Efter att ha funderat en smula saken har jag beslutat mig för att presentera statistiken över recensenternas kontra besökarnas betyg på Fenix’ rollspelsrecensioner på ett nytt och bättre sätt.
Procent var ett suboptimalt sätt att visa avvikelserna, då skillnaden mellan 1 och 2 är 100 % medan skillnaden mellan 19 och 20 är 5,3 % – trots att det i båda fallen handlar om en skillnad på 1 betygspoäng.
Därför presenteras avvikelserna hädanefter i betygspoäng – avrundat till närmaste heltal. Avrundningarna gör att en betygsskillnad som anges som ±0 kan variera mellan –0,5 (avrundas uppåt till ±0) och +0,4 (avrundas nedåt till ±0). Då betygsskalan sträcker sig från 2 till 20 tycker jag inte att det känns nödvändigt att ha en noggrannhet på delar av poäng.
När jag ändå är i farten passar jag på att ta fram lite mer statistik än tidigare. Tyvärr har jag inte kvar underlagen för mer än den senaste statistiken (oktober 2006), men så här ser den ut:
Antal betygsatta recensioner: 65
Andel recensioner där recensenternas betyg är inom ±1 poäng från besökarnas: 68 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är samma som besökarnas: 28 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är lägre än besökarnas: 40 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är högre än besökarnas: 32 %
Största avvikelse där recensentens betyg är lägre än besökarnas: –4
Största avvikelse där recensentens betyg är högre än besökarnas: +4
Snittavvikelse: ±0
Median: ±0
Och så här fördelar sig avvikelserna:
–4: •
–3: •
–2: ••••••
–1: ••••••••••••••••••
±0: ••••••••••••••••••
+1: ••••••••
+2: ••••••••
+3: ••••
+4: •
Några frågor på detta?
Procent var ett suboptimalt sätt att visa avvikelserna, då skillnaden mellan 1 och 2 är 100 % medan skillnaden mellan 19 och 20 är 5,3 % – trots att det i båda fallen handlar om en skillnad på 1 betygspoäng.
Därför presenteras avvikelserna hädanefter i betygspoäng – avrundat till närmaste heltal. Avrundningarna gör att en betygsskillnad som anges som ±0 kan variera mellan –0,5 (avrundas uppåt till ±0) och +0,4 (avrundas nedåt till ±0). Då betygsskalan sträcker sig från 2 till 20 tycker jag inte att det känns nödvändigt att ha en noggrannhet på delar av poäng.
När jag ändå är i farten passar jag på att ta fram lite mer statistik än tidigare. Tyvärr har jag inte kvar underlagen för mer än den senaste statistiken (oktober 2006), men så här ser den ut:
Antal betygsatta recensioner: 65
Andel recensioner där recensenternas betyg är inom ±1 poäng från besökarnas: 68 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är samma som besökarnas: 28 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är lägre än besökarnas: 40 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är högre än besökarnas: 32 %
Största avvikelse där recensentens betyg är lägre än besökarnas: –4
Största avvikelse där recensentens betyg är högre än besökarnas: +4
Snittavvikelse: ±0
Median: ±0
Och så här fördelar sig avvikelserna:
–4: •
–3: •
–2: ••••••
–1: ••••••••••••••••••