Nekromanti Bästa krigaren?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
ICE motiverar det med att det inte finns några bonus-föremål för dem.

Hmmm..tyckte just jag läste följande i RMSR sid 278
Gloves (+5 Martial Arts•Strikes)
Boots (+5 Martial Arts•Sweeps)

I Martial Arts Companion finns på sidan 97
Bracers (+5 Martial Arts Striking)

Detta är vad jag ser det, bonus föremål. Men dock inga med bonus över 5.

Jag tycker inte man skall stryka en Warrior Monk, dessa har funnits och finns i olika slag i våran värld. Och varför skulle inte olika fantasyreligoner inte ha möjlighet med olika typer av krigsmunkar och krigspräster etc...

Däremot är inte yrket lämpligt för ovana spelare, då yrket ofta är starkt knutet till någon religion, och måste leva efter sin tros föreskrifter, göra böner etc... Vissa saker som en rollpersonsgrupp kan behöva göra, kan strida rakt mot religionen.

Riddaren
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det vet man ju iofs inte. Men jag tar hellre och slåss med en lönnmördare än en bågskytt på hyfst avstånd.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:red]// Johan K</font color=red>
 

Åke

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
7
Location
Göteborg
Re: Äran ??

Var det inte du som för några konvent sen sa:"äh! lite kollateral skada ska väl en man tåla!"?
hmm...eller så citerade du en vän...det var nog nåt år sen. Tänkte bara lägga in mitt stöd för dina åsikter iaf. Fast jag hävdar fortfarande hjältens rätt att tanklöst slänga sig in i striden för att en timme senare förstå vad det är han har ställt till med. Hjältar är per defenition tanklösa ;)

/Åke
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
ICE's Curse of the Companions har slagit till igen.. Förklaringen jag gav återfanns i Arms Law & Claw Law 2ed men nu har de ändrat sig ser jag.

Visst, krigarmunkar har funnits i vår värld i form av allt från shaolinmunkar till tempelriddare, men allt för ofta kastas motiven bakom bort i världar och system. Egentligen är det väl mina egna åsikter om RM2ed och dess Companions som styr ovanstående uttalande. Grundreglerna 2ed tycker jag om men alla dessa companions gör mig illamående. Jag har läst de 5 vanliga companions som gavs ut till 2ed men det är få saker som är bra i dem.

Jag förstår inte hur kampsporter kan vara ett sånt stort ämne att en hel bok kan tas upp av det bara.. både i RM och GURPS..

/ Jåkkå
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lönnmördare

"blir så trött på "dolken i ryggen" lönmördaren"

Tänk dig följande:

En rik och mäktig man håller hov. Visst, han har fiender, men sådana har han tacklat tidigare. Visst, lönnmördare finns, men han har livvakter som han litar totalt på, sådana som skulle kunna dö för honom och sin tro. Som till exempel Ashim, hans mest lojale livvakt, som har tjänat honom i tio år och har räddat hans liv upprepade gånger. Senaste gången var förra natten, då en smygande lönnmördare försökte hugga honom i ryggen, men vips så fans Ashim där, blockerade dolkstöten med sin arm och rände svärdet genom buken på lönnmördaren. Jo, Ashim var en riktig pärla.

Plötsligt drar Ashim sitt svärd och kastar sig över den rike mannen, ropande "GUD ÄR STÖRRE!!!". Den rike mannen hinner inte ens bli arg eller ens förvånad över förräderiet innan Ashim dödar honom, och Ashim hinner inte mer än tio meter innan bågskyttar skjuter ner honom. Men han är inte ledsen över det. Han vet att han dör i Guds tjänst och kommer att bli martyr och få leva i Paradiset. Gud är stor, barmhärtig och rättvis - Ashim kommer att i Hans barmhärtighet få komma till paradiset, och den rike syndaren kommer i Hans rättvisa kastas till helvetet.

Assassinerna fanns i verkligheten och uppträdde sådär.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nu kan jag inte uttala mig om RM 2ed, eftersom jag inte har den. Utan jag har bara RMSR. Däremot har konverteringen mellan MERP och RM blivit något anorlunda. Det har främst med yrkesbonusar och kraftpoäng att göra. I MERP är kraftpoängen uträknad från hur hög Intelligens alternativt psyke som rollpersonen har. Detsamma enligt de uppgifter jag har från bl.a. Gamemaster Law har gällt i de tidigare versionerna av RM. Detta gäller dock inte i RMSR, utan här är Power Point omvandlat till en färdighet (=Power Point Development) som man kan skaffa kunskaper i. Och därmed få betydligt mer Kraftpoäng än tidigare. Det andra är yrkesbonusen där t.ex. en krigare fick i äldre versioner av RM och i MERP +3 för varje rang/level personen hade i vapenfärdigheter, i RMSR får krigaren yrkesbonus på vapen endast en gång och det är +20.

Fast enligt min egen mening så är iaf de flesta av dessa Companion till RMSR hysat bra till bra. Däremot var de Companion till de äldre numrerade I, II, III etc... inte alls av samma klass.

Riddaren
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
I gamla RM2ed så fick man Power Points från den primära grundegenskap kopplad till den realm man använde. (ett medel ifall man var hybrid spell user) Färdigheten Power Point Development dök upp i RMCII tror jag. Det var de gamla companions (I - V) som jag refererade till angående kvalitet. Förstår dock fortfarande inte hur Martial Arts kan ta upp så mycket plats. De religioner/livsstilar/filosofier där MA är en del av levnadssättet borde vara mer intressant i sådana fall än regler för hur man delar ut en fet hoppspark eller vrider av armen på 12 olika sätt. Jag tränar själv Aikido och har tränat Karate och anser att teknikerna som finns i de bägge formerna inte alls tar så stor plats. Filosofin bakom formen kan ta plats men detta skulle mer höra hemma i en bok om religioner i sådana fall.
 
Top