Tillbaka i ett påsklovstomt hus i Stockholm efter ett sedvanligt trevligt GothCon.
Som vanligt började det redan på skärtorsdagen med roadtrip med Stockholmskartellens skönaste dumskallar. I Klinga fick jag en gratis semla och vid Brahehus åt vi kosmos sämsta vägkrogsmat. Ät aldrig där.
Väl i Göteborg installerade vi oss på vänliga Hotell Lorensberg, som ger rabatt till GothCon-besökare, innan jag tvingade mina färdkamrater till en stärkande promenad i snålblåsten till 9:ans ölhall på Andra långgatan där vi provade Poppels nya påsköl och åt god mat för att utplåna minnet av Brahehuseländet.
Sedan var det dags för Shaguliternas utmärkta GothCon-pub, som alltmer kommit att bli den svenska rollspelsindustrins största branschträff. Helmgast, Järnringen och Fria ligan var där, liksom många trevliga människor från Rollspel.nu (som jag inte vågar nämna vid namn då min milda namnafasi och prosopagnosi garanterat gör att jag skulle glömma någon). Jag hade även passat på att bjuda in Orvar och Jimmy som skulle vara på GothCon för att berätta om Äventyrsspelboken. Ohyggliga mängder trevel uppstod. Under kvällen passade Helmgast på att lägga upp de skissomslag jag gjort till Kult-kickstartern och jag blev först sjukt nervös, och sedan lugnad av alla positiva kommentarer jag fick.
Spel spelade: 0
Ego: 5
Fredagen tillbringades som dagar efter att man haft ohyggliga mängder trevel brukar tillbringas. Dvs. med huvudvärk och kaffe. Min vana trogen beskrev jag mest en triangel mellan kafeterian, Indie-/OSR-rummet och butikstorget. Var tionde meter fick jag stanna för att hälsa på någon jag kände (och förhoppningsvis kom ihåg namnet på). Trappan upp till butikstorget på fjärde våningen var en rejäl egoboost då ungefär varannan reklam-rollup som kantade den visade något som jag formgett eller layoutat eller på annat sätt varit inblandad i. Av Järngänget fick jag Järn-målarboken »Färg« samt en fin färglagd fotoutskrift av teckningen av mig som finns med däri. Hos Orvar och Jimmy fick jag signera Äventyrsspelböcker. Hos Järnringen lovade jag att köpa hela deras Symbaroumkonventspaket extra allt. (Och blev lite ledsen när jag kom att tänka på att bara för ett år sen stod Anders Lekberg där bakom bordet, sprudlande och entusiastisk som alltid. Och nu finns han inte mer.) Hos Spelfrakt var jag den förste att använda deras praktiska konventspakettjänst – köp en massa spel och få det hemskickat i stället för att släpa det i bagaget. Fiffigt. Helmgastarna hade passat på att tapetsera hela konventet med påminnelser om kickstarterkampanjen så vart jag än såg fanns där loggan jag ritat. (Vanligen är jag väldigt självkritisk och brukar alltid vilja ändra någonting efter att jag släppt ifrån mig en logotyp – men Kult-loggan gör sitt jobb, är tydlig på långt håll, och dessutom tycker jag att den är snygg.) Under Äventyrsspelbokföredraget fick jag tillfälle att visa upp mig för lite nya människor, vilket ledde till fler boksigneringar. Kvällen avslutades med »spelmakarmiddag« på en närliggande Bishop’s Arms, med många av Sveriges tongivande spelutgivare närvarande. Skrönor drogs, idéer bollades, komplimanger gavs, branschskvaller avhandlades. Trevel.
Spel spelade: 0
Ego: 17
På lördagen spelade jag faktiskt spel! Med ungefär samma personer jag spelar med i Stockholm, och ungefär samma spel. Först ut var Into the Odd-hacket »Epistlar & elände« där man spelar löskefolk i 1700-talets Stockholm. Vi återförde en kultistkniv till någon som vi inte hade en aning om ifall han var den rättmätige ägaren eller ej. Inte heller brydde vi oss. Sedan saboterade vi för en snustillverkare för att en annan snustillverkare skulle bli kgl. hovleverantör. Efter vegolunch på Tre små rum, samt infriande av mitt löfte att köpa Symbaroumpaketet, var det så dags att testspela de nya Lamentations of the Flame Princess-reglerna. Vi fick sällskap i gruppen av en ung kvinna som visade sig vara från mina hemtrakter. Vi gjorde vårt bästa för att introducera henne för OSR-spelstilen och samtidigt bete oss som folk. Jag kilade ifrån en stund för att beglutta speltidningen Fenix prisgala. Järnringen och Fria ligan överöstes med priser. Välförtjänt såklart, men jag hade hoppats att mitt nya favvospel Järn skulle få åtminstone någon liten utmärkelse. Till min förvåning och glädje vann Äventyrsspelsboken pris för bästa rollspelsrelaterade bok 2015.
Spel spelade: 2
Ego: 41
På söndagen gick jag bara runt och sa hej då till folk, glömde att handla en t-shirt av James Raggi och att crowdfunda Oktoberlandet. Sedan packade vi in oss i vår lånade Ford Focus och börnade hemåt. Jag råkade nämna att The Temple City Kazoo Orchestra existerar, så stora delar av hemresan spenderades med att googla efter och lyssna på kazoo-covers av varierande kvalitet. Vi spelade även ett snabbt parti »Lasers & Feelings« och räddade solsystemet från rymdpiratinvasion genom att hindra rymdpiraternas kungdrottning från att få tiotusen likes på Spacetagram och pga. detta bli så emodeppig att hen övergav alla invasionsplaner. Vägkrogsskadade tog vi inga chanser utan käkade på Max i Jönköping där vi såg unga män helt ogenerat gå omkring ekiperade i Soldiers of Odin-hoodies. Beklämda fortsatte vi vår färd mot civiliserade trakter. Det gick sådär. I Linköping lossnade en grej under bilen och det tillbringades en stund på en bensinstation med att lappa ihop bilen med silvertejp. Jag hjälpte till genom att dricka kaffe och röka en cigg. Tejpen gjorde sitt jobb och vi kom hem utan att något annat lossnade.
Spel spelade: 3
Ego: 32 (och sjunkande mot normalnivå)
Stort tack till årets konventsarrangörer för ett gott Con!