Nekromanti behöver lite kult info

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
hejsan, har fått ett erbjudande om att inhandla en begagnad kopia av kult v1.
tänkte att det vore lite bra om jag kunde få lite info om hur världen i kult är, vad man kan göra, hur en kampanj kan se ut och på ett ungefär vilket regelsystem som används (använder man T20?).
samt om skiten är värd pengarna =)

tack på förhand

/allanon

KoRn
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Du skämtar mig aprilo!
Värt att köpa... mon dieu...

OBS: nedanstående kan innehålla spoilers för spelare som inte vet hur KULT världen ser ut, Om din SL inte låter dig kika i regelböckerna så råder jag dig att sluta läsa nu. Vissa saker blir väldigt mycket kusligare om man inte vet hur de fungerar.

Nu är det så här att enligt mig så är KULT det absolut bästa rollspelet som finns... alla kategorier (förvisso i hård konkurrens med CoC)

Som jag har förstått det så är det den första svenska versionen du fått pejl på. Det är också den bästa enl mig (har dock inte studerat de senare upplagorna närmare). vad som skiljer denna upplaga från denare diskuteras en bit längre ner på forumet

Världen i Kult: Kult utspelas till synes i nutid. Men egemtligen är världen runt omkring oss bara en illusion som hindrar oss från att se den världen som den egentligen är.

Bakom illusionen integrerar mörka makter för att ta kontrollen över världen eller för att tjäna sina egna förvridna syften, samtidigt gör de flesta av dem allt för att människorna inte ska bryta sig ur illusionen och därmed inse att de egentligen är gudar.

Den "verkliga" verkligheten kan delas in i tre delar. Dessa fungerar inte som fysiska "länder" utan snarare som olika dimensioner. Dessa är
Metropolis - Den oändliga staden
Inferno - Eller helvetet om man så vill, Astaroths rike
Gaia - Den levande jorden.

På vissa platser, under vissa tidpunkter, under vissa förutsättningar kan illusionen rämna mot någon av de tre ovanstående. Och det är då det bli riktigt otäckt...

Skräckmomentet i Kult ligger ofta i den krypande insikten om att något inte riktigt är som det ska. Små saker som inte riktig stämmer, sedan blir det bara värre... moahahaha.

Systemet i Kult är mycket enkelt och smidigt (själv föredrar jag friform och skippar reglerna helt å hållet, men det är en annan femma) Det är T20 baserat. En människa har färdighetsvärden mellan 1-18. Ett T20 slag för att se om du lyckas. Slår du under färdighetsvärdet drar du bort tärningsslaget från FV för att se hur bra du lyckas. Detsamma gäller om du misslyckas, men då för att se hur dåligt du lyckas

En annan kul grej med KULT är systemet med Mental balans. Spelaren får välja för- respektive nackdelar som avgör hur mentalt stabil RPn är.

Hmm... har redan pratat på för mycket
Men mitt tips lyder. som du kanske förstår, KÖP!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Javisst..

..är det värt att köpa. Sluper ger en kasse bra anledningar (fan va det ordet har smittat av sig.. en kasse hit, en kasse dit - jävla Krille! /images/icons/wink.gif), några ytterligare skäl att köpa just första upplagan är;
1, Den är ganska svår att få tag på nu och innehåller en del som blev 'censurerat' i samband med den stora debatt som spelet väckte och den mer kommersialiserade andra upplagan.
2, Det finns en hel del att hämta från folket som stödjer Kult, de är tillmötesgående och har en hel del att ge (se bland annat <A HREF="http://www.kult-rpg.org" target="_new">http://www.kult-rpg.org</A>).
3, I dagarna kommer den tredje upplagan av Kult. Har man första (och helst även andra svenska upplagan) så har man en ganska god koll på spelvärlden, utifall att de ändrar på den i 3:ed. I vilket fall som helst kan man 'välja stämning' i större utsträckning om man har olika versioner av spelet då stämningen skiljer.
4, Det är, i mitt tycke, ett gediget skräckspel, och ett av de få skräckspel som verkligen ger en skräckkänsla(!).
5, Det går ganska lätt att sätta sig in i spelet om man är ny på att spelleda, men för veteraner finns det mycket man kan läsa på, då spelet till stora delar är baserat på mytbilder som faktiskt existerar idag, bland annat är stora delar taget ur Kabbalan.
6, Man blir automagiskt supercool och får Ob1T20 Ninjapoäng att fördela på egenskaperna 'Vara diabolisk spelledare' och 'Viktig kunskap om saker som ingen annan har någon aning om'.

"samt om skiten är värd pengarna =)"

- Vad får du ge för det?

//MiDNiGHT. - har för närvarande 125 böcker från biblioteket i sina bokhyllor. Snart får de referera till filialen i Stöcksjö.. /images/icons/wink.gif

 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
låter ju fin fint, börjar personligen bli lite less på eon och n2, har försökt göra en fin skräckkänsla flera gånger i båda spelen, det går ganska bra men spelen har inte... hur ska jag säga... "skräckstöd" =)

KoRn
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Javisst..

