Nekromanti Chanstabellen!

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
neeej!!! dina "Bakgrundspoäng ("BP" som du köper färdigheter å annat till din gubbe) äe SLUT!!! du måste ha 30 st till för att få dedär svärdet du MÅÅÅSTE ha! vad ska du göra??? slå på "chanstabellen!" antingen vinner du BP eller pängar eller nått eller åsså förlorar du pängar etc etc... bra? /jens
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"neeej!!! dina "Bakgrundspoäng ("BP" som du köper färdigheter å annat till din gubbe) äe SLUT!!! du måste ha 30 st till för att få dedär svärdet du MÅÅÅSTE ha! vad ska du göra??? slå på "chanstabellen!" antingen vinner du BP eller pängar eller nått eller åsså förlorar du pängar etc etc... bra? /jens"

Enligt min åsikt, totalt knas. Vill man ha 30 BP till så får man prioritera - måste man ha det där svärdet mer än man måste ha 17-16-15 i STY, FYS respektive STO? En slumptabell tillför ingenting annat än irritation och fusk, enligt min åsikt. "Men jag lovar, jag slog 36 och fick svärdet Alldräper, jag loooovar..."

Jag föredrar att det inte finns någon koppling mellan BP och utrustning eller rikedom. På sin höjd bör det finnas en koppling mellan BP och "levnadsnivå", eller en generell beskrivning av hur dyrt man kan leva. Utöver det får rollpersonen den utrustning som rollpersonen borde ha givet yrke och bakgrund.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Erm... Nej. Det fyller ju ingen funktion. Poängen med bakgrundspoäng är ju att man ska slippa slump. Om du nu vill ha chansningar och gambits så kan du lika gärna låta allting bestämmas med slumpgeneratorer. Att blanda slump och BP är helt whack i mina ögon, antingen ska man ju få skapa sig den rollperson man vill eller så ska man få någon som kan vara lite hur som helst. Blandar man, då får man det sämsta av båda världar och det är verkligen inget kul.

Det skulle kanske däremot funka i något helgalet TV-spels-rollspel, men det var väl inte direkt vad du tänkte dig?

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"En slumptabell tillför ingenting annat än irritation och fusk, enligt min åsikt. 'Men jag lovar, jag slog 36 och fick svärdet Alldräper, jag loooovar...'"
Äh, han tappar ändå bara bort Alldräper..

"På sin höjd bör det finnas en koppling mellan BP och "levnadsnivå", eller en generell beskrivning av hur dyrt man kan leva."
I Shadowrun så prioriterar man. Antingen grundegenskaper, färdigheter eller pengar.. Med pengar så köper man sin levnadsnivå (som dyra lägenheter, fina bilar).. Ett schysst system.. Själv funderade jag på ett BP-system (urk, låter för mycket DoD) där man har en klumpsumma BP. Först köper grundegenskaper för, sedan färdigheter och överskottet omvandlas senare till pengar..
Jag lade ner det projektet då att jag kom på att jag inte gillar system där man får köpa allt för poäng. /images/icons/smile.gif

[Tillbaka till ursprungsfrågan]
Det är något som inte stämmer, men jag kan inte helt sätta fingret på det. Verkar lite för mycket Monopol över det hela, alltså brädspelsaktigt..
~Läste sedan [color:blue]Rising</font color=blue>s inlägg och [color:448800]Han</font color=448800> kan bara hålla med
 
Top