Nekromanti Bästa rollspelsmusiken, då va...

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Koncentration...

tja... det framgår ju att dina problem med musik ligger på en helt annan nivå än vad jag misstänkte :) Med den relation till musikaliska fenomen du talade om nyss, gör du nog helt rätt när du skippar musiken och koncentrerar dig på spelledandet istället.

Visst finns det också som du säger en risk att spelet anpassas efter musiken och inte tvärtom, men ju mer man "övar" desto smidigare går det. Ville bara understryka detta ännu en gång
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Koncentration...

"Visst finns det också som du säger en risk att spelet anpassas efter musiken och inte tvärtom, men ju mer man "övar" desto smidigare går det. Ville bara understryka detta ännu en gång"

Definitivt! Ett problem med varje introduktion av nya tekniker är dock att det tar tid från det löpande. Man måste alltså göra en bedömning - jag skulle måsta bli musikalisk först, vilket skulle ta mycken tid. ;-)

Skall tilläggas att jag kallt utgår ifrån att detta är en anledning varför gamla stötar oftast är misstänksamma mot nya spel (förutom nostalgin, då): Vi (nja, inte alltid jag) tycker äldre spel är "enklare" och "mer logiska" eftersom vi spenderat femtielvatusen timmar med dem när vi var unga entusiastiska svartnissar* och reglerna sitter i ryggmärgen...

Nightowl, som faktiskt har TV-n på i bakgrunden just nu, bara för att motsäga sig själv. ;-)

*Kobold är ett ord som börjar närma sig "nigger" i derogativitet; det måste till ett nytt slangord för unga och oerfarna spelare...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Koncentration...

<I>"*Kobold är ett ord som börjar närma sig "nigger" i derogativitet; det måste till ett nytt slangord för unga och oerfarna spelare..."</I>

I lumpen (P4/Skövde) kallade vi nyinryckta värnpliktiga för "strålar", ingen visste var uttrycket kom ifrån för det användes innan vi ryckte in. Kanske kallades dom på grund av att dom strålade av oskuldsfullhet.


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 8 ute nu!
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Skivan alla borde ha? [OT]

Jag har alltid undrat vad VNV stod för...nu vet jag. Tack..


"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Japp, Barbers Adagio är helt fantastisk... se bara vad den gjorde för filmen plutonens öppnings och slutscener...

*ryser*

ska se plutonen igen för femtielfte gången ikväll tror jag..

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Koncentration... (OT)

<I>I lumpen (P4/Skövde) kallade vi nyinryckta värnpliktiga för "strålar", ingen visste var uttrycket kom ifrån för det användes innan vi ryckte in.</I>

Låter som en variant-term på 'solisar'; i båda fallen blir man bländad för att de har så nya och blänkande och nyputsade skor och uniformer. (-:
Fast där jag lumpade hette de 'pinnhögar' (eller 'pinnar') för att de hade så ofantligt många pinnar muck kvar.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte ett ont ord om BG !

<I>Den gängse definitionen på Black Metal är att den för det mesta innehåller djävulsdyrkar (ibland satanistiska) texter.</I>

Både håller med och inte; på 80-talet användes det ofta som term för vadsomhelst i hårdrocksväg som hade djevvulska texter i sig - man sa att Manowar hade gjort en black metal-låt med 'Bridge of Death', t.ex, och att Black Sabbath gjorde black metal av 'Heaven and Hell' på Live Evil - men alltsedan tidiga 90-talet så har det väl varit en rätt så vedertagen term på en viss musikstil med en viss metal-subkultur, och den känns igen på mer än så.

(<I>Allra</I> ursprungligast så var det Venoms namn på deras egen musik, men de fick inte behålla termen för sig själva särskilt länge...)

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Koncentration...

Det finns säkert en motsvarighet till Rollspelarens Stadier här... men jag överlämnar till någon som kan musik att lista ut vad de är. En sådan om rollspelares musiksmak finns för övrigt några sidor bakåt...

Jo.. det finns nog en sådan lista, men eftersom de personer som tycker om musik är en något större grupp än rollspelare så blir den nog inte lika rolig....

Och om bra musik: Jag vet EXAKT vad som är BRA musik och vad som är DÅLIG musik. BRA musik är sådant du trivs med att lyssna på, det kan vara ett gäng låtar, skivor, artister eller genrer. DÅLIG musik är musik du inte tycker om att lyssna på... så enkelt är det. Att din och min smak inte stämmer överens gör inte mig något... dålig musiksmak har man om man lyssnar på en viss musik och säger att den är bra bara för att några andra gör det...

