jag och krank verkar tro att du antydde, är falsk logik) i inlägget på vilket jag svarar nu.. !

Att heroinister också röker tobak är inget som ska dra smuts över tobaksrökare, vilket är helt logiskt. På samma sätt ska deras bruk av andra droger (THC, alkohol, etc) dra smuts över brukare av de drogerna.

Att ha THC i kroppen visar att man tydligen är i en grupp som tar större risker än andra och utsätts för mer våld än andra. Nog förstår du väl vad man är ute efter?

Jag ser inget samband mellan våldsutövande och THC, särskilt inte om man plockar in alkohol och jämför. Det är ju det som är grejen vi försöker påpeka - en arbetsgivare skiter i om du helgsuper varenda vecka, men om du rökt en joppe en månad innan anställningsintervjun ska du sorteras bort? Det är sjukt att alkohol är mer kulturellt förankrat när man jämför drogerna och deras effekter, och därför är det något som borde ändras. Och då på rationella grunder och inte för att folks känslomässiga attityd säger att "knark är fel" och sen tar sig en bläcka.

Det är inte för att påvisa att THC är farligt utan att de personer som använder THC kommer att utsättas för mera skit än de som inte gör det. Därmed inte sagt att det är under rus.

Eftersom vi ändå pratar om det så undrar jag om du har statistik som kan stödja ditt uttalande? Som sagt så lär du ju råka ut för klart fler fall av "saker har gått snett här" som polis och kan alltså luras av dina egna anekdotiska erfarenheter. Jag å andra sidan träffar extremt sällan folk som mår dåligt av sitt gräsbruk, och då känner jag personer som rökt i tjugo år såväl som två, men det är för att jag inte umgås med socialt utslagna personer. Samtidigt kommer jag i kontakt med dem via vänner, Högskolan och så vidare, och i samtliga fall har det då varit fler saker än gräsrökande som gjort att de sitter i smeten, och då är det antagligen inte ens drogandet som är den direkta orsaken utan ett sätt för dem att fly.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Bra inlägg Walium... det kanske är så att hasch är mer eller mindre farligt (jämfört med sprit)... och eftersom jag inte läst nån forskning vågar jag inte komma med ett tvärsäkert uttalande. Men spriten har vi ritualiserat och försökt lärt oss att leva med genom historien (i den här delen av världen), men inte hasch. Och även om det skulle vara så att hasch (och andra nya droger) är jämförbart ur farlighetssynpunkt; BEHÖVER vi verkligen en eller flera droger till för masskonsumtion?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Källa tack!

[ QUOTE ]
En undersöking gjord i sthlm visade att 80% av de som dör en 'våldsam död' (våld, trafikolycka, olycka med dödlig utgång osv) hade THC i kroppen.


[/ QUOTE ]

Kan du ge en källa till det där möjligtvis? För ärligt talat låter det inte rimmligt att mindre än 20% av alla som råkar ut för 'våldsam död' skulle vara rena eller med (enbart) alkohol i kroppen. Alternativt att man har en riktigt skum definition av THC i kroppen...

/Bjorn
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Vi kan tycka precis vad vi vill om att THC i kroppen gör det ena eller det andra. För mig är det ett verktyg för att komma åt narkotikabrottslighet, för en arbetsgivare är det ett sätt att undvika att anställa potentiella missbrukare. Rätt - fel, vad vet jag, det är som det är.

Mina siffror kommer från en utbildning i narkotikafrågor, och jag har sett siffrorna presenterade på en OH/Powerpoint, men mer än så kan jag inte backa mina ord och jag har inte läst hela studien.

Självklart finns det personer som röker på utan att dö och att drogandet är EN faktor att det går åt pipsvängen.

