Nekromanti Beräkning av Belastning

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vi har en diskussion i våran grupp som gäller vapenvikter, rusntingar, sköldar och hjälmar.

Exakt vad halverar du?
Rustningar
Sköldar
Hjälmar

Jag anser att rustningsvikterna i grundboken är lite konstiga med tanke på att en vaderad rustning borde ha vaderingen halverad, medan ytterrustningen inte halveras.

Sköldar och hjälmar halveras inte. Överbevisa mig gärna. Jag vill veta hur de som gjort spelet har tänkt.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag halverar rustningar. De tyngre rustningar som finns med i listan har redan vaddering inräknad, och räknas då som ett lager. Däremot lager 2 halverar jag inte.

/Honken
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Halverar rustning (ett lager plus vadderingen, om två lager plus vaddering så är det full vikt på det yttre lagret) och hjälm men inte sköld.

(Och så låter jag bärförmågan påverkas av längd- & viktmodifikationen också, lite fjantigt att större människor skall ha mer problem att bära sina kalsonger än små.)

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nu höftar vi belastningsreglerna rätt friskt, men om jag var den facistoida spelledaren skulle jag halverat följande:
Sköldar
Hjälmar (man bär den på kroppen, right? och om en hjälm inte är en rustning, är då t ex en brynjehuva fäst i hauberken då en hjälm eller en rustning? För enkelhetens skull borde en hjälm vara en rustning även om det finns argument till motsatsen)
Rustningar
Kläder (i den mån man bryr sig om att räkna dem alls. De flesta tyngre/kraftiga klädesplaggen listas ju ändå som rustningar, t ex läder och päls)

Vad det gäller rustningar är det nog tänkt att att "standardiserade" rustningstyper med multipla lager (Daferoiz, gordpansar, allt med vaddering etc) räknas som ett lager. Lägger man fler lager utan´på dem ska dessa inte halveras.

Personligen hade jag tagit "ett lager"-regeln med en nypa salt och halverat vikten på alla lager så länge rustningen känns rimlig (en vadderad jacka i mjukt läder med förstärkningar i tunnplåt är okej, tredubbla lager tjockplåt varvat med fjällpansar är det inte).

/Joel
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Man halverar det skydd som ligger närmast kroppen, som om du har 2 typer utav rustning som täcker samma område så halverar du det som ligger närmast kroppen, kort och gott:

Rustningar(det som ligger närmast kroppen)
Hjälmar


Så du halverar med andra ord inte saker som sköld.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jo, reglerna känns väldigt höftade...

Jag stör mig rätt rejält på att en vanlig person kan gå runt i en väldigt bra rustning utan att knappt ens märka av det.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Nu har jag inte använt belastningsreglerna på typ sex-sju år eftersom det inte funnits några spelare som behöver hållas tillbaka på det området sedan dess. När de användes funkade de dock såhär.

Rustningar och hjälmar halveras alltid när man har dem på. Man fick inte ha mer än ett lager hård rustning och inte mer än två lager totalt. Som hård rustning räknades allt utom rinbrynja, vadering och mjukt läder typ. En spelare ville alltid ha läder under sitt fjällpansar och det var ok. En annan ville ha härdat läder på sin plåtrustning, det var inte ok.
Sköldar och vapen räknades som full vikt.
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Får jag fråga varför vikten ifrån en sköld skulle halveras?
principtanken brukar väl vara följande: om man bär något som är jämnt fördelat över hela kroppen känner man sig inte lika belastad som om man bär något i t ex en ryggsäck.
En sköld, hänger väl ioförsig ofta på ryggen, men det gör en ryggsäck också, och på en arm borde det väl vara riktigt jobbigt i längden (som att gå med en uppknuten ica-kasse (när man småhandlat) på armen i en längre stund)?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
coconets said:
Får jag fråga varför vikten ifrån en sköld skulle halveras?
För att jag är dum i huvet.
Vikten på sköldar (och vapen) ska inte halveras. De kom med av bara farten.