Rollspelarens Stadier passade inte in på mig alls.. jag hamnade i nått mellanfack, på alla delar tror jag... :o) Men det gör hela vårt spelgäng...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Jag e helt inne på ditt spår. Helst så skall man spela så högt att man måste höja rösten en aning då man talar.

Ohh *ryser*, det finns inget trevligare än Inflames eller Hammerfall m.m./images/icons/cool.gif

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Koncentration...

Javisst, använda musiken bra i rollspelssammanhang är svårt...
Men det finns olika användningsområden en är lätt, en är ganska lätt och en är svår...

A: Bakgrundsljud. Här snackar vi det vi i vår spelgrupp använder när vi spelar på konstiga ställen. Det använder vi enbart för att jag inte klarar av att inte ha musik på... Jag har musik på jämt... Nu, när jag sover och när jag äter frukost... Min sambo var högst irriterad på att stereon stod på 24-7 men hon har börjat vänja sig nu.. :o)

Ett exempel på konstiga grejjer vi har gjort i det här fallet är att köra första låten på Syndicate Wars skivan om och om igen i 4h ... vi spelade D&d :o)

Alternativ B: Musik för stämningen, passiv. Innebär att du har musik som passar spelet och settingen men inte bryr dig om något annat... Spelar du fantasy så drar man på att soundtrack från passande film....

Alternativ C: Aktiv användning. Här kommer det svåra, låtarna ska inte bara pasa spelet utan också det som händer i spelandet... För att lyckas bra med det här krävs det en fjättkontrol och ouppmärksamma spelare :o) Lyckas man ändra låtar och så utan att det stör så har man lyckats...



Men musiken kan störa.. och som du och Krille redan påpekat så är det allra bärsta instrumental musik... Men inte alltid ett krav...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Inte ett ont ord om BG !

Morbid Angel, Bolt Thrower, tidiga Entombed, Cannibal Corpse, Obituary, Meathook Seed et. al. låter som death metal. Då hör jag klart större likheter mellan In Flames och Cradle of Filth.

En stor skillnad på alla band du nämner är att de började sin "verksamhet" kring slutet på 80-talet. I och med att At the gates stormade in på scenen så anlände det som kom att kallas för "Göteborgs-soundet", death metal med mer fokus på melodier. Idag kallas det väl för melodiös death metal, och det är det som In Flames sysslar med i mina öron.

/Azagthoth
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
hoppsan

Freestylen är enligt mig uppfunnen för dammsugning och gräsklippning (då är det dessutom enklare att sjunga med, eftersom motorn överröstar mina kraxanden).

Där kände jag igen mig ja... fast jag sjunger i duschen åxå./images/icons/smile.gif

Brukar inte använda bakgrundsmusik när jag är SL just för att jag inte vill behöva lägga värdefull tid till att ratta på stereon och riskera att sänka stämningen. Det brukar bli bra stämning när vi spelar ändå.

Nämndes i ett inlägg här nedan om någon som använde datorn under ett speltillfälle (om jag inte missförstod helt). Verkar totalt stämningsförödande enligt mig. Inga datorer när jag spelar rollspel!


//[color:red]Feuflux
"Helvetesfortet byggdes inte på en dag."</font color=red>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Eftersom fantasy är den tråkigaste spel/litteraturgenren som existerar, och MERP/SRR är det tråkigaste som finns i den genren, så måste jag anmäla en avvikande åsikt.

Jag ifrågasätter t ex hårdrockens lämplighet som bakgrundsmusik när man spelar...

• 20-30-tals Cthulhu Classic i USA. Då är det optimalt att varva periodmusik (Louis Jordan and his Tympany Five, Big Joe Turner, Amos Milburn etc) med filmmusik från lämpliga filmer (Sleepy Hollow, Unberakable, eXistenZ etc).

• Asiatisk kampsportsaction, då det är mer lämpligt med viss asiatisk instrumentalmusik (Tan Duns filmmusik till Crouching Tige, Hidden Dragon är ett aktuellt exempel) som också kan varvas med asiatisk schlager- och topplistemusik (Leslie Chung är ett bra exempel)

• För hårt och deprimerande rollspel "på gatan" a la World of Darkness finns nog inget bättre än skrällig hiphop, Judgement Night-plattan rekommenderas varmt.

Att bara begränsa sig till en musikgenre tycker jag verkar tråkigt. Stämningshöjare kan man hitta på de allra mest konstiga ställen, och kontrastverkan är inte heller att förakta (när vi en gång körde en fet splattrig actionscen i Mage körde jag “Ring of Fire” med Johnny Cash på repeat i bakgrunden, det blev helsurrealistiskt och skitbra).

mvh
Örnie
PS Stonerrock utklassar tråkig death/speed/black-metal DS
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, det har jag !

