Nekromanti Children of Dune

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag har precis börjat se den nyinspelade versionen av denna som SciFi-channel gjort.

Jag har bara sett tio minuter än så länge, men har redan sett grova missar.

Man har bland annat inte de blåfärgade ögonen från kryddan, man har bytt skådespelare, man har justerat handlingen.

Återkommer när jag sett hela med mer info.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
OK, nu har jag sett hela

Omdöme:

Det märks att den är producerad direkt för TV. Det håller inte måttet som film. Det märks att den dras med en låg bufget, ofta känns kulisserna som gamla Star Trek. Några riktigt usla datoranimeringar drar ner betyget ytterligare.

Trots detta är det en OK film, men det är en usel filmatisering av boken. Man borde i alla fall kunna kräva att man hade läst boken innan man gjorde en filmatisering.

Man har utelämnat flera nyckelscener som gör handlingen svår att hänga med i, helt i onödan.

Många detaljer är fel, bland annat de kryddblå ögonen. Även Duncan Idahos ögon är fel, de är inte de metallgrå ögon som gång på gång påpekas i boken. Vissa personer som borde ha kryddblå ögon (Jessica, Halleck) har inte det längre.

Skådespelare är utbytta.

Barnen är inte barn. I boken var de 5-6 år, här är de 18-20.

Man har ändrat mycket från föregångaren, så saker ser helt plötsligt omotiverat annorlunda ut.

Man har fallit för frestelsen att lägga till en del häftiga scener som inte behövs, inte hör hemma där.

Sammantaget så är den dock trots allt bättre än föregångaren, även om den inte kan matcha Lynchs original eller SciFi-s extended version av Lynchs original.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: OK, nu har jag sett hela

Barnen är inte barn. I boken var de 5-6 år, här är de 18-20.

Men... men... usch. Dom som var så gulligt cyniska. :gremsmile:
Måste bli en konstig kontrast till Alia...

Sammantaget så är den dock trots allt bättre än föregångaren, även om den inte kan matcha Lynchs original eller SciFi-s extended version av Lynchs original.

Med föregångaren, menar du en filmatisering av Dune Messiah (som jag uppenbarligen missat) eller Dune-miniserien?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: OK, nu har jag sett hela

Med föregångaren, menar du en filmatisering av Dune Messiah (som jag uppenbarligen missat) eller Dune-miniserien?
Miniserien. Children of Dune är tre avsnit, där det första i princip är Dune Messiah, de andra två är Children of Dune.

Tyvärr verkar det som om det inte blir någon God Emperor of Dune.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Lynch

Du bad mig ju så snällt att diskutera i din tråd så låt gå. Jag har tyvärr inte sett hans Dune-film. Är den sevärd? Jag gillar det jag hittills sett av honom, första säsongen av Twin Peaks som jag verkligen gillar och väntar nu på att andra ska släppas på DVD i maj, Mulholland Drive och Lost Highway. Mulholland Drive och Lost Highway är underbara filmer som man dock måste tänka efter ganska mycket på under och efter man sett den. Men det är ju bara roligt och charmen med hans filmer. Nästan ingenting är vad man tror att det är. Här finns ingenting av den förutsägbarhet som ofta präglar Hollywood, tvånget att förklara allt i slutet. Men visst grämer det en lite när man inte förstår, men filmupplevelsen är riktigt bra ändå. Han vågar även använda skådespelare som är rätt okända vilket är trevligt. Jag har nyss fått veta att Mulholland Drive först var tänkt som en TV-serie men att TV-bolaget inte vågade producera den eftersom den var för konstig. Synd, då hade man kanske förstått vad som verkligen händer i den filmen.

Hur som helst tycker jag att David Lynch är ett geni och hans filmer och TV-serier är lätt bland det bästa jag sett, att man inte alltid förstår dem spelar faktiskt inte så stor roll. Nu är bara frågan. Vad tycker ni om hans filmer och serier?

Jag ska försöka att hitta Blue Velvet och Dune någon gång också...

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lynch

Jag har tyvärr inte sett hans Dune-film. Är den sevärd?
Japp, den är kanon. Det är dessutom den enda filmatiseringen som fångar känslan i böckerna och ger det rätta storslagna intrycket. Min enda invändning är att sista biten känns som om den producerats lite för fort på en lite för liten budget. Kan du komma över SciFi-channels omklippning av den så är det ett bra komplement.

Har du inte sett den redan så rekommenderar jag dessutom hans film 'Eraserhead'. Underbart visuell svart ångesthumor.

Jag ska försöka att hitta Blue Velvet och Dune någon gång också...
Jag köpte min Dune (VHS) på HMV i London, men den borde inte vara svår att hitta i Stockholm eller Göteborg heller. På ren flax köpte jag den på DVD för 79 spänn (kan ha varit 59) på rea också i Borlänge.

