Nekromanti Blackie behöver hjälp

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hejsan alla scenariegurur!

Efter ett fåfängt försök att få någon uppmärksamhet på rollspelsforumet, försöker jag istället här, på DoD-forumet, eftersom mitt problem ändå (efter en viss betänketid) gäller DoD.

Saken är den att rollspel har blivit en mer utbredd hobby i svenskfinland (var jag då bor), och nu har en rollspelsförening grundats, och medlemsantalet växer ganska snabbt... tja... hyfsat snabbt för att vara svenskfinland i varje fall. De flesta i denhär föreningen har då egentligen aldrig provat på bordsrollspel (utan endast lajv... konstiga nissar) och jag har som bordsrollspelsansvarig i föreningen (som sträcker sig enda från Helsingfors upp till Jakobstad vad det gäller medlemsområde... avståndet är ungefär 50 mil) fått uppgiften att introducera bordsrollspel åt de mindre bevandrade inom denna genre. Jag kommer att ha högst en helg på mig, i värsta fall endast en dag och antalet intresserade som har möjlighet att närvara uppskattas till ungefär 20 stycken (sorgligt, jag vet, men det blir bättre).

Jag har slutligen bestämt mej för DoD 3 som det spel jag kommer att använda. Reglerna är enkla och jag vill föra fram att det är mer rollgestaltning än att maximera sin karaktär som gäller inom rollspel. Mitt problem är vilket slags scenario/äventyr jag ska köra. Jag vill ha ett specialskrivet äventyr just för denna tillställning, och jag vill ha starka SLP-personligheter som gör intryck på spelarna. Jag vill dessutom att allt ska vara nytt, och inte ha påträffats förut. Problemet med att det är så många intresserade löser jag genom att dela upp spelarna till olika SL så att alla får tillräckligt med uppmärksamhet. För tillfället har jag inte tillräckligt med SL:ar, då det bara är jag och Berserk inom föreningen som har någon större uppfattning om SL-konsten, så om någon känner sig manad att besöka finland en helg i april/maj, så är de varmt välkomna :gremwink:

Problemet med att dela upp den stora gruppen är att jag själv inte får översikt över alla och således inte kan påverka allas första erfarenhet av bordsrollspelandet, men det är tyvärr skit man får ta.

Vad jag vill ha av er är dock förslag på scenarion/intriger som kan lämpa sig bra åt personer som har viljan, men inte kunskapen. Han? Krille? Rising? troberg? Någon?


/BD, som använder för många parenteser.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har haft en hel del lyckade äventyr som jag har laddat ner ifrån b. la sverok´s scenariobank & rustningskamaren. T. ex kan jag rekomendera Tomtar & Troll som man kan ladda ner från rustningskamamren. Sen så är ju Vinterskogens Hemlighet åxå ruggit bra, om man modulerar om den från DoD6 till DoD3

Lycka till med spelandet !
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vildhjarta!

Det är det givna valet. Det börjar klassiskt, ett simpelt uppdrag. Sen visar det sig att de blir snärjda av skogen, och det är FULLT av starka SLP-personligheter. Det är nog inga direkta problem att konvertera det till DoD3, och om du behöver hjälp ställer jag mer gärna upp och konverterar åt dig.

Kommer du på DanCon kan du få sno mina handouts dessutom, de är riktigt snygga. :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Vad jag vill ha av er är dock förslag på scenarion/intriger som kan lämpa sig bra åt personer som har viljan, men inte kunskapen. Han? Krille? Rising? troberg? Någon?
När jag började spela DoD så blev det helt enkelt de små äventyren som man ofta fick på köpet till grundboken/boxen...
Tex. Svart duell/skönheten och odjuret...

Vad jag kommer ihåg så tyckte jag att dessa var perfekta nybörjaräventyr och fick direkt mersmak... Men sedan så var det ju ett antal år sedan så jag är inte riktigt säker på min sak... Men det kan ju vara värt att titta upp...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag vet inte om det kom fram riktigt (har rättat till det nu), men jag vill helst inte ha något redan existerande äventyr till tillfället, utan mer ett trevligt scenario som är specialgjort för detta tillfälle, och nu söker jag inspiration.
Vildhjarta är onekligen ett bra äventyr, men det faller på att tidsbristen kan komma att skada kvalitén.
Jag tar tacksamt emot förslag på modifieringar osm kunde få det till ett helt eget äventyr dock.

/BD, uttrycker sig oklart.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, plocka bort sagostenen i slutet så är det ju ett helt eget äventyr? Se till att man bara behöver svaret på två hemligheter för att ta sig ut?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Problemet med de äventyren är att de överhuvudtaget inte innehåller några SLP som är särskilt färgstarka. Och jag vill gärna visa den ROLLspelande sidan av rollspel. Om man säger så.