Visst är hårdrock bra, men inte när man spelar. Därför att:
* Det stressar upp gruppen.
* Hård och brutal mest hela tiden.
* Passar inte in, men visst den kan passa i vissa situationer.

Då är det bättre med lugn musik i bakrunden eller ingen musik alls.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Blind Guardian är inte den bästa rollspelsmusiken... Det är den bästa musiken överhuvudtaget! BG Knäcker! (Känns som jag sagt det förr...)

En annan grupp som jag skulle rekomendera till fantasy är Therion. Mycket bra musik med, svår att beskriva men tänk en blandning av BG, Era och klassiskt... Jag talar om deras nyare plattor Theli, Vovin och Deggial... de gamla är av Deathmetalstuket och lämpar sig kanske inte till fantasy.

/Tzoch


"Reality is for those who lack imagination,
but imagination is for those who lack reality."
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Rollspel och musik [Varning: Lång utläggning]

Notera att det jag skriver nu kan ha sagts förut. Det är sent och det var en jävlig massa inlägg på den här tråden.. /images/icons/wink.gif

Generellt sett är det så här med rollspel och stämningsmusik: använd det som funkar för er. Fungerar hårdrock så visst - använd den. Fungerar Rapcore så använd det! Det som gör valet av stämningsmusik till ett debattämne är egentligen att det finns mer eller mindre bra stämningsmusik (generellt, då), men vissa tumregler;

1, Du skola icke använda 'fel' musik vid fel tillfälle.
- Alltså; Vid en lugn och stämningsfull scen passar det inte så j-a bra med tunga bastoner och skrikiga sångare blandat med högt tempo.. Detta är ett av skälen till att jag egentligen förespråkar att man ska försöka lyssna sig igenom alla olika sorters musik, hådrock kan avändas ibland, pop kan användas ibland och klassiskt kan användas ibland. Musiken beror på tema och stämning. Musiken är ett hjälpmedel för spelledaren, så att han kan 'styra' känslan av det han försöker beskriva. Därmed kan man alltså medvetet använda 'fel' musik vid fel tillfälle för att skapa en känsla av tex. absurditet (som 'Im Dreaming of a White Christmas', som jag spelade när rollpersonerna upptäckte att de var fast i en bunker tillsammans med en ostoppbar mordisk varelse och en hel hop lik plus en kärnvapenspets som var aktiverad och redo att spränga skiten i luften).

2, Du skola icke använda populärmusik.
- Generellt sett alltså. Låtar som spelarna känner igen kan vara oerhört dåliga, då de drar uppmärksamheten från spelet, spelarna kan börja nynna med eller säga nåt i stil med "men spela klart låten" när SL ska byta musik för att illustrera ett nytt skeende. Ibland kan man naturligtvis använda populärmusik, särskilt när det gäller nutidsrollspel, då. Nära besläktad med budord 2 är budord 3, som lyder:

3, Du skola undvika lyrics.
- Sång är inte bra. Särskilt inte sång som spelarna känner igen och sång som man kan börja lyssna till. Sång, utifall att det används, ska helst vara på ett harmoniskt mumlande och förhoppningsvis obegripligt språk (gaelic, latin) eller dov engelsk sång (som inte 'stör', alltså). Här gäller också i viss mån budord 2, då välkända låtar och populärmusik i allmänhet innehåller lyrics och drar bort koncentration/stämning mer än vad det tillför detsamma.

4, Du skola uppsöka skivbutiker med fri lyssning och brett sortiment.
- Alternativt bra mp3 siter eller Napster. Försök lyssna igenom nya genrer, även väldigt skumma sådana - genom att variera musikintrycken kan spelarna inte hamna i det fasansfulla "den där låten känner jag igen - nu blir det strid..". Då har man lite fantasi eller ett bristande musikbibliotek. Alltså; Lyssna igenom så mycket som möjligt för att kunna variera musicerandet.

5, Du skola inse att filmmusik är den bästa bakgrundsmusiken.
- Även här generellt, ja. Filmmusik är gjord för att vara stämningsmusik, och ofta kan man gå efter filmer för att hitta passande scores (tillexempel kan skräckfilmsscores vara passande om man ska spelleda skräckäventyr, *duh* /images/icons/wink.gif). Min personliga inställning är att filmmusik alternativt kompostitioner framförda av orkestrar i allmänhet är basen för en spelledare, som sedan kan utvecklas med ett gott sortiment av aggressivare musik, musik med lyrics och musik 'for occasions'.