Annars så kan du låta internets magi förse dig, den är inte svår att hitta på fildelningsprogrammen. Det är nog dessutom enda sättet att hitta SciFi-channels omklippning. Du kan få låna min ena licens (jag har som sagt två och planerar inte att titta på dem på ett tag). :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Lynch

Har du inte sett den redan så rekommenderar jag dessutom hans film 'Eraserhead'. Underbart visuell svart ångesthumor.
Ju just det! Den ska jag se till att se också, en kompis funderar på att köpa den tror jag så då blir det kanske av. Annars får väl jag göra det. Den finns på en affär här i Umeå på DVD men tyvärr kostar den 349 spänn eller något i den stilen. :gremfrown:

Japp, den är kanon. Det är dessutom den enda filmatiseringen som fångar känslan i böckerna och ger det rätta storslagna intrycket. Min enda invändning är att sista biten känns som om den producerats lite för fort på en lite för liten budget. Kan du komma över SciFi-channels omklippning av den så är det ett bra komplement.
Får väl ta och se den då... Måste läsa böckerna nån gång också. Vad heter den första?

Jag köpte min Dune (VHS) på HMV i London, men den borde inte vara svår att hitta i Stockholm eller Göteborg heller. På ren flax köpte jag den på DVD för 79 spänn (kan ha varit 59) på rea också i Borlänge.
Jo jag såg både den och blue velvet på rea för 89kr är i Umeå men det var runt jul och jag hade lite pengar så jag köpte dem aldrig tyvärr :gremfrown: Det har jag grämt mig åt i efterhand.

Annars så kan du låta internets magi förse dig, den är inte svår att hitta på fildelningsprogrammen. Det är nog dessutom enda sättet att hitta SciFi-channels omklippning. Du kan få låna min ena licens (jag har som sagt två och planerar inte att titta på dem på ett tag).
Ahh... du borde veta det vid det här laget, jag har mac! :gremsmile: Och till mac är enda fildelningsprogrammet jag känner till Limewire som är sämst på film. Och allt annat också. Vad menar du med "Låna din licens" förresten?

Hade du inte sett Mulholland Drive eller Lost Highway rekomenderar jag att du gör det snarast... :gremsmile:

/Balderk, vill se Dune nu...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lynch

Måste läsa böckerna nån gång också. Vad heter den första?
Det borde du kunna gissa. Böckerna är (i ordning):

Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse Dune

De fyra första är de bästa, de andra känns lite påhängda.

Dessutom har hans son lämnat sitt namn till två serier betydligt sämre böcker som utspelar sig innan originalserien:

Prelude to Dune
House Atreides
House Harkonnen
House Corrino

Legends of Dune
The Butlerian Jihad
The Machine Crusade

Vad menar du med "Låna din licens" förresten?
Tja, om jag inte har för avsikt att titta på min på ett tag så kan du ju få låna den (även om den ligger kvar hemma hos mig). Det borde ge dig rätt att titta på materialet även om du tankar hem den via internet.

Finurligt va?

Hade du inte sett Mulholland Drive eller Lost Highway rekomenderar jag att du gör det snarast...
Har sett Lost Highway, men ännu inte Mulholland Drive.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Lynch

Det borde du kunna gissa. Böckerna är (i ordning):
Dune
Dune Messiah
Children of Dune
God Emperor of Dune
Heretics of Dune
Chapterhouse Dune
Okej, tackar... Ska lägga upp dem på min köplista.

Tja, om jag inte har för avsikt att titta på min på ett tag så kan du ju få låna den (även om den ligger kvar hemma hos mig). Det borde ge dig rätt att titta på materialet även om du tankar hem den via internet.
Finurligt va?
Jo... Vad är det för licens alltså? Och vart ska jag tanka hem den ifrån?

ar sett Lost Highway, men ännu inte Mulholland Drive.
Okej, se Mulholland drive. :gremsmile:
Vad tyckte du om Lost Highway då?

/Balderk
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
lite halvt reklam[OT]

"Ahh... du borde veta det vid det här laget, jag har mac! :gremsmile: Och till mac är enda fildelningsprogrammet jag känner till Limewire som är sämst på film."
Direct Connect har nu kommit även till mac OS X..
ladda ner på den här sidan...
hemsidan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: lite halvt reklam[OT]

Direct Connect har nu kommit även till mac OS X..
ladda ner på den här sidan...
Schysst! Tackar så mycket! Det där var en skön nyhet... mmm

/Balderk, laddar ner
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lynch

Jo... Vad är det för licens alltså? Och vart ska jag tanka hem den ifrån?
Licensen får du genom att du formellt sett lånar ett ex av mig, vilket ger dig rätt att titta på filmen.

