Jorden gick under litegrann. Några är kvar, inhysta i olika bunkrar över hela världen. Ytan är obeboelig, men man har lyckats få kontakt med varandra via de fortfarande funktionella satelliter som finns i omlopp. Men ack! det är en fälla! Den ulvbaserade domedagskult som orsakat undergången har sina egna bunkrar och har lyckats nästla sig in i radiogemenskapen! De använder nu detta för att lokalisera och bomba sönder de få överlevande bunkrar som finns kvar, för att på så sätt rensa världen för gott. De överlevande i sina bunkrar måste ta reda på vilka i deras gemenskap som tillhör den eskatologiska ulvakulten och eliminera deras bunkrar innan jorden går under! Igen!
Välkomna till BUNKERBOMBER! I detta varulvsspel finns det nio deltagare:
Bland dessa deltagare döljer sig:
Reglerna är … ganska enkla. Äh, okej, de är ganska komplicerade, faktiskt. Följande regler är standard-varulvsspelsgrejer, och är inte tänkta att vara några överraskningar:
Följande regler är lite annorlunda:
Den som har frågor om reglerna kan ställa dem i tråden genom att @-tagga mig. Jag kommer bara att svara på frågor om jag på detta sätt blivit åkallad. Man kan också ställa frågor i PM till mig, om man inte vill göra det offentligt. Jag har försökt att förklara bäst jag kan ovan, men inser att det är lite krångligt. I mitt huvud är allt tydligt, dock!
Det finns inga dolda mekanismer, och det finns inga förbjudna samtalsämnen i tråden (inom forumets regler, såklart). Citera PM hur mycket ni vill!
* Det finns såklart fullständigt rimliga diegetiska förklaringar till detta, men de lämnas som en övning åt läsaren.
DENNA RUNDA TAR SLUT FREDAG 21:00
Välkomna till BUNKERBOMBER! I detta varulvsspel finns det nio deltagare:
Bland dessa deltagare döljer sig:
- 2 st. Dometagskultister
- 1 st. Drönarspecialist (siare)
- 1 st. Luftvärnsspecialist (väktare)
- 5 st. Vanliga bunkerbor
Reglerna är … ganska enkla. Äh, okej, de är ganska komplicerade, faktiskt. Följande regler är standard-varulvsspelsgrejer, och är inte tänkta att vara några överraskningar:
- Varje runda kommer att utannonseras av mig, och all kommunikation gällande spelet mellan deltagare får endast ske inom dessa trådar. Privat kommunikation om spelet är inte tillåten, förutom mellan domedagskultister. Dessa kan kommunicera fritt med varandra genom PM eller via andra kanaler. Den här tråden börjar nu, och ny runda kommer att starta inom en timme efter föregående rundas slut (antagligen snabbare).
- Det är inte tillåtet för deltagare att radera eller redigera inlägg i speltrådarna.
- Alla deltagare bör ha fått ett PM med rolltillhörighet. För bunkerbor kommer detta PM endast att innehålla ett ord (namnet på rollen). För domedagskultister kommer det också att innehålla namnet på ens partner.
- De två första rundorna kommer att vara 48h långa, resterande 24h. Varje runda kommer att ta slut klockan 21:00. När detta sker skriver jag "STOPP" i tråden och inget mer får skrivas förrän nästa runda börjar. Nya rundor börjar så snart som möjligt efter att föregående runda slutat. Eftersom det är ganska lite jobb för mig i det här spelet borde det gå ganska snabbt.
- När en deltagare på ett eller annat sätt elimineras ur spelet kommer jag att offentligt tillkännage dennes lagtillhörighet (ulv eller bunkerbo), men inte roll (siare, väktare).
Följande regler är lite annorlunda:
- Det sker ingen omröstning! Ni kan såklart hålla på och rösta hur mycket ni vill, men ni har ingen annan makt att eliminera deltagare än via era bunkerbomber.
- Varje deltagare börjar spelet med 12 bunkerpoäng (BP). Om en deltagare når 0 BP så är denne eliminerad ur spelet.
- Samtliga deltagare har tillgång till standarddraget att bomba en annan spelares bunker. Genom att via PM meddela mig vem man vill bomba orsakar man 1T6 BP i skada på denne när bomben landar (mer om detta senare). Förutom detta standarddrag finns följande specialdrag:
- Bautabomb: Om man använder en bautabomb så gör man dubbel skada, alltså 1T6x2 BP. Vanliga bunkerbor har en (1) bautabomb som de därmed kan använda en gång under spelets lopp. Domedagskultister har dock ett oändligt förråd av dessa. Faktum är att de bara har bautabomber och måste alltid använda en bautabomb vardera, varje drag. EDIT: Detta gäller inte alls. Kultister får bomba som vanligt om de vill. Luftvärnsspecialisten och drönarspecialisten har inga bautabomber.
- Missilförsvar: Luftvärnsspecialisten har tillgång till ett missilförsvarssystem som kan användas för att skydda någon mot bomber och drönare. Detta system används istället för att bomba som vanligt. Du kan alltså inte göra båda samtidigt. Skicka ett PM till mig och meddela vem du vill skydda, så kommer denna person att undkomma all skada under hela rundan. Notera dock att om drönarspecialisten skickar sin spiondrönare till samma bunker (spelare) så kommer även denna att skjutas ned av luftvärnssystemet! Du kommer inte att få reda på att detta skedde, men drönarspecialisten kommer att veta det. Av komplicerade tekniska anledningar kan missilförsvaret inte användas på samma bunker två drag i rad*.