/BD.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Ifall man bara behöver två hemligheter för att ta sig ut försvinner ju en hel del av logiken i äventyret. Då skulle knappast alla som nånsin ha gått in där blivit kvar där inne :gremsmile:

Hursomhelst faller det nu när jag tänker efter även på en annan liten detalj. Berserk, som ska hjälpa till att dra äventyret har inte spelat Vildhjarta och han råkar befinna sig i den spelgrupp som jag ska dra äventyret för nångång i framtiden, så jag vill inte gärna att han kan det utan och innan när vi spelar det.

Hur kunde man utöver det modifiera scenariot Vildhjarta för att få det till ett lite mer nybörjarvänligt spel?

/BD.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hmm. Det förvärrar saken. Jag säger att du kastar ut Berserk. :gremsmile:

För att få scenariot nybörjarvänligt bör du... ta bort blotresarna, plöja igenom ledtrådarna så att de kommer i rätt ordning (som jag brukar tipsa om, den döda jägaren och smeden är perfekta att börja med) samt dra ner skickligheten på folk de kan tänkas banka ner.

Om du dock inte vill "förstöra" det för Berserk ska du nog välja ett annat, även om Vildhjarta tål att spelas flera gånger med behållning, den enda major-spoilern / hemligheten som är universal är ju att man behöver hemligheter för att ta sig därifrån.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Vill du ha klassiskt tärningsrull med mycket roll eller vill du ha lite mindre experimentell friform? Är det många lajvare så tycker jag du ska ta ner reglerna till ett maximum så de inte blir rädda eller köra helt friform.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Rätt långt friform, men ändå med en stadig regelgrund. Därför passar just DoD3 bra till uppgiften. Enkla regler, som bara allmänt sveper över förmågorna. Sedan kan man utveckla personligheten istället, utan att behöva tänka så mycket på att kombinera den med en massa invecklade regler.

/BD.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
DoD6-äventyr som kanske passar

I slutet av januari avgjordes en äventyrstävling och i den kom det in tre mycket bra äventyr till DoD6 och enligt mig lämpar sig allihopa till nybörjarintrigerande. Du kan ju kolla på dem iaf. Äventyrskompendiet finns att ladda ner i artikeln.

Lycka till, du finlands frälsare! :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
En black om foten?

Har du kollat på Sveriges rollspelskonvent? De borde ju ha massvis med scenarion från gamla år, men å andra sidan har de nog inte tillstånd till att lägga ut dem.. Du får väl kolla själv.. Länkarna till konventen finns på www.sverok.se

Jag orkar inte gå in på varenda konventssida och kolla själv.. :gremtongue: Det som är bra med konventsscenariorna är att de i regel blir klara på under 4 timmar och ofta är intrigbaserade.. Jag tror jag aldrig har spelat ett bashingäventyr på ett konvent och jag har varit på LinCon sedan -95..

Ett spännande äventyr är annars "I skuggan av en ros" som utspelar sig i Krilloan.. Den har färgstarka SLP:er och en skön historia.. Dock så kräver den minst några speltillfällen och dessutom så kräver den att man gör lite förarbete på staden då den är rätt stor.. Fast å andra sidan är den en bra introduktion till vad DoD består utav.. Du kan ju läsa om lite tips på hur man lägger upp äventyr i en stad i denna tråd..

Annars kan du betala min biljett över till Finland så kommer jag runt maj/april och så får jag se vad jag kan göra.. Det vore coolt med en forumsträff i Finland.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gärna hade skrivit ihop något, men som inte har tid

PS. [sarkasm] Annars har du mitt introäventyr till mitt <A HREF=http://rollspel.slurk.cjb.net>nybörjarrollspel</a> som kanske passar? [sarkasm] DS.

<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=502647" target="_blank">[color:"green"]“För det enda brott som finns bland dem är att ta av sin mask, släppa sin
mörka identitet, gå ut med att de finns och bryta maskeraden”</a>
</center>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Enkla regler, som bara allmänt sveper över förmågorna."
När jag snackade med en tjej häromdagen över vad hon tyckte var svårast när jag spelledde henne (hon har inte spelat sedan dess) så tyckte hon det var alla siffror (i övrigt tyckte hon det var skitroligt).. Innan hon var med så hade hon i stort sett bara hört talas om rollspel, men visste inte hur man gjorde.. Lajvarna vet ju hur man rollspelar, så den biten borde ju inte vara något problem..

