Nekromanti Besvärjelser och kongelerade filament.

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Går det att använda kongelat i en formaliserad besvärjelse om detta inte är bestämt från början? Jag tillät en av mina spelare att göra det utan att tänka mig för.
Men efteråt började jag fundera lite… :gremconfused:

Spelledarens guide är gör ingen skillnad på formaliserade och improviserade besvärjelser, men improvisation existerar inte i grundreglerna. Mystik & magi-boken är otydlig på användandet av kongelat i formaliserade besvärjelser.
Mystik & magi-boken säger att det inte går att ändra hur många eller vilket aspekt de alstrade filamenten skall ha i en redan formaliserade besvärjelse. Men att i stället för alstring går det att använda ett kongelat.
Jag ser det som att det bara skulle vara möjligt att använda kongelat om det vad med i utformningen av den formaliserade besvärjelsen.

Tycker att försöka använda kongelat i formaliserade besvärjelser utan att specificerat det i utformning, skulle vara som att hoppa över ett stycke och återanvända en liten del av den formaliserad besvärjelse. I så fall skulle man ju också kunna hoppa över transformeringen om man hade rätt kongelat.
Skulle vilja göra en jämförelse med en ZIP eller RAR fil på dator. Det går inte att hoppa över några bitar i början på komprimerad fil och tro att filen är exekverbara och kan läsas.

Vad tycket ni andra, har ni funderat på det innan och hur brukar ni göra?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag är nära nog säker på att det står svart på vitt någonstans att det går att ersätta alstringar med kongelat utan att det ingår i formaliseringen... Är dock inte säker på var.

Titta dock på exempelbesvärjelsen som Cirefaliern (Bzaron? Minns inte namnet) forskar fram i kapitlet om nya besvärjelser i Mystik & Magi: motiveras inte den svåra alstringen av Biotropi med att han brukar bära med sig kongelat, men utan att det sägs att han måste göra det? Talar, enligt mig, för att användning av kongelat inte behöver (eller ens kan?) formaliseras.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
M&M-sidan 33:
"Hur alstringen skall utföras måste bestämmas då besvärjelsen formaliseras, det är inte möjligt att ändra alstringsmetoden på redan formaliserad besvärjelse."
Men du har rätt! Både angående exempel beskrivningen av Bzarons kvicka återhämtning. Dessutom står det på sidan 64 i M&M angånde kongelering av filament att det inte är nödvändigt att specificera om kongelat skall användas i formuleringen.

Men om man bortser vad som står i reglerna så ser jag faktiskt användandet av kongelat som en alstringsmetoden då det kan ersätta ett alstrings-slag utan att magikern behöver slå ett slag för alstra. Att då använda kongulat utan att vara med i formuleringen tycker jag bryter mot konceptet med formaliserade besvärjelser. :gremsmirk:

Rätt eller fel?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Dessutom står det på sidan 64 i M&M angånde kongelering av filament att det inte är nödvändigt att specificera om kongelat skall användas i formuleringen.
Jag skulle personligen följa den här instruktionen, men visst är det något förvirrande... Jag önskar verkligen att jag hade M&M framför mig, men är det inte så att citatet på s. 33 åsyftar att det är omöjligt att i en formaliserad besvärjelse alstra "fel" aspekt och sedan smyga in en transformering som inte ingår i bevärjelsen? Detta skulle, enligt mig, vara en mycket tydligare förändring än att använda kongelat.

Jag vill dessutom minnas att det här och var refereras just till att man alstrar filamentet som är kongelerat. Någon som har en källa?

Ursäkta att jag egentligen bara svamlar... :gremblush:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ett kongelat är i min mening ett filament som har laddats med energi (det som alstringen går ut på) och sedan "frusits" innan det fått göra något vettigt. Att använda ett kongelat är precis som att använda ett filament man alstrar, bara att man inte behöver ladda det med energi och därmed inte stöter på någon svårighet(-sökning) i alstringen för det filamentet.

Om man bara ser på det som står i reglerna som den fysikaliska verkligheten kan man säkert dra några intressanta slutsatser om mundansk fysik...
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Ett kongelat är i min mening ett filament som har laddats med energi (det som alstringen går ut på) och sedan "frusits" innan det fått göra något vettigt. Att använda ett kongelat är precis som att använda ett filament man alstrar, bara att man inte behöver ladda det med energi och därmed inte stöter på någon svårighet(-sökning) i alstringen för det filamentet.
Men nu får du det att låta som att man först har ett filament och sen alstrar man energi till detta... Filamenten som alstras är ju själva energin. Ett filament pyrotropi är en enhet av "eldkraft" och ett kongelerat filament är en stelnad enhet eldkaft. Så ett kongelerat filament är alltså precis samma sak som ett vanligt filament bara att det har "frusits" till en fysisk form.

