Nekromanti Bäst

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nu tänkte jag fråga vilket rollspel som är bäst...
vilket är det bästa rollspelet genom tiderna?
då snackar vi figurspel, pappers, kort. RUBBET
vilket är bäst?

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
ALLA har olika åsikter om detta!!!

Snälllllaaa! Det kommer bli en sån jävla diskution!!

<I>vilket är det bästa rollspelet genom tiderna?</I>
Jag vet vad <I><B><U>JAG</I></B></U> tycker men jag tänker inte säga den åsiken, eftersom då kommer massvis med folk att säga att jag har fel fel fel fel fel fel fel!!

<B><FONT SIZE=4>Kan aldrig sånna här idiotinlägg sluta?</FONT></B>

Mac - aghhhuhhahahaaaaa!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DoD !!!

DoD är utan tvekan det BÄSTA spelet genom tiderna ! Det känns bara så rätt när man spelare det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte nog med det

Inte nog med att jag har en helt egen åsikt om ämnet; den varierar!

Just idag är det nog Castle Falkenstein. Imorgon blir det förmodligen Västmark eller Babylon Project. På onsdag blir det ingen favorit, för då tar jag ledigt. På torsdag blir det nya Star Wars med egen värld och lite tillägg och ändringar i d20-reglerna. På fredag hade jag tänkt att det ska vara gamla Star Wars, men förmodligen blir det Pendragon om jag känner mig rätt. På lördag...

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Håller med Krille...

...och dessutom beror det på VAD du menar med "bäst". De rollspel vars design jag beundrar mest är Pendragon och Castle Falkenstein, men de är inte alltid de rollspel som är roligast att spela jämt, för de är nischade mot att göra vissa saker jäkligt bra - och vad händer om man vill göra något annat?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Rollspel eller alla spel?

vilket är det bästa rollspelet genom tiderna?
då snackar vi figurspel, pappers, kort. RUBBET


Okej... Figurspel och kortspel är INTE rollspel,okej?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Se upp!

"Okej... Figurspel och kortspel är INTE rollspel,okej?"

Se upp, tänk om Rosen läser vad du skriver! /images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jaså, det har väl aldrig hänt förr...

...men faktum är att jag också håller med Krille i den här tråden (det händer ju inte så ofta annars /images/icons/wink.gif ). Sen vill jag tillägga en till viktig faktor utöver dagsformen, nämligen: hur och med vilka det spelas (du tangerar det i ditt inlägg). Jag lirar t.ex. gärna Kult, men inte med folk som anser att spelet går ut på att panga ihjäl monstergubbarna i slutet av boken. Jag tycker om DoD, men det beror ganska mycket på att det är är så enkelt att ändra det som inte är bra i spelet, vilket är en del. Jag har haft enormt kul i Vampire, men när vissa deltagare inte ens kommer ihåg vad deras rollperson heter hade jag hellre plockat fram Star Wars och rensat Imperietbaser.

Vill man bara kolla vilka favoritspel folk har, utan att höra dem motivera varför, så är det nog enklast att kolla deras profiler. Då kan man kolla ganska många personer, inte bara det fåtalet som svarar här och på så sätt få något sorts statistiskt värde i det.

För övrigt känner mig lite småtrist som kommer med ett sånt här svar eftersom jag personligen älskar olika subjektiva listor i stil med "världens tio bästa låtar", "de fem fotbollsmatcher som gjort mig mest förbannad" m.m. Men att kolla profilerna är nog som sagt var det bästa om man inte är ute efter något mer specifikt, t.ex. bäst regler, bäst magisystem, bäst för nybörjare eller liknande.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jodå! :) (OT)

Krille tycker illa om storytelling och friform - jag tycker bara illa om friform (och specifikt, storytelling som går ute på att just EN snubbe, SL, skall sitta och berätta historier, men det är bara DÅLIG storytelling).

Krille tycker inte om D&D. Jag älskar D&D, och med nya D&D försvann allt jag INTE älskade.

Krille tycker inte om Kult. Jag gillar Kult, även om jag inte är överdrivet förtjust i skräckspel. Jag tycker inte om folk som "koboldar till det" i Kult, och håller nog med om Krille att det delvis ligger i ett våldsfixerat system, men det har sällan varit ett problem när jag spelat det, trots att vi alla är regelbögar i min gamla grupp, mer eller mindre.

Krille säger att han kan tänka sig spela Changeling, möjligtvis. Changeling är det enda WW-spel jag absolut bara skulle spela om mitt liv hänger på det. Andra är OK, även om jag är fel människa för Vampire som skrivet och blir ganska less på de överord spelet alltid får av vissa principskäl (som jag diskuterat till leda, och de är inte helt desamma som Krilles).

Krille är ointresserad av Gondica. Jag är väl den mest aktive medlemmen på Gondica-forumet, och även i övrigt den mest aktive Gondica-fan som existerar.

