Badwrongfun fyller 20 år, och ankor.

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag är en allätare i rollspel, förutom att jag inte förstår OSR grottröj.

Liksom va? Vad är det roliga, vill jag ha spelarutmaning föredrar jag mysterier eller spelledarlösa spel,
Vill jag ha strid föredrar jag regelrunga spel.
Och jag vill aldrig beskriva hur jag långsamt söker igenom varenda jävla rum efter fällor.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
318
inhemska termen kassfelkul?
Kaffeskjul, i en parallell värld där det istället för finkaffe bara finns fulare kaffe på stan.

Men något som folk gör fel är ju att använda "player skill" (eller 'tjata på sl' som det också kallas) när det finns en färdighet att rulla för.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Nej, det finns en hierarki bland svärd: lasersvärd > Ninjasvärd > Katana > alla andra.
Exakt - det är ju badwrongfun att tycka att katana är bättre än tex ninjasvärd!

Förresten, är det nån som vet var alvsvärd är i hierarkin?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Folk som spelar D&D...

Ok då, folk som använder D&D utanför dess smala optimala användningsområde, nämligen
öppna dörr, dräp monster, ta skatt;
öppna dörr, dräp monster, ta skatt;
öppna ...

Ni tror kanske att ni har roligt, och det har ni kanske också, men i så fall är det dåligt fel roligt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,154
Jag har varit en ank-fan (läs det som ni vill LOL) sedan 1984 :) Tyvärr tycker jag att ankorna blivit alldeles för smala i FLDoD, i och med att mekaniken pressar in dem i ett vresig krigar-fack...
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
- Ingen bryr sig om din backstory, nej jag kommer inte läsa den.
Ge mig vad som är grejen med din karaktär i några korta meningar så skall jag se vad jag kan göra med det, men sida efter sida med bakgrundsmaterial till din rollperson är slöseri på allas tid. Det som händer vid spelbordet är det som gör din karaktär intressant, inte vad som hände inne i ditt huvud innan.

- Antropomorfa djur funkar bara i settings där alla karaktärer är olika varianter av antropomorfa djur (typ Root), eller samma antropomorfa djur (typ Mausritter). Ankor är dåliga i DoD eftersom i en setting där vissa spelar antropomorfa djur och andra inte, blir djurkaraktärernas hela personlighet att de är det djuret. Nej, Björn, Katt, Anka eller Grävling är inte en personlighet, sluta.
Muterade djur är den sämsta delen av hela Mutant-settingen exempelvis. Kärleken till Ankor bland svenska rollspelare beror till 100% på att massa folk var barn när de började spela rollspel, det har ingenting med själva ankorna att göra, det hade kunnat vara precis vad som helst som en barnhjärna tycker är roligt.

- Strid är spännande och en höjdpunkt av drama i spelet, det skapar tryck och tempo och insatser, det är därför det förekommer i nästan alla rollspel. Nästan all spännande fiktion innehåller våldsam konflikt i någon form. Att det finns folk som tror de ogillar strid i rollspel är på grund av att många spel, spelare och spelledare inte hanterar det särskilt bra eller förstår poängen med det. Det har sedan skapat dåliga erfarenheter där stridsmomentet fungerar rakt motsatt mot vad det borde göra (tempot har sänkts istället för höjts), och vissa projicerar sedan dessa erfarenheter på stridsmomentet i sig.

Men att "ogilla strid" är att ogilla spänning och drama, ingen ogillar egentligen strid i rollspel.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
- Ingen bryr sig om din backstory, nej jag kommer inte läsa den.
Ge mig vad som är grejen med din karaktär i några korta meningar så skall jag se vad jag kan göra med det, men sida efter sida med bakgrundsmaterial till din rollperson är slöseri på allas tid. Det som händer vid spelbordet är det som gör din karaktär intressant, inte vad som hände inne i ditt huvud innan.
Det här borde jag ha haft med också! Spelare som kommer dragandes med tolv sidor text, på köpet med starka förväntningar på att jag som SL ska göra något med det. Tacka vet jag framgrund.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
- Strid som slängs in bara för att skapa "spänning och drama". Nej, det måste inte vara så himla spännande och dramatiskt hela tiden, det finns inga roliga stridssystem, det går inte att göra strid "kul". I bästa fall är det något neutralt man kan stå ut med för att få komma vidare. Överlag gäller ju det här allting som handlar om en massa användande av systemmekanik kring bordet, och allting som syftar till att liksom skapa stress och press och hets. Kan vi inte bara ta det lite lugnt och fundera igenom saker ordentligt? Om spelstilen handlar om strid, fine, jag kan helt enkelt hålla mig borta från de spelen och de spelgrupperna. Men vilket syfte fyller strid när man spelar ett spel om mysterielösande? Det blir bara en paus för att rulla plast och räkna matte, där ingetdera är kul, och där resultatet kan vara att man helt enkelt inte får spela vidare utan måste skapa ny rollperson. Folk som spelar mysterielösande med strider som inte går att undvika har definitivt badwrongfun.

Jag spelar inte rollspel för "spänning och drama". Överlag är spänning och drama överskattade.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Rollspelet "Fiasco!". Folk lyfter det alltid som bra indiespel, men det är så himla dåligt att jag inte vet vad jag skall göra. Det är inte ens författaren Jasons Mornigstars bästa spel! Ändå fortsätter folk att tjata om det, BADWRONGFUN!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Folk tror de kan ha givande fritidsaktiviteter UTAN att spela rollspel – DET är badwrongfun om något!

Och inom rollspelandets sfär är det när spelaren beskriver med stor inlevelse hur rollpersonen gör för att lyckas med något, är såväl innovativ som underhållande – och sedan måste slå ett slag för detta. Alltså, player skill trumfar alltid regler. Alltid! Där tänker Cthulhu Dark rätt: du lyckas alltid mer eller mindre bra (och komplikationer kan uppstå längs vägen), men BARA om någon, Sl eller annan spelare, ser ett intressant vis på vilket du skulle kunna misslyckas blir det en möjlighet.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Exakt - det är ju badwrongfun att tycka att katana är bättre än tex ninjasvärd!

Förresten, är det nån som vet var alvsvärd är i hierarkin?
Alvsvärd ligger nog sist, efter "alla andra". Men violatorsvärd är svårt.

(EDIT: Hade inte tänkt posta detta, men forumet minns, så jag får stå mitt kast.)
Rollspelet "Fiasco!". Folk lyfter det alltid som bra indiespel, men det är så himla dåligt att jag inte vet vad jag skall göra. Det är inte ens författaren Jasons Mornigstars bästa spel! Ändå fortsätter folk att tjata om det, BADWRONGFUN!
Ja, Fiasco är höjden av kassfelkul. Sluta ha roligt! Det är inte ett bra spel! Nej, sluta, säger jag! Vem vare som skratta?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Kärleken till Ankor bland svenska rollspelare beror till 100% på att massa folk ar barn när de började spela rollspel, det har ingenting med själva ankorna att göra, det hade kunnat vara precis vad som helst som en barnhjärna tycker är roligt.
Om det stämmer så skulle inte alla vuxna men nytillkomna Dragonbane-spelare från utlandet reagera som de gör, dvs med ett unisont, "Va i helsike!?!?! Man kan spela ANKA!?!?!? Faaan va cooooooolt!!!"
 
Top