Nekromanti Besvärjelser?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Ska man kunna slänga alla besvärjelser, med full kraft, från början? Eftersom mitt spel saknar nivåer så kan ju inte kraften och antalet besvärjelser öka i takt med avancemanget...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Avsaknad av nivåer

Öh... du påstår alltså att ditt spel har avsaknad av nivåer, vilket jag översätter till levels och antar att du inte vill ha ökande hp i ständigt flöde. Men bara för att ditt spel saknar levels behöver det väl inte sakna advancement? Det flesta spel brukar innehålla någon sorts färdighetsförhöjning, och detta borde väl mer eller mindre påverka besvärjelserna.

Annars kan du väl prova med att låta spelarna utföra olika sysslor för att få en viss trollformel. Min favorit av dessa sysslor är sysslor som direkt gagnar spelaren och inte går omvägen genom arbetsgivaren. Tillexempel så säger den visa trollkarlen Hubbabubba "Ni måste hitta den grüna kristallen för att ladda upp era superkrafter" istället för "Ni måste hitta den grüna kristallen åt mig. Då hjälper jag er att lära er nya besvärjelser."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Oavsett om magin har nivaer eller inte sa gar det oftast att passa in magin i världen sa länge världen har en nagot sa när definierad metaplot.

I mitt lilla alster The Dark Spire kan man väl säja att magi saknar nivaer eftersom den kan göra exakt vad som helst, redan fran början, precis som du antyder att ditt system tillater. Men till skillnad fran traditionell magi där du antingen har ett begränsat antal mana eller inte far använda mer än X besvärjelser per dag, sa kräver magianvändandet i TDS vissa uppoffringar. Detta symboliseras med att karaktären "ackumulerar" Essence poäng.

De med insikt (the Enlightened) kan använda magi nästan helt utan gränser, men maste samtidigt ständigt konfrontera den sanna verkligheten. De poäng de samlar pa sig försvinner däremot med tiden.

De lärde, a andra sidan, kan använda magi pa samma sätt men maste ocksa bli av med de poäng de samlar pa sig genom att använda dem pa ett eller annat sätt. De kan exempelvis asamka sig själva skada eller göra människooffer för att bli av med sina poäng.

Pa detta sätt gar det att begränsa även ett magisystem som, egentligen, saknar nagra övriga hinder ens för nybörjarmagikern.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Du kan ju alltid låta spelarna få ökade "magipoäng" av något slag eftersom... antingen så vet de om det eller så håller du det hemligt för dem.
Antingen på en poängskala eller en steglös skala... skriv bara upp en lista i mäktighetsordning... och sen borde fantasin och rollspelet göra resten.
 
Top