Istället bör du satsa på att dra ner reglerna till ett minimum.. Det var min tanke med mitt nybörjarrollspel.. Jag använda mig av BRP och kapade bort allting ner till ett minimum.. För att slippa med biten att skapa karaktärer, för den biten förvillar en nybörjare rätt mycket, så gjorde jag färdiggjorda karaktärer till spelet och hade tänkt att spelledaren sedan kan förklara vad alla siffror går ut på.. Jag hade faktiskt en baktanke med hela grejen att göra ett nybörjarrollspel och förhoppningsvis kanske ni ser det om 2-3 år.. :gremcrazy:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade tänkt att utveckla nybörjarrollspelet till en pedagogisk kurs för spelledare genom att guida dem genom skrivna äventyr, men som inte tagit tag i det hela... Buhuuuu... Han har till och med glömt bort hur sitt spel är upplagt..... *snyft* (visserligen är det bara två sidor, varav 1/3:edel är "Vad är rollspel" så det borde ju inte vara såå svårt att läsa igenom det :gremtongue:)

<CENTER>[color:"green"]“En ständig kamp som m...nskligheten.”</center>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Vad jag vill ha av er är dock förslag på scenarion/intriger som kan lämpa sig bra åt personer som har viljan, men inte kunskapen. Han? Krille? Rising? troberg? Någon?
Eftersom du frågar så:

Mina tips för att spelleda en nybörjargrupp:

Se till att ha med en eller ett par erfarna spelare. Det är alltid bra att ha någon som visar hur det går till och som kan dra det vidare om det blir tyst. Se gärna till att de är införstådda med sin roll som mentor så att de anpassar sitt spelande efter nybörjarna. De blir så att säga "halv-spelledare".

Fokusera gärna på annat än strid. Strid är rörigt, krångligt och långsamt för en nybörjare. Visst, en tuff slutstrid är inte fel, men överdriv inte.

Lämna mycket rollspelsbränsle (Se, jag sade att det ordet skulle dyka upp igen!), det vill säga krokar att nappa på, personer att interagera med, sidospår att följa, ovidkommande saker som händer och så vidare. Ge dem en känsla av att allt går att interagera med, prata med, pilla på, undersöka.

De är nybörjare, förvänta dig inte att de ska driva spelet själv. Ha en packe händelser som kickar dem i rätt riktning vid behov redo. Ta hjälp av de erfarna spelarna.

Mitt förslag baserat på dessa råd blir därför något slags detektivande stadsscenario. Exempel:

Det har varit missväxt, hela skörden har regnat bort. Kungen ökar skatterna drastiskt för egen vinning och folket svälter. Kungen är en tyrann som slår ner hårt på de som kritiserar honom. Folk försvinner, antingen för gott eller för att hittas i floden. Småbrott (vilket för många är enda sättet att överleva) leder till hårt straffarbete som få överlever. De få som har pengar har mycket pengar och tar till alla medel för att behålla dem. Upproret jäser i staden och många väntar bara på startskottet. I ljuset från vaxljus sitter upprorsmakare och planerar, man samlar i hemlighet vapen, man hänger över kartor och planerar var man ska resa barrikader.

Situationen är laddad. Alla vet vad som är på gång, men inte när och hur. Floden som rinner genom staden har av regnet svämmat över och ställt de fattigaste kvarteren under vatten, många är hemlösa och det är lerigt och smutsigt överallet. När de rika rör sig i staden så är det i täckta vagnar med fördragna fönster och beväpnade ryttare som eskort. Den gamla stadskärnan, som omges av en äldre ringmur (hela staden omges av en nyare ringmur, byggd efter att man växt ur den gamla), är idag förbehållen de rika och de adliga och börjar mer och mer att likna en befästning. Vagn efter vagn med mat och andra förnödenheter rullar in där, mitt framför ögonen på de hungrande utanför.

Plötsligt händer något. En gammal, sliten man kommer till staden. Han är blind och rör sig sakta och trött. Han ställer sig på torget och börjar tala. När han talar är det som om tröttheten sköljts av honom av regnet, han talar med kraftfull stämma och brinnande övertygelse. Han talar om stadens undergång, om hur nära den är. Trots att regnet öser ner och torget bara är lervälling så lyssnar folk på denna man. Är han galen? Hur vågar han? Vad vet han? Precis när han ska tala om hur och varför staden ska gå under så är kungens soldater på plats och griper honom. De gör sig redo för att hänga honom i den välanvända galgen på torget, när blixten plötsligt slår ned i templet, vilket brinner ner i en sprakande blå eld. I tumultet försvinner den underliga profeten.

Spelarna har stått och lyssnat i regnet. Soldaterna bestämmer sig fort för att ryktet inte får spridas och börjar massarrestera åhörarna. Plötsligt dyker det upp soldater överallt. Spelarna måste fly för sina liv.

