Nekromanti Attack/Parering DoD6

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Ja, nu har vi då äntligen gjort karaktärer till min så efterlängtade DoD6 spelgrupp. Förutom en del sura miner över reglerna och det mångfaldiga tärningslåendet (eller hur, Berserk /images/icons/wink.gif) tycker jag att det gick riktigt bra, och jag fick fram ungefär vad jag ville ha.

En fråga som dök upp när jag kollade över vapnen var dock denna:
Om man har fyra attacker och fyra pareringar som krigare, kan man då använda alla dessa med ett tvåhandssvärd? Isåfall blir man rätt så snabbt övermäktig efter att ha levlat lite.

/Black Dwarf, som antar att svaret finns i boken, men inte har den med sig för tillfället.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jodå, det kan man men det tar väl ett tag då man måste överstiga 5 först ....
Har jag för mig
Var ett tag sen som vi spelade det.../images/icons/sad.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Så mycket har jag räknat ut. Men det betyder i slutänden att du kan ha fyra anfall och fyra pareringar med ditt tvåhandssvärd under en SR. Lite väl mycket tycker jag.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jag har ju inte heller boken närvarande, men jag har för mig att det är så, ja. Visst kan det tyckas mycket, men då är man å andra sidan någon slags hjälte så att då möter man ju likvärdiga varelser - och vägen dit är ju kantad av vassa tänder och klor o illvilliga motståndare...../images/icons/devil.gif
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Ja, det stämmer. En krigare blir jäkligt mäktig. Kombinera detta med två vapen så blir han/hon ännu värre...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
tja, framåt YN Legend+++ kanska man har 4 hyfsade pareringar och 4 hyfsade attacker. en sk. övermäktig krigare har antagligen tre attacker där de två första är bra (12-14+) medans den tredje är strax under 10, och kanske två pareringar runt 10. eller så köper man jättehögt i få pareringar/attacker, men det där är den gyllene medelvägen. nu har jag inte kalkylerat jättenoga, utan bara försökt minnas siffror jag själv sett.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om attacker/pareringar ökar i kostnad på samma sätt som vanliga färdigheter (vilket jag inte kommer ihåg om de gör) så borde det mest effektiva vara att satsa på antal. Två attacker med FV 7 gör t ex i medel lika mycket ont som en attack på FV 14, men är antagligen bra mycket billigare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om attacker/pareringar ökar i kostnad på samma sätt som vanliga färdigheter (vilket jag inte kommer ihåg om de gör) så borde det mest effektiva vara att satsa på antal. Två attacker med FV 7 gör t ex i medel lika mycket ont som en attack på FV 14, men är antagligen bra mycket billigare.

<hr></blockquote>



Fast så är det inte, sk ökar inte i kostnad ju högre man köper.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Fast så är det inte, sk ökar inte i kostnad ju högre man köper."


Faktiskt gör det det bara inte lika hög grad som för färdigheter. Vid SK 15 -18 kostar varje höjning 2 SK samt över 19-20 3 SK om jag inte minns helt fel.

Fast i det aktuella exemplet så kostar alla SK lika.
 
Top