/Joel - borde skriva en errata över sina uttalanden
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Varför då? Att gå omkring i bara rustning är inte så hiskeligt omöjligt att normala personer svimmar av utmattning.

Lägg till lite vapen och vikten för kläder (kängor och mantlar är ganska tunga) så är de flesta rollpersonerna endå överbelastade. Lägg sedan på packning med mat, vatten, lägerutrustning och extra kläder så ligger de flesta på sin BFx3 och har ganska svårt att vandra längre sträckor. Nä belastningsreglerna i Eon behöver inte bli stängare.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Inkdot said:
Varför då? Att gå omkring i bara rustning är inte så hiskeligt omöjligt att normala personer svimmar av utmattning.
Nejdå, det är inte omöjligt, men slänger du på dig plåtpansar och en ringbrynja så kommer du nog att börja märka av det i jämfört med om du inte bar en sådan rustning. Jag efterfrågar inte att man ska kollapsa och dö, bara att något verkar galet med hur jag beräknar belastning.

Lägg till lite vapen och vikten för kläder (kängor och mantlar är ganska tunga) så är de flesta rollpersonerna endå överbelastade. Lägg sedan på packning med mat, vatten, lägerutrustning och extra kläder så ligger de flesta på sin BFx3 och har ganska svårt att vandra längre sträckor. Nä belastningsreglerna i Eon behöver inte bli stängare.
Du får jättegärna göra en lista på saker som folk normalt sett bär om de bara har en rustning och sina vapen på sig. Mina spelare tenderar alltid ha hästar och sådant med sig (vilket inte är vettigt att attackera under normala strider ifrån t.ex. stråtrövare som vill ha det som byte och de flesta är först och främst intresserade av att nedlägga hotet först).

Använd gärna soldaten i grundeboken (3e utgåvan) som exempel.

Jag har just nu suttit och räknat lite på mina spelare och kommit fram till att en var överbelastad med råge, medan de andra inte var det (två får man göra undantag för... kragg och packåsna och då menar jag egenskapen :p)

Men exempelvis:
Riddare Mael Ehrensvärd kånkar runt med följande saker i sin packning...

Två stycken vapen á 0,77 kg och 0,4 kg (dolk och värja i siluna)

Rustningsdelar till ett värde av sammanlagt 17,3 kg (vilket halveras ner till 8,65 kg).

Han är därmed uppe i 9,82 i vikt sammanlagt (vilket råkar vara gravitationskonstanten för de som orkar bry sig).

Vad missar jag i denna beräkning? Hur mycket kläder utöver rustningen går man egentligen runt med?

Sak samma om ni överbevisar mig helt, bara jag får ett svar ifrån människor som är vettigare än min spelgrupp (så ja, de flesta här alltså :gremsmile: )
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Gemstone said:
Nejdå, det är inte omöjligt, men slänger du på dig plåtpansar och en ringbrynja så kommer du nog att börja märka av det i jämfört med om du inte bar en sådan rustning. Jag efterfrågar inte att man ska kollapsa och dö, bara att något verkar galet med hur jag beräknar belastning.
Jag spenderade gårdagen på medeltidsdagarna i Kungälv. En polare till mig gick där runt i gambesson, ringbrynja och mer eller mindre fullständig plåtrustning på överkroppen, förutom huvudet. Det gick alldeles utmärkt att festa runt i, även om den fick läggas av när vi skulle dansa. Visst märker man av det, men det är långt ifrån omöjligt att agera i den.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag fann två saker vi hade missat i belastningsreglerna (vilket gjorde det mycket vettigare):
Längd och vikt.

Det drog upp så att faktiskt två av spelarna gick över sin BF med ett par poäng, ergo, det blev mycket vettigare.

att få +2 utmattning per handling istället för +1 är inte en jättekostnad, förutom i längre strider, men det gör det hela mycket bättre.

Som jag sa så efterfrågade jag inte några massiva saker, men en person med 16 i styrka och 14 i tål borde få någon form av märkbar förändring efter en stund i fullrustning på 22,4 kg :gremsmile:
 
Top