Frågan gnager dock på spelarna. Vem var den gamle mannen? Vad visste han? Var tog han vägen? Vem tog honom? Vad kommer att hända med staden? Vad kommer att orsaka undergången? Kan den stoppas? Kan vi hitta honom? Ligger det något mer bakom revolten som närmar sig som en storm över horisonten? Vilken sida ska man ställa sig på när revolutionen kommer? Ska man försöka stoppa revolutionen?

Krydda med ymnigt med sidospår och falska ledtrådar, färgstarka personer, konspirationer, planerande rödvinsrevolutionärer, illdådande soldater, kanske någon i adeln som står på folkets sida, järtecken, smuts, underliga maträtter (helstekt rödbetsfylld grävling), de rikas dekadens, soldater som inte vet vilken sida de ska ställa sig på, misslyckade småuppror som startat för tidigt, misär och så vidare. Finns hur mycket potential som helst och är en ganska öppen setting som du kan anpassa efter vad spelarna verkar gilla.

Jag har tyvärr inte tid att skriva ihop något seriösare än så här, men det kanske finns lite inspiration i det i alla fall. Skulle inte inspirationen räcka så läs "Samhällets olycksbarn" av Victor Hugo, "Rhyme of the ancient mariner" av Coleridge samt mytologin kring oraklet Cassandra, den är till stor del rippad från dem och de innehåller mycket mer inspiration än vad jag kan klämma in här.

BD, som använder för många parenteser.
Bah, så länge som du inte nästlar dem mer än fem nivåer så är det för lite.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men DUH. Vad tänker jag på? Jag har ju två äventyr där samma rollpersoner går att återanvända, och de finns på internet! Eller ja, det ena iallafall. Båda två är hyfsat riktade till nybörjare och jag har spelat det ena med en grupp om fyra nya tjejer och en erfaren kille som skulle hjälpa till att driva äventyret. Och kompis, han FICK INTE EN SYL I LUFTEN. Jag vet inte om det är någon slags myt, men samtliga gånger jag har spellett nybörjargrupper har det gått av sig självt, och jag själv började min bana med bara en extra erfaren spelledare. När vi sen flyttade över till Chronopia var det ingen som var extra erfaren och det gick bra ändå.

Foggmock - som skrev det ena enbart för egen skull, men det går nog att använda ändå. Och nu minns jag att ett koncept är detsamma i båda scenarion (ja, jag skrev Jorgesutmaningsäventyret på en natt, klart jag fick slut på fantasi och rippade mig själv) men det går lätt att ändra.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Om du verkligen vill ha ett helt nytt äventyr, dessutom specialskrivet så lär det väl kosta en slant. Annars finns det många bra äventyr på internet, välskrivna och med bra SLP och som inte så många spelat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Bara för att

Bara för att det inte alls är vad du vill ha så måste jag ge dig det ändå. kolla in Där regnbågen slutar.

Det bryter fullständigt mot din punkt
Jag vill dessutom att allt ska vara nytt, och inte ha påträffats förut.
eftersom målet med äventyret var att allt skulle kännas igen. :gremgrin:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag är mycket imponerad. Verkligen. Det verkar vara ett intro som skulle klistra fast även den mest omotiverade rollspelare. Och eftersom de faktiskt inte är omotiverade, de små sakerna jag ska ha att göra med, så är det ännu bättre.

Jag kommer antagligen, för att göra det så enkelt som möjligt, köra med förhandsgjorda RP så att de olika grupperna spelar med samma roller (fast åtskilt naturligtvis).
Tanken med detta är att de senare kan jämföra hur samma förutsättningar ändå bringar helt olika förfaranden.
Dock är problemet hur jag ska göra lösningen (om det ens finns någon lösning) såpass lätt att den kan tas fram på en spelkväll (eller högst två).

En slutstrid är något som nästan är ett måste. Något som markerar att det hela är slut för denhär gången. Dessutom skall spelarna vara väldigt involverade i detta, så ett slag (som annars kanske kunde vara en trolig lösning, när det handlar om en stad) bör undvikas. Spelarna ska få känna sig viktiga, som om att DE har gjort något.

Ända fram till att mannen har talat och spelarna flyr, är jag helt med i ditt resonemang. Men sedan flyter allt ut. Det är ju egentligen sådant som jag själv borde plantera ut och komma på. Men eftersom du nu finns tillgänglig här kan jag ju fråga ifall du sådär snabbt kan komma på nån idé om hur man knyter mannen till en makt (magiker, demon... klassiska nybörjarmonster), så att det hela kunde knytas samman till en slutstrid där äventyrarna räddar staden (rädda staden är bra.. världen är för stor).

Iallafall, tack så mycket för dina idéer :gremsmile:

/BD, tacksam.
 
Top