Tja, om man ser systemmässiga krumbukter som att använda grundreglerna som följt med i Drakar sen dag 1, så visst. Själv ser jag ju mer hänvisningen till en splatbook som råkar ha en färdighet som expanderar antalet nedlåsta manövrar som en större krumbukt. För egen del föredrar jag tex detta:
Strid på en klippavsats och grotta upp för berget jag försöker bestiga för att placera ett heligt svärd på toppen, en lägereld brinner i mitten, min karaktär saknar sin rustning då han gjort sig redo för sömn och nu har två kultister droppat ner från en klipphylla ovanför. Jag har greppat det heliga svärdet i en hand. SL säger att kultisterna drar långa böjda blad. Vi slår initiativ och jag säger att de deklarerar först. De börjar gå runt elden för att komma åt mig från var sitt håll. Vad fan gör jag?
Mitt föredragna sätt att spela på är ju att säga vad vill jag göra och hur närmar jag mig det? Så:
Jag rör mig hastigt mot en av dem men som för en fint för att sen sparka eld och glöd mot den andra, den som nu måste ha klippavsatsen bakom sig. (SMI mot SMI för att se om jag lyckas sparka upp tillräckligt med glöd för att påverka kultisten?)
Jag greppar en av de brinnande pinnarna och vevar med den mot en av dem samtidigt som jag hugger in med svärdet mot den andra, mest för att hålla dem på avstånd. (Ens ett slag? Kanske, för att tvinga dem att vara en bit bort och inte så nära med sina hemska dolkar)
Jag hoppar över elden, släpper svärdet rakt ner i den och greppar kultisten på andra sidan och vräker honom ner för stupet! (Ett anfall först och sen STY mot STY för att lyckas kasta ner honom för stupet?)
Osv osv. Vi kan komma på hur många saker som helst som direkt rör plats, situation, motstånd, vem som är positionerar var och med vilka vapen och utifrån det bara föreställa oss vad vi vill göra och sen, hitta en applikation för detta med motståndstabellen. Det är inte att vara kreativ, det är att använda reglerna. Som jag skrev i tråden jag länkade till så finns det redan i Runequest en beskrivning av hur man rycker skölden ur händerna på någon, lyckat slag för att anfalla och sen STY mot STY, inte som en "manöver" utan som ett sätt att använda just motståndstabellen på.
Inledande disclaimer! Jag är verkligen för att var och en gör som de vill vid sitt eget spelbord och man är fri att tolka och använda regler precis som man vill! Jag hävdar inte på något sätt att vad jag skriver är den allmängiltiga tolkningen som alla skall göra!
Med detta sagt...
Tolkningen av vad som står på s.14 är lite för vidlyftig för min smak. Den står under rubriken 'Räddningskast' och är mer till för där färdigheter inte räcker till snarare än att expanderas till ett sätt att attackera fiender i strid. Den är också borttagen från DoD-91 och framåt (vet inte hur det är i DoD23 eller DoD2016)
Självklart kan det uppfattas som mer krumbuktigt att behöva titta i splat-böcker eller andra regler. Men att reducera "allt" till ett slag på motståndstabellen skulle man isf. lika gärna kunna göra till systemet och rakt av skippa färdigheterna till förmån för kreativ beskrivning och sen ett motståndsslag.
Jag ser få problem i vad du skriver men som SL hade jag nog bedömt vissa saker lite annorlunda:
* sparka eld i ansiktet, SMI mot PSY/SMI (det kultisten har högst i) och det hade inte helt tagit denne ur striden utan gett ett minus. och efter det hade det varit båda kultisternas tur att agera.
* greppa en brinnande pinne är ungefär samma sak som att dra vapen. om jag varit elak som sl hade jag låtit spelaren välja om denne vill göra det eller en attack. att dra den brinnande pinnen, svinga den för att hålla (den ena) kultisten på avstånd hade jag inte heller låtit vara en handling som helt tog bort en motståndare utan det hade gett ett minus (kanske). och att göra allt detta OCH slå med svärdet hävdar jag är minst en grej för mycket. oavkortat kommer det leda till att minst en kultist attackerar.
* hoppa hade jag krävt slag för i den pressade situationen där ett misslyckande kunnat leda till att rollpersonen hamnar helt eller delvis i elden. brottas torde falla under regler för obeväpnad strid och inte reducerar till ett enkelt STY vs. STY (särskilt mot en beväpnad motståndare) och är (lite som du själv är inne på) nog två handlingar. Ett för att greppa och brottas (där rimligen kultisten kan hugga med dolken som svar) och sedan STY vs. STY (eller ytterligare slag för lämplig färdighet som styr obeväpnad strid som jag nog tycker ligger närmare till hands).
Så man kan tolka ungefär samma situation lite annorlunda och jag skulle hävda att det sättet du beskriver definitivt premierar en mer kreativ spelare än en som vill titta på sitt formulär och vilka färdigheter/förmågor denne har och använda den i striden. Än kreativt leta upp ställen där motståndstabellen istället kan appliceras.
Oavsett vilket finns det många ställen där detta kan leda till att striden inte direkt förs framåt. Hoppa-slag kan misslyckas så spelaren inte ens kan slå sitt slag för att brottas, sparka eld i ansiktet kan misslyckas som leder till en "död" runda, kultisterna kan missa med sina dolkar (att de också vill göra något känner jag helt att du bortsett från) osv. osv. Ingenstans i det du skriver finns ett system som leder striden systemmässigt vidare, men det låter stämningsmässigt trevligt och kreativt!
Cog.