Nekromanti Bagshastikatar

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Fördomar

"det är okej att ha fördomar om andra människor"

Det är "okej" att döma folk som inte har gjort något ont? Det är "okej" att tycka illa om någon helt på grund av vem den personen är attraherad av? Javisst - du har rätt till vilka åsikter du vill, och jag har rätt att tycka dina åsikter är korkade. Så blir alla nöjda och glada.

"om jag exempelvis inte skulle tycka om Homosexuella, men man låter dem ändå vara det."

Du "låter" dem vara homosexuella? Så ypperligt generöst av dig... Men nu är det så att homosexuella fortsätter att vara det oavsett om du "låter" dem eller inte.

"Jag mår ärligt talat illa vid tanken av Homosexuellt samlag"

Eftersom du aldrig kommer att behöva ha ett homosexuellt samlag, och förmodligen aldrig behöver bevittna ett, så förstår jag inte varför du tänker på det över huvud taget.

"Man kan ju inte förbjuda folk att ha sina egna åsikter om ting, eller?"

Som sagt, jag har mina åsikter om dina åsikter, men du kommer att ha dina åsikter i alla fall.
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: Roliga sporter...[OT]

Själv föredrar jag Bujinkan men det är ju inte en sport så det räknas ju inte... Jag funderade faktist på att börja i Iaido men det är så långt att åka till närmsta klubb och sen är det ju inte lika mycket personskador där/images/icons/devil.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: "Inga bögar i mitt rollspel!"...

Har inget emot varken fotboll eller bandy som sport, och jag känner ett fång trevliga fotbollsspelare, men bandyspelare, nej, de går bort. Snus i taket, tequilarace och Peak Performance-kepsar på halva huvudet är inte min grej.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Roliga sporter...[OT]

Jag skulle träna Bujinkan också, om inte träningtiderna krockade med Kendon.

Förresten KAN det bli personsskador i Iaido, om du är jävligt klantig, men den enda som blir skadad är du själv, och det var väl knappast det du var ute efter...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Fördomar

Ok. Jag hade nog fel där, det är inte "okej", men man kan knappast göra någonting åt det, och det är bara någonting man får lov att acceptera.

Du "låter" dem vara homosexuella? Så ypperligt generöst av dig...

Nu menade jag inte det där riktigt bokstavligt talat, utan snarare att jag snarare skulle acceptera att dem finns, även om jag inte skulle gilla dem.

...så förstår jag inte varför du tänker på det över huvud taget.

Nåja, det beror antagligen på att jag hör talas om det ganska ofta, med tanke på mina omogna bekanta...

Jag hoppas jag rett upp missförståndet. Jag vill inte framstå som någon nynazist, precis, för det är jag inte. Jag är nog inte mycket mer fördomsfull än någon annan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Fördomar

Just det! Om man är medveten om att man har fördomar, och inte låter detta gå ut över andra, vad spelar dom för roll då?
Jämför med någon som inte gillar brysselkål. Det är väl okej så länge han inte mobbar folk som äter brysselkål.
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: Roliga sporter...[OT]

Njaa det vet jag inte du har ju din "motståndare" och han ska ju dö. Det kallar jag personskador/images/icons/wink.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fördomar

Om man har fördomar går det ju ut över andra. Kanske inte att man slår ner invandrare och homosexuella, men om man dömer folk på förhand genom att tillskriva dem egenskaper de nödvändigtvis inte har så påverkar det relationen emellan er. Och skulle du befinna dig i en position där du kommer påverka personen på ett eller annat sätt (som chef eller utkastare) kommer dina fördomar gå ut över den personen. Och gör de inte det, har du ju egentligen inga fördomar.

Det är INTE okej att ha fördomar bara för att man håller dem för sig själv. Smygrasismen är ett mycket större hot mot det här landet än vad nynazisterna någonsin kommer vara. Man ska inte förlikas med sina fördomar, utan bekämpa dem! Då kan man bli lite bättre här i livet.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Fördomar

Ehum. Det har du rätt i. Smygrasism är något ganska farligt och ganska utbrett i Sverige. Samma sak med smyghomofobi.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Syfte

Mitt syfte med det här inlägget var att skapa debatt och det verkar ju funkat. För det är ju min värld och jag bestämmer hur det är där. Men vad kul att så många skrev.
Nalle
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Fördomar

Som du säger, det är ju egentligen inte fördomar Tokugawa har.. Han är ju till och med själv medveten om att dom är.. öh.. av "fördoms-typ"..Såklart att inte fördomar är bra, men det som Tokugawa kallar fördomar tycker jag inte förtjänar skäll.. Därav inlägget.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Förbättringar

"Varför ska man bli bättre om man är nöjd som man är??"

Att aldrig förbättra sig är detsamma som att totalt stanna i utvecklingen. Det är naturligtvis din fulla rättighet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fördomar

Ha, det är bara jag som gillar att hänga och vara PK på forum =)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Eh? Vaddå 'spelar ingen roll'?

Annars kan det ju så klart dyka upp och bygga grunden på en bakgrundshistoria. Så helt irellevant är det ju inte.

(Beslöt att inte placera ordet tuff innan ordet bakgrundshistoria)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: "Inga bögar i mitt rollspel!"...

Jaha... jag som trodde att de är idioter som tycker att insidan räknas, inte tvärtom. För du tänker väl inte på /images/icons/blush.gif
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Rappt utfalll - ObK77T6 i underlivet

Lugna ner dig lite...

Det är "okej" att döma folk som inte har gjort något ont? Det är "okej" att tycka illa om någon helt på grund av vem den personen är attraherad av? Javisst - du har rätt till vilka åsikter du vill, och jag har rätt att tycka dina åsikter är korkade. Så blir alla nöjda och glada.

Det var nog inte riktigt så han menade (eller kanske, har inte läst alla kommande inlägg än). Håller med om att det lät konstigt att han uttalade sin åsikt och sedan påstod att han höll den för sig själv. Håller med om att det även om man inte släpper ut (vilket iofs är mycket värre) sitt hat, är det farligt att hålla det inom sig.

Du "låter" dem vara homosexuella? Så ypperligt generöst av dig... Men nu är det så att homosexuella fortsätter att vara det oavsett om du "låter" dem eller inte.

Äh, nu överdriver du nog. Du:et du använder verkar syfta på Tokugawa Ieyasu, vilket inte är bra eftersom att han aldrig sa att han tyckte illa om homosexuella. Och att inte låta någon vara homosexuell skulle väl värre än att "låta" dem vara det, eller?
 
Top