entomophobiac
Low Prep High Play
Har filat vidare lite på Best nu under mellandagarna och stött på något av ett dilemma.
Idén är att göra det till ett helt renodlat enkvällsspel. Jägare tjänar xp och går upp i nivå makalöst fort, en scen i taget, och möter slutligen vidundret i en konfrontation. So far, so good. Men det som slagit mig är att den kapitelindelning jag har nu inte är särskilt hjälpsam för ändamålet.
Såhär såg kapitelindelningen ut tidigare:
Problemet är att det här inte känns särskilt enkvälligt. Det känns som något som ska läsas pärm till pärm och sen spelas enkvälligt. Kanske är detta ofrånkomligt, men med tanke på hur snabbt rutinerade rollspelare kan komma igång med något som är åtminstone hyggligt OSR:igt så känns det helt enkelt onödigt.
Så det jag funderar på är att ändra det till mer av en "läs-och-gör"-approach än en "läs-och-lär".
Idén är att först sätta in ett nytt kapitel i början, just nu kallat FALLETS BÖRJAN. Det här kapitlet går igenom vad alla andra kapitel handlar om och går sedan igenom vad gruppen behöver göra för att komma igång. Liknande alla Setup-sektioner brädspelsregler alltid har.
Men det jag slagits av är att det blir väldigt bläddrigt i sitt nuvarande utförande, eftersom de gamla kapitlen fortfarande finns kvar och introduktionskapitlet mest har sidhänvisningar och inte så mycket matnyttigt. Kanske är det helt enkelt bättre att presentera regler och system i takt med att de introduceras, steg för steg, i det här kapitlet, och istället skapa typ resurskapitel med alla tabeller och mer specifika tips, som SL kan bläddra i när de behövs?
Vad tror ni andra spelmakare i etern?
Idén är att göra det till ett helt renodlat enkvällsspel. Jägare tjänar xp och går upp i nivå makalöst fort, en scen i taget, och möter slutligen vidundret i en konfrontation. So far, so good. Men det som slagit mig är att den kapitelindelning jag har nu inte är särskilt hjälpsam för ändamålet.
Såhär såg kapitelindelningen ut tidigare:
- DET VAR BÄTTRE FÖRR. En sorts världsbeskrivning. Mest för inspiration.
- JÄGAREN & SPELET. Rollpersonsskapande och regler.
- VÅR EMINENS. SL-kapitel med tankar om hur scener struktureras, hur ledtrådar skapas, etc. Även tabeller för SLPs och annat gottit.
- AVGRUNDENS VIDUNDER. Monsterkapitlet. Här skapas vidundret jägarna jagar.
- HELVETETS KÄFTAR. Konfrontationskapitlet. Mer monsterinformation egentligen, men också tabeller som förhoppningsvis kan göra slutstriden lite mer intressant.
- FORMULÄR & REFERENS.
Problemet är att det här inte känns särskilt enkvälligt. Det känns som något som ska läsas pärm till pärm och sen spelas enkvälligt. Kanske är detta ofrånkomligt, men med tanke på hur snabbt rutinerade rollspelare kan komma igång med något som är åtminstone hyggligt OSR:igt så känns det helt enkelt onödigt.
Så det jag funderar på är att ändra det till mer av en "läs-och-gör"-approach än en "läs-och-lär".
Idén är att först sätta in ett nytt kapitel i början, just nu kallat FALLETS BÖRJAN. Det här kapitlet går igenom vad alla andra kapitel handlar om och går sedan igenom vad gruppen behöver göra för att komma igång. Liknande alla Setup-sektioner brädspelsregler alltid har.
Men det jag slagits av är att det blir väldigt bläddrigt i sitt nuvarande utförande, eftersom de gamla kapitlen fortfarande finns kvar och introduktionskapitlet mest har sidhänvisningar och inte så mycket matnyttigt. Kanske är det helt enkelt bättre att presentera regler och system i takt med att de introduceras, steg för steg, i det här kapitlet, och istället skapa typ resurskapitel med alla tabeller och mer specifika tips, som SL kan bläddra i när de behövs?
Vad tror ni andra spelmakare i etern?