Men samtidigt alstrar man inte direkt ett kongelat som jag uppfattar det, utan de alstras automatiskt när de aktiveras (det är därför det är lättare). Trots detta borde det gå lika bra att använda kongelerade filament till en formaliserad besvärjelse som att alstra nya. Själva användingen av kongelat beskrivs ju som att man kan ersätta en alstring i en besvärjelse eller ritual med kongelat, så att inte tillåtas använda dem tar ju bort en heldel av deras nytta. Men däremot så innehåller ju många formaliserade besvärjelser transformeringar och eftersom kongelerade filament inte kan transformeras så kan de iaf inte användas i sådana besvärjelser (för självklart kan man inte hoppa över en transformering, står det att man ska transformera från hydrotropi så ska man göra det, kanske är det just det som citatet på sida 33 i M&M syftar på?).
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
[---]och eftersom kongelerade filament inte kan transformeras så kan de iaf inte användas i sådana besvärjelser[---]
Nej, ett kongelat kan ju inte transformeras eftersom det har fast form, men det är väl inget som hindrar att man löser upp det och sedan transformerar det fria filamentet?

Exempel: Om man vill använda Celdans lysande magi (Spelledarens Guide s. 106) så är det väl helt legitimt att plocka fram ett termotropiskt kongelat, lösa upp det (alstra), och sedan transformera och väva bevärjelsen som vanligt? När kongelatet är upplöst har man väl ett helt vanligt filament?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men nu får du det att låta som att man först har ett filament och sen alstrar man energi till detta...
I så fall blir jag en aning misstolkad, eftersom det i min teori är två identiska begrepp.

Ett filament är egentligen inte nödvändigtvis ett (meta-)fysiskt objekt - det är den minsta mängd magi som kan hanteras i en besvärjelse, dvs ett kvanta.

Det man gör när man alstrar ett filament är att man tar ett "potentiellt filament" (en abstraktion som skapats för att kunna förklara magiska flöden) och laddar det med energi från en valfri källa, vilken sedan används av magikern genom en besvärjelse. Filamentet får då en längd och börjar i och med det att existera. Varje alstring skapar därför ett filament ur de potentiella.

Vilket ju är ungefär det du sade, så jag antar att vi är överens här? :gremwink:
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Vilket ju är ungefär det du sade, så jag antar att vi är överens här?
Jo, på alla sätt som har någon som helst betydelse för användandet av magi i spelet iaf :gremwink:

Och för att svara LordTengel:

Nej, ett kongelat kan ju inte transformeras eftersom det har fast form, men det är väl inget som hindrar att man löser upp det och sedan transformerar det fria filamentet?
Jag vet inte riktigt säkert faktiskt. Men det jag baserar mig på är den här formuleringen i Spelledarens Guide sid. 137: "Det enda sättet att använda ett kongelat är att väva in det i en effekt. I det ögonblicket kongelerade filament används försvinner de". Alltså används de först när man slår ett slag mot besvärjelse för att väva effekt och detta är även det enda sätt man kan använda dem. Man kan alltså inte först transformera dem till en annan aspekt.

EDIT: Jag måste ändra mig, man kan nysta upp ett kongelerat filament och sen transformera det, det förklaras faktiskt i M&M. Formuleringen "Det enda sättet att använda ett kongelat är att väva in det i en effekt" måste syfta på något annat...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag vet inte riktigt säkert faktiskt. Men det jag baserar mig på är den här formuleringen i Spelledarens Guide sid. 137: "Det enda sättet att använda ett kongelat är att väva in det i en effekt. I det ögonblicket kongelerade filament används försvinner de". Alltså används de först när man slår ett slag mot besvärjelse för att väva effekt och detta är även det enda sätt man kan använda dem. Man kan alltså inte först transformera dem till en annan aspekt.
Jag tolkar det där som att det kongelerade filamentet försvinner och övergår till att vara ett filament i sin "vanliga" form som man måste hålla kontroll över. Det fungerar inte riktigt logiskt med att det skulle försvinna helt eftersom det tar längre tid att väva en effekt än ett ögonblick och man måste kontrollera ett filament under den tiden.

Jag tror anledningen till att de skriver att det försvinner är att ett kongelerat filament är ett synligt objekt medan ett "vanligt" filament inte syns, samt att det förklarar att om man använder kongelatet kan man inte få tillbaka det i sådan form.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
1: Kongletgaten akvitveras av användaren.
2: Användaren håller konglegaten.
3: Användaren FORTSÄTTER med sin formaliserade besvärjelse / Ritual / improvisation.

I vilket fall som helst så tillåts inte transformering, om inte besvärjelsen eller ritualen sedan FORMALISERING har en transformering i sig.
 
Top