Bra monsterböcker

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Min äldsta fyller åtta i september och är ett stort fan av Sagospelet Äventyr. Allra bäst tycker han om Monsterboken, som han kan bläddra i i timmar. Och han vill ha mer.

Finns det några bra svenska monsterböcker till rollspel* som kan vara värda att titta närmare på? Helst fantasy, men system spelar ingen roll.

*Alltså inte icke-rollspelsmonsterböcker, typ Egerkrans De odöda - sådana har vi redan dussinvis av.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ska det vara sånt som fortfarande är i tryck annars finns ju monsterboken 1&2 till gamla drakar&demoner tex.

Monster och varelser till Eon
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,262
Som ovan: Monsterboken 1 till DoD så klart.

I tryck är Monsterkodex till Symbaroum en enormt fin bok, fast lite vuxnare.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,022
Location
Smålands golvbrunn
Till och med två. Ett annat tips är Svärd & Svartkonst som innehåller en hel del monster. Dock är dom kanske lite för läskiga för en åttaåring.
Ja, alltså min 7-åriga dotter får bläddra i mina "monsterböcker" (alla rollspelböcker går under den termen i mitt hem) hur mycket hon vill, men SåS får hon inte titta i. (Eller mina LorFP-grejjer). Kanske när hon är tio?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,262
Den ser väldigt fin ut på de bilder jag kunde hitta. Hur pass vuxen är tonen?
Medel? Det finns en del obehaglig ond bråd död i den, å andra jämfört med många andra spel är den rätt snäll.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Monsterboken till Fantasy! verkar väldigt lovande. Hur är illustrationerna?

Det främsta alternativet är nog Symbaroum, som jag aldrig haft tillfälle att titta närmare på. Räcker det med grundregelboken eller måste man ha SL-boken och spelarboken för att spela det? (Monsterboken är given.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
Monsterboken till Fantasy! verkar väldigt lovande. Hur är illustrationerna?

Det främsta alternativet är nog Symbaroum, som jag aldrig haft tillfälle att titta närmare på. Räcker det med grundregelboken eller måste man ha SL-boken och spelarboken för att spela det? (Monsterboken är given.)
Grundreglerna räcker bra för att komma igång och för de flesta äventyren. De senare delarna av Törnetronen använder förmågor och liknande som återfinns i Spelarens handbok. Den innehåller också nya spelbara släkten. Spelledarens handbok innehåller mycket kul men inget som är nödvändigt för att spela.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,606
Monsterboken till Fantasy! verkar väldigt lovande. Hur är illustrationerna?
Det finns två monsterböcker. Illustrationerna varierar lite i stil och kvalitet. De flesta är pulpiga och bra.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Det finns två monsterböcker. Illustrationerna varierar lite i stil och kvalitet. De flesta är pulpiga och bra.
Pulpigt låter bra :)

Jag lyckas hitta två olika versioner av Monster vol. 1 på nätet, men ingen vol. 2. Hmm.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,262
Räcker det med grundregelboken eller måste man ha SL-boken och spelarboken för att spela det?
Det mesta som är unikt och nytt i form av regler för äventyren återges oftast i dem. Jag skulle säga att man absolut kan välja att spela utan Spelarboken men att vissa nyanser går förlorade med det. Men inga regler ändras egentligen så det handlar mer om hur bekväm man är i att strunta i det som inte täcks in. (Exempelvis kanske ett vapen har kvalitén Blodsgjutande eller en SLP förmågan Yxkonstnär som beskrivs i Spelarboken. Att inte använda dem kommer inte ta sönder något, bara göra vissa bitar mer ensidiga (men också mindre komplexa)).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Zonernas Zoologi" till halv-gamla Mutant är by far den bästa monsterboken på svenska! Recepten från den ska jag så in i helvete sno om vi nånsin skriver en ny monsterbok till Eon IV. Eon IIIs "Bestialiska folk" är också tämligen bra, men den är inte en klassisk monsterbok eftersom den beskriver kulturfolk.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,337
Location
Malmö
Enda slutsatsen jag kan dra av det här är att det finns för få monsterböcker av god kvalité till svenska rollspel - mina rekommendationer hade varit Zonernas Zoologi och Jorges Bestiarium och jag kommer verkligen inte på fler. :(
 
Top