Nekromanti Att utmärka sig

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
God dag kära kamrater. ( nej , jag är inte från ryssland )

Idag hörde jag på P3 att någon rollspelare hade skickat in ett inlägg. I detta inlägg förklarade personen att tidningarna skulle be alla rollspelare om ursäkt. Detta för att det förstört så mycket i rollspels hobbyn, då de publicerade artiklarna om styckmordet och anknytningen till rollspel.
När jag hör dessa brev blir jag bara trött och sorgsen. Jag tycker att det är fel att varje gång ett brott begås och polisen hittar något som knyter samman personen med rpg så blir det stora rubriker. Men för guds skull, skicka inte in ett brev som kräver en ursäkt till "alla" rollspelare. Detta stöter ytterligare bara ut rollspelare. För vilken fotbolls spelare klagar när något anknyts till fotboll? Vilken militär klagar när de pekas ut? Visserligen blir man inte glad. Men, man gnäller inte för det minsta lilla. Om allmänheten inte förstår vad rollspel är, och vad det ger. Så lär inte detta brevet göra så att de tänker.
"Ohhh, dessa personer är helt okej. Kanske jag skall börja kolla vad just rollspel är."
De som klankar ner på rollspel, är personer som pratar om saker de inte förstår. Och vad betyder det ? Jo, just det. Korkade männsikor. Ett brev lär inte göra saken bättre, utan värre. Sätt energin där den gör nytta istället.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Exakt det jag menar. KOmmer ihg när Sagan om Ringen kom ut på bio. Då var det någon slampa som skrev.
" Nördarnas hämnd " eller något liknande. Bara att skratta åt de hederslösa hundarna.
 

Necromaniac

Veteran
Joined
9 Jan 2003
Messages
27
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jag tycker nästan att inlägget lät som nån rebellisk....[NO]

Jag anser att rollspel är som vilken annan hobby som helst. Jag förstår ändå inte riktigt vad folk har emot rollspelare om dom nu gillar LoTR (lord of the rings/ sagan om rinmgen om ni nu inte kan förkortningen :gremwink: )
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Vad har de emot rollspelare ?
Vad brukar männsikan ha emot det de inte förstår är nog den bättre frågan. Under 80-talet så blommade intresset ut på riktigt i sverige. Drakar och Demoner såldes i varje bokhandel, leksaksaffär osv. Men sedan hände något. I USA så skede det brott, som annars ändå skede. Men vissa hade direkta anknytningar till rpg. Inte för att det var rpg fel att personer försökte stoppa tåg med eldbollar. Problemet låg givetvis inom familjen osv. Men, som så ofta så fann myndigheterna en sak att lägga skulden på. SÅ att de kunde begripa problemet. Det blev rpg. Efter det bklev spelen svartlistade. Leksaksaffärer, bokhandlare ville inte längre ha dem. Dels för ryktet, dels för att vissa föräldrar rent ut sagt förbjöd deras barn att köpa denna svartkonst. Därefter....farligt......nördigt. Andra personer som inte förstår sig på, känner sig mindre värda. För att behandla denna känsla så snackar de skit om det. Jag menar, då är det ju lättare för dem. För saker de inte förstår. Kan ju inte vara bra....eller ???
 

Necromaniac

Veteran
Joined
9 Jan 2003
Messages
27
Location
Lund, Skåne, Sverige
!"%/¤!"#¤#(/&"¤!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :gremmad: :gremmad:

f(%¤n vilka J/%¤(%/vla idioter! snacka om förutfattade meningar!.... Å andra sidan e ju hela bunten kristna [NO] :gremwink: de brukar ju inte vara riktigt kloka.....

:gremgrin:.....bara skoja.. men det de har skrivit är ju inte klokt. Sånt borde förbjudas :gremmad:
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
JAG blir ledsen över att folk är så oförstående och extremt trångsynta, som den person skrev den artickeln.
nä, jag är ordlös....
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Du borde ha påpekat ...

Du borde ha påpekat att SFF:s webbplats är ett skämt.

Bluff och båg från början till slut.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Fotboll kontra rollspel ...

»[...] vilken fotbolls spelare klagar när något anknyts till fotboll? [...]«

Nu är det ju sällan så att alla som sysslar med fotboll svartmålas i media på samma sätt som vi rollspelare blivit den senaste veckan.

Men jag kan hålla med dig om att vi rollspelare nog är lite väl stingsliga och lätt vänder taggarna utåt så fort någon försöker kritisera vår hobby.

Men insändaren i Svd idag tycker jag var både sansad och saklig.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Elitist?

För vilken fotbolls spelare klagar när något anknyts till fotboll? Vilken militär klagar när de pekas ut?

Hur ofta pekas fotbollsspelare och militärer ut, då? Knappast ofta. När fotboll kritiseras brukar det handla om hulliganer, eller på sina håll rabiata lagkaptener, och när militären anklagas är det just militären som anklagas, inga enskilda militärer. En fotbollsspelare skjöts förresten för att han gjorde självmål. Borde fotboll förbjudas? Nej, förfan, alla vet ju vad det är, och de flesta tycker till på köpet om det. I Ryssland skickades några stackars soldater hem i kistor -de hade dött under träningen. Militären fick inte höra skit för det -alla vet vad det handlar om.

Du har en poäng när du säger att "allmänheten inte förstår vad rollspel är", men menar du att smutskastningen av unge Marcus, eller dylika rollspels"relaterade" fall var helt OK, eftersom allmänheten ändå inte vet vad rollspel är? Givetvis tycker du inte det.

Smutskastning är inte okej. Högerradikala rollspelsmotståndare är inte okej. Men allmänheten och median får vi nog leva med tills vi utrotas, och innan dess hoppas jag verkligen på en upplysningskampanj.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Elitist?

Jovisst. Men saken är "hur" man upplyser. Man bekämpar till exempel inte våld med våld. Det är ingen lösning. I detta fallet så är inte en sådan insändare en bra lösning.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Du borde ha påpekat ...

Ingen fara här. Måste ha insett att det är för...korkat för att vara sant.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Elitist?

Jovisst. Men saken är "hur" man upplyser. Man bekämpar till exempel inte våld med våld. Det är ingen lösning. I detta fallet så är inte en sådan insändare en bra lösning.

Okej, jag misstolkade den sista meningen i ditt huvudinlägg. Schäkta. ^_^
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja jo...

Håller med dig att det var kanske lite väl saftigt att be alla rollspelare om ursäkt. Men det som jag eftersöker är att våra kära journalister ser till att få fram ALL fakta istället för att hausa upp stora feta rubriker.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Ja jo...

Håller med. Men en journalist skulle aldrig göra det. Eftersom det inte skulle sälja...Världen har sina svaga sidor.
 
Top