För egen del så hör BRP till min rollspelshistoria. Det var så jag kom in i rollspelsvärlden genom Mutant (Svarta lådan) och DoD. Vi lirade asmycket BRP på den tiden. Call of Cthulhu, Nephilim, flera varianter av DoD och Mutant osv. osv. BRP var mycket stort i Sverige på 80 och 90 talet (och är det säkert fortfarande) men något, upplever jag, hände i mitten på 90-talet när WoD-spelen började komma och det blev lättare att få tillgång till utländska spel.
I Svergie gör man tyvärr fortfarande samma BRP-spel i mångt och mycket och tänker då främst på Mutant: Undergångens Arvtagare som jag testade på för några år sedan och blev väldigt besviken för ingen hade tänkt längre än vad som fanns på 80 och 90 talet. Har hört att nyare versioner av Runequest skall vara bra men det jag sett från Chaosium (som blivit lite 'posterboy' för BRP) har inte varit direkt nydanande.
Har ett par gamla dammiga filer på datorn med en egen BRP-klon som jag aldrig blir klar till att slutföra men det skulle innebära lite mer granularitet än vad som finns i dag gällande lyckande, skada och abs skulle hanteras lite annorlunda än som det är idag där strider lätt blir ping pong/tennis och ibland går i stå för att de stridande är för likvärdiga i styrka och lite annat som jag säkert glömt bort vid det här laget
Cog.