Vi har en hel del gemensamt - men jag är varken en klon, en motsvarighet från ett annat universum eller en driveling fanboy. Jag är imponerad av en del han skrivit, men det enda som över huvud taget hamnar på tvåsiffriga tal på listan "spel jag gärna skulle spela om jag fick" är PlayElf. Har inget att göra med kvalitén, men jag har andra prioriteter. Vill jag ha medeltid spelar jag Pendragon eller Ars Magica och inte Västmark, vill jag ha nutid+magi annat än Ereb '98, jag är fullständigt ointresserad av hård SF och bryr mig mycket lite om Eon (det är standardfantasy, gäsp). Trollkonster ser intressant ut, men...

Det är ungefär som med Rosen - vi är oftast På Samma Sida här, och Rosen är jag faktiskt personlig bekant och vän med (jag var på hans bröllop, t.ex.), men om man studerat oss på den gamla Lancelot-listan jag skapade kan man finna att vi med jämna mellanrum ryker ihop som katt och hund. Liknande grejer har hänt angående Gondica.

Så dra inga förhastade slutsatser, Arcana. Fanns här ett Pendragon-forum eller Castle Falkenstein-forum skulle du får se oss i regelbundna fajter - man behöver "common ground" för att bli oense om något.

Nightowl, mer OT än någonsin...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
OK, jag ska tända på krutdurken vid tillfälle!

Hoppas du inte tolkade min rubrik som ett elakt personangrepp. Det är bara det att jag vid ett antal tillfällen har varit med om att du skrivit sånt som ”Precis som Krille säger” och ”Håller med Krille” o.s.v., samtidigt som jag aldrig sett några tjafs er emellan, så jag kunde bara inte låta bli att kommentera det. Framförallt som jag och Krille nästan alltid verkar ha olika uppfattning om saker och ting.

Jag ser fram emot kommande dueller mellan dig och Krille! /images/icons/smile.gif
Skriv om hur bra du tycker D&D är så kanske du kan få se den sällsynta men fruktade (?) Krille-Arcana-alliansen i aktion.

”Vi har en hel del gemensamt - men jag är varken en klon, en motsvarighet från ett annat universum eller en driveling fanboy.”

Lovar att genast stryka dig från listan över misstänkta dubbelgångare på forumet. /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: OK, jag ska tända på krutdurken vid tillfälle!

"Skriv om hur bra du tycker D&D är så kanske du kan få se den sällsynta men fruktade (?) Krille-Arcana-alliansen i aktion."

Vetefaen om den blir av eftersom D&D3, precis som Nightowl säger (fniss), tar bort så gott som allt det dåliga med AD&D (åkej, jag är inte direkt förtjust i levlar och klasser, men vafan, det är mest en feature som jag ogillar och inte en bugg).

I övrigt är vi nog båda för gamla rävar och har för mycket på fötterna för att inte flyga på varandra vid minsta potentiella provokation.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OK, jag ska tända på krutdurken vid tillfälle!

" Vetefaen om den blir av eftersom D&D3, precis som Nightowl säger (fniss), tar bort så gott som allt det dåliga med AD&D (åkej, jag är inte direkt förtjust i levlar och klasser, men vafan, det är mest en feature som jag ogillar och inte en bugg)."
Är det WotC-SW som indoktrinerat dig, månne? ;-)

Vi såg ju en teoretisk allians mellan silversurfan och Krille härmosistens (bägge sade i alla fall emot samme jeppe), så inget är omöjligt.

För vara helt ärlig: mina inlägg påverkas av att jag har ett halvdussin forumdeltagare vars inlägg jag brukar finna intressanta, så jag kollar dem efter att ha kollat de forum jag bryr mig om extra mycket (typ Gondica och SF- och fantasykultur). Dit hör Krille, Vindhand, Arvidos och några till. Alltså kommer jag ofta till slagfältet efter att Krille redan varit där och manglat, och har därför inte mycket att göra mer än att stjäla stövlarna alt. skära av struparna på folk. ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
*skäms*...

...och går i väg med huvudet under armen

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: OK, jag ska tända på krutdurken vid tillfälle!

"Dit hör Krille, Vindhand, Arvidos"

Känns som om du glömt någon... en synnerligen intressant forumdeltagare! /images/icons/wink.gif

"Alltså kommer jag ofta till slagfältet efter att Krille redan varit där och manglat, och har därför inte mycket att göra mer än att stjäla stövlarna alt. skära av struparna på folk."

Men om det är Krille som blivit manglad då? Låter du honom dö med stövlarna på? (eller vad det nu är man säger i cowboyfilmerna... /images/icons/smile.gif )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Manglad?

"Men om det är Krille som blivit manglad då? Låter du honom dö med stövlarna på? (eller vad det nu är man säger i cowboyfilmerna... )"

Jag förväntar mig inget annat i alla fall, hobbykrigare som jag är. /images/icons/wink.gif

Semper fi!
Do or die!
Gung ho! Gung ho! Gung ho!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: OK, jag ska tända på krutdurken vid tillfälle!

"Men om det är Krille som blivit manglad då? Låter du honom dö med stövlarna på?"
Har inte sett honom bli manglad hittills, men blir han det skall jag definitivt stjäla hans stövlar! De blir säkert en värdefull souvenir. Ingen pardon!

Nightowl, slår ihjäl dom och tar deras PENGAR!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top