6, Du skola inse skillnaden mellan filmscores och filmsoundtracks.
- Här kan man lätt göra misstag. Definitionen är att ett 'score' eller 'original score' är filmmusiken, alltså bakgrundsmusiken i filmen, medan ett soundtrack innehåller musik från filmen (ofta populärlåtar, då..). Scores brukar vara svåra att få tag på, men är bättre.

7, Du skola bli vidsynt.
- Det kan inte sägas för många gånger. Att köra i samma gamla spår som jag får känslan av att rollspelande hårdrockare gör..

jfr. Morgoth's uttalande i tråden:
"Bästa rollspelsmusiken, då va...
...är naturligtvis hårdrock, och endast hårdrock.

..är rent destruktivt för spelandet (tycker jag - visst, det kan säkert funka, särkilt i en grupp med bara hårdrockare, men jag tycker så). Min kunskap om hårdrock är inte särskilt stor, men efter vad jag har hört av s.k 'fantasymetal' så verkar det lite.. tja - /images/icons/tongue.gif!
Ex. "Avalon will not fall, but your heads will soon roll". *urk* Tillsammans med sångarens desperata rop om "The search for the Imerald sword" (det borde kanske vara Emerald?) så känns det precis som den fördomsfulla bild man lätt får av "den nye rollspelaren" som tycker att det är jättesuperhäftigt att få vara värsta hero-hjälten, liksom, med super-powerarmor och det bästa svärdet i vapentabellen *flås, flås*. Näe, fy för den lede.
Vidga musiken, men välj för den skull inte musik som är rent dålig (personligen skulle jag nog lista dansbandsmusik dit, tillsammans med Rapsodys 'epic power metal', men smaken är ju som sagt.. nä, den frasen är överanvänd i sammanhanget /images/icons/tongue.gif) eller musik som allvarligt stör spelarna (jag gillar funk, ambient och mörk musik - det behöver inte mina spelare göra.) Stör spelarna sig på musiken gäller samma princip som jag nämnt tidigare: musiken är inte längre ett hjälpmedel, utan förstör mer än den tillför.

8, Du skola pröva och lära.
- Trial and error, brukar man ju säga. Pröva dig fram och se vad reaktionerna blir. Använd ny musik och se om det funkar - testa att variera, testa ljudeffekter, testa, testa, testa. Till sist hittar man en metod som fungerar bra och ett sortiment av musik som är bra i sammanhanget.

Det är väl egentligen vad jag har att säga i frågan. Som ni kanske märker gillar jag inte hårdrock (i stil med Blind Guardian och Rhapsody tex.), utan jag är mer för dov och tung musik (särkilt då jag spelleder mycket i nutids-, skräck- och våldsstämningar). Ett annat bra tips är att tänka på hur olika SL:s använder musik på konvent (för ni går väl på konvent, eller hur? /images/icons/wink.gif) och se vilka metoder som var bra och inte.

//MiDNiGHT. - Nä, vet ni vad, nu ska jag gå och läsa på inför redovisningen i morgo.. jamenar i eftermiddag.. *hum*.

Är glaset halvfullt eller halvtomt? - Det är ju o-fyllt! (är jag då pessimist eller optimist?) /images/icons/crazy.gif

"Du vet inte vad du missar om du inte upplever det."

 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
SHIT !

Jävlar vad diskussionssugna folk helt plötsligt blev !
Snälla anmärk inte mina ord mer ! Jag står inte uuuuuut !
Ok, ok, ok naturligtvis skall man lyssna på den musik som tilltalar en bäst. SJÄLV så är rollspel alltid det självklara valet för mig, men om ni har andra åsikter så ok ! Allt jag ville med detta inlägg var att ni skulle få veta vad JAG tyckte om och rekommenderade. Om detta inte passar er, så "fine". Jag ångrar att jag skrev "om någon har något att säga emot detta, svara gärna på detta inlägg"!

Urgh... det var jobbigt att skrika så länge...

/images/icons/cool.gifMvh Hårdrockar Morgoth - finns det inga fler göteborgare där ute ?

-"Some say death is the end of life.
I say life is the beginning of death."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Diskussion inget ovanligt.

Du hade väl inte förväntat dig att diskussionen skulle förbli död, eller? Diskussionen lever så länge någon svarar och någon har ju svarat. Se efter själv ifall du inte tror mig. ;0)

Ett forum bygger på egna åsikter. Du visade din åsikt och alla andra visade sina åsikter...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: SHIT !

Om du inte ville ha en diskussion, varför ett inlägg på ett diskussionsforum?

"Allt jag ville med detta inlägg var att ni skulle få veta vad JAG tyckte om och rekommenderade"

Och vi låter dig veta vad vi tycker och rekommenderar.
Jag ser inget problem här...
 
Top