<I>
"och ett av de få skräckspel som verkligen ger en
skräckkänsla(!)."</I>

Jag brukade misslyckas med skräckkänslan utan körde mer
på gore och äckel - Med underton av skräck. Fick nästan
en kvinnlig medspelare att gråta när jag beskrev i detalj
barn fastfrusna på gatan ...
<I>
"'Vara diabolisk spelledare' och 'Viktig kunskap om saker som ingen annan har någon aning om'."</I>

Du glömde ´Förvrida spelare´ och ´Hjärntvätt´ ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Piiip !

<I>
"men spelen har inte... hur ska jag säga... "skräckstöd" =)"
</I>

För allt i världen, Allanon ! Nämn inte saker som neogames
kan ta till sig, lägga på skrivbordet och skjuta på i två
år så att de får lessna spelare ! Fast nu håller de ju
iofs på med Phobia så de kanske - ett kanske - inte tar
idén ändå.

/Alexander Gyhlesten - Håller tummarna

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tja, de har ju faktiskt fått för sig att göra ett skräckspel, phobia.

Jag är så skeptisk man kan bli. Men den diskussionen avhandlas i en riktig blaffadiskussion någonstans långt längre ner i detta forum.

Men efter att ha kollat in deras prewiew tycker jag att de bör fortsätta med sina mer actionbetonade spel

Och jag tycker fortfarande att du ska köpa KULT
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
KULT länkar

angående http://www.kult-rpg.org aka "the abyss"
Det är en bra site men enl. hyfsat säker uppgift ligger den på is och uppdateras inte längre

Men det finns några fler som kan vara värda att kolla upp:

http://kult.symbolique.net/ Min personliga favvoKULTsida. Grymt snygg och med en hel del riktigt bra prylar

http://homepages.go.com/~kultparchment/toc.html KULT sida med en hel del skojiga ideér och udda grepp

http://www.geocities.com/Area51/Zone/2259/Kult.html
Faktaspäckad sida. Lite överambitiös kanske. Funkar utmärkt som uppslagsverk.

http://www.wolfenet.com/~fratervi/ Vet inte hur mycket siten har att göra med spelet KULT, men den fångar definitivt stämningen i spelet... spoooky. (bäst att tillägga att det är meningen att man ska leta efter länkar i de bilder som man kommer till efter att man varit på första sidan... ni kommer nog att fatta)

http://hem.passagen.se/xjhx/ Helt OK svensk KULT site med en del matnyttiga prylar.

Sedan finns det en uppsjö med mindre bra sidor åxå, men det gör det ju vad än man letar efter.

"mycket man kan läsa på, då spelet till stora delar är baserat på mytbilder som faktiskt existerar idag, bland annat är stora delar taget ur Kabbalan."

Fler länktips någon?

+ att man kan ändra om i världsbilden precis hur man vill utan att någon märker det eftersom spelarna knappast kommer att fatta särskilt mycket om hur världen egentligen ser ut.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Javisst..

"Jag brukade misslyckas med skräckkänslan utan körde mer
på gore och äckel - Med underton av skräck."


- Och det kallar du misslyckat? /images/icons/wink.gif

"Fick nästan en kvinnlig medspelare att gråta när jag beskrev i detalj barn fastfrusna på gatan ..."

- Får mig att önska att jag var där. Vilken stämning. *tår av lycka*

//MiDNiGHT. - och så säger man att rollspel inte påverkar folk.. /images/icons/wink.gif


 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jodå.

Abyss uppdateras visst, så det så. Verkar vara hyfsat mycket verkstad ute på Kult sajterna nu inför kommande verran av Kult.

Hoppas de gör något nytt (gärna bra då också) av det, snarare än att bara ge ut en tidigare version med ny layout.

Spelet kommer för övrigt ut på franska och engelska, samt kanske också spanska.

/Andreas
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
jaha

Har bestämt för mig att det var du, dr Bosse, i egen hör person som påstod att den skulle läggas ner? Eller var det nå'n annan sida? I don't get it... Men skitbra om den börjar röra på sig igen

[OT]
Blir det nå' RPGande före påsk då?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Javisst..

"Jag brukade misslyckas med skräckkänslan utan körde mer
på gore och äckel"

De misstagen gjorde jag åxå i börja, innan jag fått pejl på själva stämningen i spelet. Eller misslyckande... så länge ni hade kul och du skrämde spelarna från vettet så var det ju knappast misslyckat, inte sant?

Har själv lyckats med liknande bedrift inte till KULT men iaf... Spelaren började inte gråta, men hon blev tårögd, likblek och skakade betänkligt då hon gick ut för en liten rast direkt efteråt. Det var en av mina stoltaste stunder som SL. Att jag dessutom skrivit äventyret själv gjorde inte saken sämre.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
SPEL!

Jag sagt det? Har jag inget minne av... dock var sidan slumrande ett tag. Men verkar som sagt vara på g nu...

Spel? Japps. Du leder. Ikväll (ons) eller imorgon. Ring om jag inte hör av mig.
 
Top