Jag säger det igen:
KNARK ENBART kommer inte att få någon att bli ett psykotiskt mördarmonster som dör en hastig och lustig död, andra faktorer måste tas med i beräkningen. (däremot så ökar knark din %-chans till ovanstående.)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Det krank menar är att det inte är lika försvarligt att det är illegalt att ta en svamp på eget ansvar som att det ska vara illegalt att utföra kvinnlig omskärelse. Svampbrottet drabbar i de flesta fall bara dig själv och det är ditt problem om det går åt skogen. Har du tur så får du gratis sjukhusvård. Det är något jag åtminstone vill bjuda på med mina skattepengar. Omskärelsebrottet drabbar en värnlös flicka och sätter spår för livet, och sabbar antagligen något av det finaste vi människor har, vårt sexualliv. Pratar vi morfinberoende så är det ibland en ren nödvändighet för att någon ska få leva ett okej liv. För vissa hade det räckt med att få röka gräs då och då (MS-sjuka, exempelvis), men de får de inte. Vi tycker det är skumt och vill inte angripa det faktum att man kan bli beroende, utan snarare istället se vad man skulle kunna ha för nytta. "Medical marijuana" är ett väletablerat begrepp och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara lika legalt/kontrollerat som andra läkemedel. Knark som knark om man frågar mig. Jag tycker det ska vara olagligt att omskära kvinnor (flickor, really!). Jag tycker inte det ska vara olagligt att äta en svamp eller ta ett piller, eller röka en ört.

Det tycker du (och antagligen Joakim, och Dante). Det är vad det handlar om. Med olika motiveringar och mål. Vi hävdar att åtskillnaden i drogvärlden är orealistisk och orättvis och borde snyggas till, ni vill hellre skydda människor från droger.

(intressant ironi förresten, då jag antagligen hade klumpat ihop er som liberaler och jag och krank är vänsterextremister. :gremgrin:)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Väldigt få av de missbrukare jag träffar på går direkt på brunt rökheroin från bortom uralbergen. De flesta har börjat med Cannabis eller Benzodiasopiner.
Men... Dwet är ju inte det jag säger emot. Att i stort sett alla X börjat med Y är inte det jag kritiserar. Jag påstår inte att folk går på brunt rökheroin direkt.

Jag påstår däremot att det är en mycket, mycket liten del av de som pysslar med hasch som faktiskt går över till sagda rökheroin senare. Det var det jag ville få fram med liknelsen med alkohol. Rökning är samma sak.

Att heroinister för det mesta druckit alkohol, rökt nikotin, pillat sig i naveln, kissat sig i sängen och hållit på med hasch är det ingen som ifrågasätter. Det är däremot idén att alkohol, nikotin, navelpillande, sängvätande eller hasch skulle "leda till" tyngre droger annat än via social influens jag motsätter mig. Och skulle vi ha billigt legalt hasch på systemet t.ex skulle den sociala influensen inte längre ligga där.

men jag tror att det är få som kan hantera sitt missbruk utan att andra får lida.
Jag rökte (=missbrukade nikotin) mellan 2000 och nu i januari. Mig veterligen var det ingen som led av det. Jag var alltid noga med att ställa mig så att röken inte blåste på folk etc.

Du verkar ha en grej för LSD Krank
Det har jag, eftersom det är den enda drog jag har någon egentlig önskan att någon dag testa - under kontrollerade former och i religiösa sammanhang, givetvis. Något festknarkande skulle jag aldrig ge mig på.

Morbida liknelser
Hugg är hugg, knark är knark. Dante slog huvet på spiken.
Är allt som är illegalt också moraliskt tvivelaktigt?
Är allt som är moraliskt tvivelaktigt också illegalt?

Jag menar att det finns mängder av lagar som är helt einnessjukt vridna, och jag ser för min del inget egenvärde i att lite på att Auktoriteterna i alla lägen faktiskt fattat vettiga beslut angående vilka lagar som ska gälla. Jag ser inget egenvärde i att följa lagen "för att den finns där".

Sen upprätthåller jag de lagar och regler som finns
Det förstår jag att du gör, i din yrkesroll. och i min framtida yrkesroll kommer jag på min höjd att uppmuntra till lite civil olydnad (vilket är ett viktigt demokratiskt verktyg), men jag kommer knappast att vara särdeles illegal eller uppmuntra till illegala saker.

Däremot är jag inte mitt yrke, lika lite som du är ditt. Jag vet tillräckligt många hembrännande poliser för att kunna konstatera att det går, även för poliser, att skilja på yrkesroll och privatperson. Och nej, jag har inga planer på att ange namn, ort eller omfattning gällande de hembrännande poliserna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...bara en fråga, vilka ÄR egentligen den där "fascisthögern" du pratar om? Tycker det inte direkt dräller av fascistpartier i Sverige... Men du kanske använder unken vänster-retorik? :gremgrin:

För övrigt är det möjligt att jag håller med dig i den här frågan, är ingen vän av hårda straff. trots att jag är förmodligen "högerman" från ditt sätt att se. Som du säger har det inte önskvärd effekt, troligen förvärrar det bara saker. Möjligen kan straffskalor för olika typer av brott justeras, en del saker döms för hårt och vice versa...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Källa tack!