- Spiondrönare: Drönarspecialisten har tillgång till en spiondrönare som hen kan använda för att spionera på en annan deltagare. Detta sker, liksom missilförsvaret, istället för att bomba. Skicka ett PM till mig som säger vem du vill spionera på, så kommer jag att vid nästa rundas början meddela vad denna person gjorde under draget. Jag kommer att ge information om vilket drag som gjordes och mot vem, inklusive huruvida en bautabomb eller ett luftvärnssystem användes av personen. Notera att jag bara ger information om vad personen gjorde för drag, och ingen information om inkommande attacker*. Om missilförsvarssystemet däremot användes MOT personen (alltså att du siar samma person som väktaren väktade) så kommer din drönare att bli nedskjuten. Du får då reda på att detta skett, du får ingen info från din drönare det draget, och du kan inte längre använda din drönare under resten av spelet.
- Du kan ändra ditt drag efter att du skickat in det till mig, och det nya PM:et räknas som om det vore ditt enda drag. Men bomber skickas med en tidsstämpel som motsvaras av sitt PM, och kommer att processas i den ordningen, så tidiga drag är "bättre" än sena. Detta har framförallt effekt om någon blir reducerad till 0 BP innan denne hunnit skicka iväg sin egen bomb. Bomben tar en timme att nå sitt mål. Men notera att inga BP dras förrän rundan är slut, och ingen får veta att hen blivit bombad förrän i mellanrundefasen. Beräkningen av vem som bombade vem först baseras på tidsstämpeln på (slutgiltigt) PM, men inget sker förrän efter slutet av rundan.
- Exempel: Ada och Bertil skickar sina bomber mot varandra. Ada har bara 1 BP kvar, medan Bertil har 3. Adas bomb skickas (PM inkommer till mig) klockan 12:35, medan Bertils bomb skickas först 13:40. När rundan är slut slumpar jag hur mycket skada Adas bomb gjorde. Jag slår 3. Detta är tillräckligt för att reducera Bertils BP till 0. Eftersom Adas bomb skickades 12:35, och tar en timme att komma fram, så slår den alltså ut Bertils bunker klockan 13:35. Då Bertils bomb skickas först 13:40 hinner den inte komma iväg, och Ada överlever rundan (om ingen annan bombat henne). Om Ada däremot bestämmer sig klockan 15:20 att ändra sitt mål och skickar ett nytt PM, så kommer Bertils bomb att slå ned först (14:40, en timme efter hans PM), och spränga Adas bunker innan hon fått iväg sin bomb.
- Missilförsvaret och luftvärnssystemet är orimligt snabba, till den nivå att de får effekt först av allt, oavsett när ordern skickades in*. Så i exemplet ovan, om Cecilia är luftvärnsspecialist och skyddar Bertil så kommer Bertil att överleva och få iväg sin bomb, oavsett när Cecilia skickar in sin order, förutsatt att det sker innan rundan är slut.
- Alltså, orningen som jag kommer att processa händelserna är:
- Missilförsvar
- Spiondrönare
- Bombattacker, i den ordning de inkom till mig som PM
- Om jag inte mottar något drag från en spelare innan rundan är slut så kommer bomben att explodera ändå. Bombs gotta bomb, man*! Den sprängs då i spelarens egen bunker, och denne tar själv 1T6 BP i skada, eller 2T6 om det är en domedagskultist, eftersom de bara har bautabomber.
- I början av varje runda kommer jag att skicka PM till varje deltagare och meddela hur många BP de har kvar. Jag kommer inte att meddela någonting om enskilda attacker, varken antal, tidpunkt eller hur mycket skada de gjorde*, och inte heller resultatet av ens egna attacker. Den enda information som ges är alltså:
- Nuvarande BP, i privat PM till varje deltagare.
- Resultat av spiondrönare, i privat PM till drönarspecialisten, om denne använde sin drönare istället för att bomba.
- Vilka spelare som blivit eliminerade, samt lagtillhörighet (men inte exakt roll) på dessa, offentligt i nya tråden.
- Spelet tar slut när antingen domedagskultisterna är eliminerade, eller när det bara finns domedagskultister kvar i spel. Det är alltså INTE slut när det är lika många i varje lag, utan det är fullständig eliminering av alla oliktänkande som gäller. Om alla elimineras (de sista bombar sönder varandra samtidigt) så vinner ingen.
Den som har frågor om reglerna kan ställa dem i tråden genom att @-tagga mig. Jag kommer bara att svara på frågor om jag på detta sätt blivit åkallad. Man kan också ställa frågor i PM till mig, om man inte vill göra det offentligt. Jag har försökt att förklara bäst jag kan ovan, men inser att det är lite krångligt. I mitt huvud är allt tydligt, dock!
Det finns inga dolda mekanismer, och det finns inga förbjudna samtalsämnen i tråden (inom forumets regler, såklart). Citera PM hur mycket ni vill!
* Det finns såklart fullständigt rimliga diegetiska förklaringar till detta, men de lämnas som en övning åt läsaren.
DENNA RUNDA TAR SLUT FREDAG 21:00
Last edited: