Hej och välkommen.
Grunden är såhär:
varje spelare gestaltar en äventyrare. Som spelare gör man i huvudsak två saker:
1. Man säger vad ens äventyrare säger, vad den gör och hur den ser ut.
2. Man slår tärning när ens rollperson gör något svårt och sköter sitt rollformulär - antecknar skada, skriver upp nya föremål och sånt.
Spelledaren å andra sidan sköter äventyret och världen runtikring. Som spelledare gör du främst fyra saker:
1. Du beskriver världen, genom att berätta var äventyrarna är, hur det ser ut där och vilka andra som finns där.
2. Du fördelar ordet, till exempel genom att säga "Rickard, vad gör din rollperson?" (om du vill kan du vända dig direkt till äventyraren och istället säga "Klathros, vad för du?")
3. Du spelar de andra rollerna. Om rollpersonerna träffar på rövare är de du som spelar rövarna. Säg vad de gör, hur de ser ut och vad de säger och slå tärningar för dem.
4. Du tolkar äventyret och reglerna. Spelarna kommer säkert hitta på en massa saker som det inte finns regler för, eller gå till platser som inte finns beskrivna i äventyret. När det händer är det fritt fram att hitta på vad som händer.
När du spelleder utgår du från ett äventyr - antingen det som finns i boken eller något som du laddar ned (säg till om du saknar ett äventyr att spela). Äventyret hjälper dig att förklara hur det ser ut, vad som händer och vilka figurer och monster du ska gestalta.
Beskriv världen/Sätt en scen
- Börja med att läsa äventyret. Om det är långt behöver du inte läsa hela, utan kan nöja dig med de områden där äventyrarna kommer va från början.
- Föreställ dig hur det ser ut och ungefär vad som kommer hända. Det är fritt fram att brodera ut och låna in saker från filmer, böcker eller platser som du sett på riktigt.
- När ni börjar spela beskriver du en scen. Använd dig av äventyret som "stödord" och beskriv fritt utifrån din mentala bild.
- Rita gärna en liten karta också, så blir det lättare för spelarna att förstå.
- Se till att det finns något att göra i scenen.
"Den gamla tavernan luktar sur öl, men det verkar inte bekomma gästerna för det är nästan fullsatt. Några spelar tärning, några bryter arm, andra ser vem som kan äta mest paj. Vid ett litet bord sitter ni, era kutiga ryggar döljer nogsamt det slitna pergamentet framför er. Skattkartan som ni lurade er till från den gamla dvärgen. Ni är nära nu, bara några dagar nordväst genom skogen. Vad gör ni?"
Sen, delegera ordet.
- Det absolut enklaste är att gå som klockan: "vad gör du?" "vill du göra något mer?" "när Klothros öppnar dörren, vill du göra något speciellt?"
- låt alla göra något, om så bara nicka.
Sen, spela de andra rollerna.
- Hur reagerar de på vad rollpersonerna gör?
Försöker någon tjuvkika på kartan? Vill någon starta gräl? Och när de smyger ut i natten, följer någon efter?
Sen, fortsätt fram och tillbaka
- Låt spelet löpa som en vanlig konversation. Först säger du något, sen säger spelarna vad äventyrarna gör, sen säger du vad omgivningen gör, sen säger spelarna vad deras rollpersoner gör osv. När rollpersonerna går någon annanstans, beskriv den nya scenen och fortsätt med ert fram-och-tillbakande.
När det behövs: tolka reglerna
- Säg när spelarna ska slå tärningar och hjälp till att tolka utfallen. Lyckat? Vad händer då? Misslyckat? Vad får det för konsekvenser?
Om du vill titta på hur ett spelmöte kan gå till och samtidigt bli underhållen, kan du titta på när Penny Arcade spelar rollspel inför en publik.
http://www.youtube.com/watch?v=xzIJemFtXXs
(Den mäktiga borgen, utklädnads-kläderna och trubadurerna är bara för att göra det mer tittarvänligt. Det är absolut inget som behövs. Spelledaren är han som står bakom borgen och berättar.)
Lycka till!