Personerna i fråga som dött var under en begränsad tid, obducerade och de hade dött av onaturliga orsaker. Olyckor (arbetsplats eller i hemmet) Våld mot person (mord/dråp), trafikolyckor utan föregående sjukdom med dödlig utgång, plötslig död - ej sjukdom (överdos av narkotiska preparat mao). Alkohol i kroppen var inte med i siffrorna så det kan lika gärna vara 100%

Dvs det blir inte så oerhört många personer och som vi alla vet kan man trolla med statistik om man vill.

Syftet var inte att säga att personer som röker på är våldsamma, utan att de befinner sig oftare i risksitautioner som medför ond bråd död. Sen kan det vara relaterat till deras yrken eller att det är semester eller blixthalka eller andra yttre faktorer, men att de som dog hade THC i kroppen var det man ville visa iaf.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Jag skulle vilken dag som helst slänga allt som har med att släpa in en person på ett ringa narkotikabrott då han vore påverkad av LSD för att omedelbart bege mig iväg för att förhinda en kvinnlig omskärelse.

Prio 1 vs prio 4, det är inte svårare än så.

Självklart tycker jag mer illa om att en liten tjej blir lemlästad än att någon får sin tripp till baksidan av en råsa måne.

MEN principen är densamma.

Folk 'knarkar' dagligen på recept så jag kan inte se något fel med medical marijuana, förutom att med tankte på hur subutex-/metadonprogrammen funkar så kan jag tänka mig att staten har vissa invändningar.

Vi tycker tydligen olika om användandet Fogmock men ge fan i att kalla mig liberal, det gör ju ont :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

krank said:
Jag menar att det finns mängder av lagar som är helt einnessjukt vridna, och jag ser för min del inget egenvärde i att lite på att Auktoriteterna i alla lägen faktiskt fattat vettiga beslut angående vilka lagar som ska gälla. Jag ser inget egenvärde i att följa lagen "för att den finns där".
Jag tycker likadant, och misstänker att det gäller för de allra flesta.

Problemet är förstås att alla tycker olika angående vilka lagar som bör gälla och vilka man kan tumma på. (Jag har själv fällt en ek på min tomt, vilket tydligen ska vara ett brott då dess omkrets överskred X alnar. Den aktuella lagen är i detta fall en relik från den tid då alla ekar tillhörde kungen och han behövde dem för att bygga örlogsfartyg.)

Vissa tycker det är okej att droppa lite syra under kontrollerade former. Andra tycker det är okej att köra 50 km/h över hastighetsbegränsningen. Ytterligare andra att det är okej att bryta sig in i folks hem och knycka deras prylar.

Jag för min del tycker det är bra att vi har »Auktoriteterna« som avgör i dessa fall. Tycker man att lagarna är keff får man använda gängse kanaler för att försöka förändra dem, inte självsvåldigt bryta mot dem bara för att man personligen inte gillar dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Jag rökte (=missbrukade nikotin) mellan 2000 och nu i januari. Mig veterligen var det ingen som led av det. Jag var alltid noga med att ställa mig så att röken inte blåste på folk etc.
Vi icke-rökare är normalt sett alldeles för artiga. Det är därför du inte vet. :gremgrin:

Mer seriöst: att du skötte ditt rökande snyggt är en ankedot. Mer reellt är att enligt en forskningsrapport från Statens folkhälsoinstitut från 2001 så dör minst 500 personer om året till följd av passiv rökning.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: Dubbelmoral, schmubbelmoral.

Men... Dwet är ju inte det jag säger emot. Att i stort sett alla X börjat med Y är inte det jag kritiserar. Jag påstår inte att folk går på brunt rökheroin direkt....ff
Vi tycker nog likadant. Däremot så anser jag att billigt hasch på systemet skulle leda till en ökning av andra illegala droger precis som i Holland idag.

