Nekromanti Bästa fantasyäventyret?

Gentleman

Veteran
Joined
3 Feb 2006
Messages
5
Location
Warberg
Har nyligen inhandlat och börjat läsa Eon (ville ha ett traditionellt fantasyrollspel som kompliment till GD) Har tittat lite på introdutionsäventyret "Diamantäpplet", men det kändes väldigt basic och lite barnsligt. Nu till min fråga; vilket är det absolut bästa fantasyäventyret som ni spelat och varför? (och som skulle kunna överföras till Eons värld) Gärna något engelskt men ej Warhammer då det är "upptaget". Ska tillägga att jag inte spelat rollspel på drygt 10 år (studier mm kom i vägen) så jag är väldigt ouppdaterad. Tack på förhand!
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Dete bästa jag spelat är saker som sl kommit på själv. Men det var inte det du frågade om. Det bästa köpta äventyret jag spelat är Svavelvinter (äventyrsspel). Men det är alltid vanskligt (jag vill hävda omöjligt) att konvertera äv. från ett spel till ett annat. Jag skulle rekommendera dig att browsa runt på nätet och ladda ner lite äv. gjorda för EON.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Välkommen till forumet och tillbaka till rollspelandet! :gremlaugh:

Diamantäpplet har jag inte läst så jag vet inte det är du dissmissar men ett av de bättre äventyren jag spelat är faktiskt skaldens färd av Petter Nallo.
Det äventyret finns på Neogames hemsida (www.neogames.se) och är självklart helt grattis.
Jörgens rollspelssidor (http://www.ingenting.f2s.com/index.html) är också en sida där jag tror att du kan hitta ett eller två bra äventyr men du får kolla igenom dem själv :gremsmile:

Om du fortfarande inte är nöjd så säger jag som tidigare skribent sade, sök runt lite på nätet, det finns därute.
Om du inte hittar något så tycker jag det definitivt är värt att sätta sig ner, kanske med en kollega, och skriva lite eget.
Det kan vara lite segt att starta men det är en mycket go känsla när man gjort det ordentligt och det är klart!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Nå, diamantäpplet har jag ganska nydligen spellet igenom... Det e ett helt ok äventyr som går att bygga på ganska mycket själv också...

Här har du en krönika som skrivits av en som spelade diamantäpplet, vill påpeka, jag har inte skrivit det, och det e ingen jag känner som gjort det heller...
http://www.filosofica.net/rollspel/sylfensvrede/files/silversdiamond.pdf

Nå, den krönikan ger en ganska intressant bild av diamantäpplet, kan vara värd att läsa...
Men annars, min erfarenhet är att skrivna äventyr ofta blir lite styrda och oftast är dom ganska mycket gå från punkt a till b till c... Gör det och det, lite som ett datorspel... De bättre äventyren är de som en spelledare kommer på själv och låter vara ganska öppna...

Men vill du ha en klassisk skattjakt så funkar diamantäpplet...
Annars måste jag säga att både "de fördömdas sista hopp" och "Sorgernas Brunn" (som båda är äventyr till eon) verkar ganska lovande... Jag har inte läst igenom något av dem helt, eller spelat igenom dom... Jag har bara läst sådär, det mesta av dom... Och speciellt sorgernas brunn verkar 'trevligt'... Med rätt spelledarskap kan det bli ett mycket läskigt och skräckigt äventyr, så det kanske är något att satsa på??

Lycka till med letandet och bra att du letat dig tillbaka till rollspelandet... :gremwink:
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
För att göra det lätt: EON äventyret Regnsynd, det absolut roligaste äventyr som jag har spellet. Go' handling, inte för svårt, gött område. Köp det, det kostar la typ... 120 spänn eller nåt? Om det fortfarande finns i tryck...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Armandes Testamente, potentiell spoiler

Ska skriva ett ganska kort inlägg.

Armandes Testamente var det roligaste äventyr jag spelade under hela högstadiet. Framförallt är det ett bra Mundana-äventyr eftersom det är den detaljerade spelvärlden som lyfter äventyret, men också eftersom det hade en bra balans av utsatthet, mysterieluskande, gudomlig intervention och action. Äventyret låter rollpersonerna nysta i mordet på Armandes, en lärd man som råkat skrapa lite för mycket i Zorian-ordens mörka hemligheter.

Ta dig en titt på äventyret, finns gratis på neogames.se.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dö skulle jag till & börja med säga Svavelvinter-serion till DOD. Det är en maffig, välskriven & förbaskat skoj kampanj att lira. Så det är/var min första & strösta kampanhj som spelare. Har fortfarande sådana där trevligta minnen därifrån, trotts att det var galet längesedan som jag lirade den serien senast.

Sedan så har vi Vildhjarta till DoD6.
Där har du en enkelt, men synnerlgien välgjort äventyr. Jag sl:ade det hela & måste säga att de på RM har verkligen fångat känslan där !!

/ Johan K, som väntar på att kaffet skall bli klart.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Kampanj

Enligt min åsikt så blir rollspel så mycket roligare om du slopar äventyren helt eller delvis och fokuserar dig allra mest på rollpersonerna och deras bakgrunder. Just nu fungerar mina spel så att mina spelare har mängder av idéer själva eftersom deras karaktärer har så många olika projekt och mål på gång.

Exempel på kul rollspel:
Överklasspersoner: Kör på det själv. Låt dina rollpersoner vara oerhört rika och mäktia för att vara rollpersoner. Länsherrar är väldigt kul attvara eftersom Eon har kompletta och bra regler för dessa. Likaså handelshusägare etc.

Jag spelar Eon och spelar inga skrivna äventyr utan utnyttjar alla högar av material i böckerna. Det rekommenderar jag alla att göra och komma på en rolig kampanj själv.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, nu har jag varken läst eller spelat den själv, men Shackled City till Dungeons and Dragons fick bra betyg i tidningen Fenix, är riktigt stor och maffig och är dessutom lätt att få tag på. Om jag begriper det rätt utspelar den sig i en stad placerad i en död vulkan och inbegriper någon slags kult eller något åt det hållet i alla fall.

Annars gör Necromancer Games bra äventyr till Dungeons and Dragons, där jag själv vill rekommendera The Vault of Larin Karr. Den verkar lite svår att hitta, men finns på azimogames, verkar det som:

Azimo Games
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror jag redan innan jag har läst det ordentligt kan rekommendera helt nya äventyret Red Hand of Doom till D&D. Det är ett krigsäventyr, där äventyrarna blir inblandade i ett krig mot en armé goblins. Platsen där äventyret utspelar sig är generiskt och kan nog placeras i vilken spelvärld som helst.
 
Top