Nekromanti Box eller bok?

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Bok

i hårdpärm, vackert inbunden typ D&D6

Boxarna räcker ändå inte till för att förvara alla papper...

/Wille
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Allt utom paperback

Jag tycker att det ska vara boxar med små häften av den enkla anledningen att det är lättare att hitta i böckerna
och de tar inte lika mycket plats på spelbordet.
Men jag måste erkänna att det är snyggare med inbunda böcker men paperback borde förbjudas.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Dessutom är det ett mysterium med boxar ibland, var tar alla grejor man hade förra gången vägen? Kan de hamna i samma dimensioner som de försvunna sockarna, tro?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Box (eller bok)?

Själv föredrar jag nog boxar med mindre verk i dessa av flera av de anledningar som nämnts nedan men varför finns det inte mer ringpärmar (eller heter det spiralpärmar?), de där i plast som gör att man kan vika in alla sidor före den man tittar på under boken. Både häften och böcker har ju en tendens att själva bestämma vilka sidor man skall titta på så fort man släpper dem för att gestikulera eller slå en tärning...
På något mirakulöst vis har faktiskt min gamla SRR-box överlevt det mesta av det som nämnts nedan men den kanske blir extra tålig under vår gula sol eller kanske är det en alvbox som lever i evighet...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Nej, nej...

Vilka är de då?
O har de en egen kult? Vad får man ut av att vara med där då? Omaka sockar? har jag redan, däremot det andra, såsom skruvar o annat pillemojs tas gärna emot... Något för rollspelsmakarna kanske? Lånarna; The Roleplaying game
Där det gäller att göra snyggaste o bästa "försvinnandena" innan typ tvättmaskinen... Men vet någon något om dessa tydligen multidimensionella varelser, svara gärna... eller de är kanske bara tvådimensionella?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>...det är boken som är det viktiga det är i den reglerna står /---/ bara två ord, använd pärm...</EM>"
Reglerna lär man sig utantill efter ett tag. Pärm är jobbigt att slå i. Tacka vet jag egengjorda vapen- skräck, utrustnings-, o.s.v.-tabeller som man har häftat ihop.

/[color:green]Han</font color=green> som har flera till DoD
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag var kanske otydlig, Pärmen använder jag till att sätta in alla de papper och kartor jag får då jag gör egna äventyr, nya varelser, örter, etc. Äventyr och annat bra och ha som jag printat ut från nätet t.ex. hamnar oxå i en pärm.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Jag tycker det skall vara i bokform om den är bra gjord. Kommer ihåg mutan chronicles som var paj efter fem dagar vilket var väldigt irriterande. Har man box går den jämt sönder, den slits ut så snabbt då man jämnt flyttar runt på den och man packar den överfull för man vill itne ha med så många boxar.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag föredrar böcker. Låder inebär bara att man får fler böcker än en och de är antagligen inte harcover och det är alltid dåligt med softa böcker.
CD-ROM skivor får vi hoppas att de alldrig gör. Det är för krångligt att sitta med en dator när man spelar rollspel. Jag tycker att det stör resten av spelet. Man vet ju inte om spelledaren läser äventyret, tittar i reglerna eller om han bara lägger en fett skön patiens.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Det är för krångligt att sitta med en dator när man spelar rollspel.</EM>"
Testat med en laptop? SL kan ha en slumgenerator som slår tärningar så han obemärkt kan göra hemliga slag, han/hon kan spela bakgrundsmusik (el. ljudeffekter) och höja sänka volymen för att förhöja stämningen, enkelt visa bilder, söka i äventyret m.m.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar slå med tärningar lite slumpvis helt i onödan. Bara för att oroa spelarna
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
/Han som brukar slå med tärningar lite slumpvis helt i onödan. Bara för att oroa spelarna.

Jepp, mycket bra idé att slå med tärningar lite då och då så att RP:na inte omedelbart börjar leta fällor dra vapen och liknande så fort man rullar en tärning...har hänt./images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Datorer

Rollspels-idé:

Science -The roleplaying game.
Alla spelarna är (halvtokiga) forskare, och alla regler är GRYMT detaljerade och avancerade. Om du skjuter någon med en kula så ska man till och med räkna ut blyförgiftningsgraden.. Därför är en dator ett måste. (Lägger också till vetenskaplig atmosfär!)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Förr var ju alla rollspel tryckta i små häften som låg i boxar. Nu är alla inbundnda böcker...

Vill minnas att boxar började dyka upp först på det tidiga 80-talet, så de riktigt gamla rollspelen var i bokform (eller häften)

>Sedan kanb man ju fråga sig vad som blir nästa "rollspelsstandardutförande"... Cd-rom-skiva måhända..?

Finns inte AD&D utgivet på CD-rom? Jag kan dock ha fel.

Själv föredrar jag box. Vet inte varför men jag tycker det är mysigare. Fast det finns ju en kostnadsaspekt oxå, boxar tenderar ju att bli lite dyrare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vill minnas att boxar började dyka upp först på det tidiga 80-talet, så de riktigt gamla rollspelen var i bokform (eller häften)</I>

Kom inte häftena till Traveller i en liten box ända från början?
Att boxformatet blev populärt på den tiden tror jag till stor del beror på att konfliktspelen alltid kom i boxar - och de var ju de <I>riktiga</I> spelen som <I>riktiga</I> gamers lirade, så rollspelen såg mer "seriösa" ut om de var förpackade på det viset.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Kom inte häftena till Traveller i en liten box ända från början?

Du kan ha rätt. Det var så länge sedan jag spelade det. Tror inte ens jag sett spelet sen 1985 eller nått sånt. Jag har just rotat runt lite på nätet och upptäckte (tvärtemot vad jag hittils trott) att den första utgåvan av Dungeons & Dragons, som kom ut 1974, kom i en box (se bifogad fil) och inte i ett häfte. För de som inte har sett den förut kan det var kul att se den 1:a utgåvan av det 1:a rollspelet överhuvudtaget.

>Att boxformatet blev populärt på den tiden tror jag till stor del beror på att konfliktspelen alltid kom i boxar - och de var ju de riktiga spelen som riktiga gamers lirade, så rollspelen såg mer "seriösa" ut om de var förpackade på det viset.

Stämmer nog bra det du säger. Senare på 80-talet blev det snarare tvärt om, när rollspelen ville fjärma sig från "vanliga" sällskapsspel av alga-typ som alltid kommit i lådor.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
DoD-boken

Ja, jösses... Riotminds sjätte utgåva av DoD är verkligen ett exempel på hur estetyiskt fullbordat ett rollspel kan bli...!

Utan att förpackas i box alltså...: )

/Daniel
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
"Nåt spelföretag borde ta vara på det och trycka nyttotabeller på insidan utav locket."

Eller också kan man ju låta själv vara bäste dräng... Skaffa fram sax och limstift och pyssla lite...= )

Nej. Jag gjorde det aldrig. men jag minns hur jag lekte med tanken...; )

/Daniel
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hemmapyssel

En idé jag övervägt litet är att traska iväg till valfri välsorterad pappershandel och köpa en arkivbox för a4 i äkta papp. En sådan, en skrivare och litet händighet kan man få en riktigt retro rollspelsbox/spelledarskärm som dessutom är rätt billig att ersätta om t.ex en hund äter på den :)
 
Top