Filmen tankar du sedan hem och kan titta lagligt, eftersom du har lånat min film och därmed får se materialet.

Vad tyckte du om Lost Highway då?
Bra, men inte hans bästa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: lite halvt reklam[OT]

Kungen bland fildeningsprogram ( eDonkey) har också sänkt sig till att göra en Mac-version.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Lynch

Licensen får du genom att du formellt sett lånar ett ex av mig, vilket ger dig rätt att titta på filmen.

Filmen tankar du sedan hem och kan titta lagligt, eftersom du har lånat min film och därmed får se materialet.
Okej, coolt. Laglig vill man ju va :gremsmile:

Bra, men inte hans bästa.
Okej. Vilken är hans bästa enligt dig då? Dune? :gremwink:

/Balderk
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Re: Lynch

Jag tycker personligen inte om Lynchs Dune-film. Jag har förvisso inte läst boken, så jag uttalar mig inte från ett adaptions-perspektiv, utan jag gillar den helt enkelt inte som film. Trots att Kyle MacLachlan är en favoritskådis (främst tack vare TwinPeaks).
I övrigt gillar jag det mesta jag sett av Lynch. T.P. är en trevlig serie, Blue Velvet och Mullholland Drive bra filmer. Och Wild At Heart likaså, på den tiden Nicholas Cage ar intressant. Lynch har suverän känsla för att göra vardagen obehaglig...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Äsch...

...Lynch-filmer är ju till för att bli glatt överraskad över när dom kommer på TV. Vilket dom gör förvånandsvärt ofta.

Twin Peaks sänds ju av TV3 titt som tätt iallafall, fast den är väl knappast att klassifisera som film (och filmen är de facto inte sevärd om man har eller inte har sett serien). Övriga Lynch-filmer har jag sett på TV, och höjdpunkterna är Blue Velvet och Wild at Heart.

Blue Velvet är en lagom scary myntets baksida-berättelse om en bunt sjuka exploatörer och en näve småstadsfolk. Ett öra hittas plötsligt avklippt på en gräsmatta av Kyles roll. 'Nuff said.

Wild at heart är en >>sensuell mardröm<< som även besöks av Laura Palmers skådespelerska. Nicholas Cage presterar super, bankrånet är heligt och ondskan går som vanligt hand i hand med idyllen. Och plötsligt rämnar bara allting, oförutsägbart nog. Och sen så håller det på att bli ett gott slut... men vad blir det för slut? Det kan man inte veta i förväg.

När det gäller Dune är första boken fräck och actionladdade, lite hollywoodäventyr, helt enkelt, fast djupare än genomsnittshollywoodsagan. Andra boken handlar om komplotter, tillställningar, konspirationer och stenbrännare och har ett ganska mysigt slut. Tredje boken handlar om ett par whackade kidz.

/Mogadishu, [color:\\"green\\"]vars UBB-minne totalt förbytts med färgkoder från ASCII's RPGMAKER (som tillexempel \c[9])[/color]
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: lite halvt reklam[OT]

Sänkt sig till att göra en mac-version? Och vad menar du egentligen med det? Är det inte bara bra att ännu fler har möjlighet att dela filer via eDonkey och DC? Ärligt talat förstår jag inte ditt resonemang, fast det så klart. Du hyser kanske bara agg mot mac i allmänhet?

/Balderk, bra att eDonkey också har kommit...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: lite halvt reklam[OT]

Jag tror han var ironisk...

JPS – som vet vad som brukar hända när man nämner att man är macanvändare i ett pc-dominerat sällskap
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Äsch...

...Lynch-filmer är ju till för att bli glatt överraskad över när dom kommer på TV. Vilket dom gör förvånandsvärt ofta.

Twin Peaks sänds ju av TV3 titt som tätt iallafall, fast den är väl knappast att klassifisera som film (och filmen är de facto inte sevärd om man har eller inte har sett serien). Övriga Lynch-filmer har jag sett på TV, och höjdpunkterna är Blue Velvet och Wild at Heart.
Ahh... Wild at heart kände jag inte ens till. Vilka fler lynch-filmer har du sett? Lost Highway förmodligen men Mulholland Drive kan väl knappast ha visats på T&V ännu? Har du inte sett den ska du göra det. Har du inte sett Lost Highway ska du göra det också. Twinpeaks andra säsong kommer på DVD nu i maj och den ska inhandlas! :gremsmile:

/Balderk, blev sugen på wild at heart nu...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: lite halvt reklam[OT]

Jag tror han var ironisk...
Äh... sån där ironi har jag aldrig varit vidare bra på att förstå...

Mmm, man ska passa sig för att nämna mac-användandet.

/Balderk
 
Top