Röka cigg är inget missbruk Krank och nu missförstår du mig medvetet :gremtongue:

Det har jag, eftersom det är den enda drog jag har någon egentlig önskan att någon dag testa - under kontrollerade former och i religiösa sammanhang, givetvis. Något festknarkande skulle jag aldrig ge mig på.
GL & HF ... men pass upp bara.

Är allt som är illegalt också moraliskt tvivelaktigt?
Är allt som är moraliskt tvivelaktigt också illegalt?
Nej!

Det förstår jag att du gör, i din yrkesroll. och i min framtida yrkesroll kommer jag på min höjd att uppmuntra till lite civil olydnad (vilket är ett viktigt demokratiskt verktyg), men jag kommer knappast att vara särdeles illegal eller uppmuntra till illegala saker.
Klart att du ska lära folk vad civil olydnad är. Glöm inte bort att lära ut lite skyldigheter tillsammans med rättigheterna, det verkar vara lite brister vad gäller färdighetsämnet i det just nu :gremlaugh:

Däremot är jag inte mitt yrke, lika lite som du är ditt. Jag vet tillräckligt många hembrännande poliser för att kunna konstatera att det går, även för poliser, att skilja på yrkesroll och privatperson. Och nej, jag har inga planer på att ange namn, ort eller omfattning gällande de hembrännande poliserna.
Haha.
Att som polis bränna hemma är i mina ögon inte så bra. Det handlar om förtroende och attityd gentemot de som vi ska skydda och lagföra.

Det handlar inte om att skilja på sin yrkesroll och privatperson, det är att inte förstå sin uppgift i yrket och att pissa på sina kollegor som får ta skit för att de vill dricka billig sprit. Jag vill inte veta vilka syltryggar det rör sig om för då skulle jag vara tvungen att anmäla det till mitt närmsta befäl och det skulle bli en anmälan som läggs ner då du inte skulle stå för de uppgifter du isf skulle ha lämnat till mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Liberal och drog-oliberal

Vi tycker det är skumt och vill inte angripa det faktum att man kan bli beroende, utan snarare istället se vad man skulle kunna ha för nytta. "Medical marijuana" är ett väletablerat begrepp och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara lika legalt/kontrollerat som andra läkemedel. Knark som knark om man frågar mig. Jag tycker det ska vara olagligt att omskära kvinnor (flickor, really!). Jag tycker inte det ska vara olagligt att äta en svamp eller ta ett piller, eller röka en ört.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din sista mening. Jag tycker att vissa narkotiska preparat ska vara kontrollerat för medicinskt bruk, så som morfinbaserade smärtstillande medel är idag. På den punkten tycker jag att narkotikakontroversen är ett hinder. Jag minns ett jefla rabalder när ett preparat med syntetisk cannabinol släpptes på den kanadensiska marknaden (som just medel mot MS), och jag såg ett program om en kille som led av Parkinson och vars symptom drastiskt minskade med hjälp av ecstacy i kombination med L-dopa, och tyckte synd om honom för att han var dömd till att leva med skakningar eller lojhet i resten av sitt korta liv på grund av att ecstacy inte sågs som ett medicinskt preparat i England, ens receptbelagt.

Däremot tycker jag inte att narkotika ska vara fritt för vardagsbruk, ety det alldeles för lätt leder till missbruk. Vardagsbruk är inte samma sak som medicinskt bruk. Och som sagt, om inte ens läkare kan garantera kontrollerade förhållanden så kan inte Svensson göra det heller.

Om det är så den sista meningen ska tolkas håller jag med dig. Annars tänker jag mobba dig som varande knarkliberal tills du bjuder mig på en GothKorv. :gremgrin:

intressant ironi förresten, då jag antagligen hade klumpat ihop er som liberaler och jag och krank är vänsterextremister.
Mycket enkelt: liberalismen handlar om individens frihet. Jag anser att en drogberoende person inte är fri, och därför är bruk av beroendeframkallande droger inte förenligt med min liberala filosofi. Möjligen kan det vara ursäktligt om man blir mindre fri av att inte bruka drogerna, såsom exempelvis svårt sjuka cancerpatienter, MS-sjuka eller Parkinsons-sjuka. Men det är i så fall det minst onda av två onda alternativ och motiverar inte drogbruk hos dem som inte behöver det.
 
Top