Nekromanti Att sadla en drake.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Tänk dig att du i ditt coola fantasyrollspel, oavsett genre i övrigt (skräck, humor, äventyr, anything goes) vill ha med en falang typer som använder drakar som riddjur. Du kommer fram till att du vill att de ska användas både för långfärder och för dogfights med andra monster, eller bara för att regna eld på Sjöstad vid behov. Du kommer vidare fram till att en person per drake annat än i undantagsfall är rätt bra, fler vore overkill - de är ju nukes utan att behöva vara Olifanter också, liksom. I övrigt är storleken på draken inte bestämt, eller kanske till och med varierande.
Nu till den viktiga frågan. När du nästan är klar och håller på och sätta ihop ett bildmanus eftersom det vore coolt med litet bilder på det här gänget i den färdiga produkten inser du att du inte tänkt något på hur man faktiskt sitter på den här draken. Det är ju jätteviktigt! Det kommer förändra hur bilderna ser ut! Dessutom vill du ju gärna få in litet mer om hur det funkar i det aslånga stycket om den här tuffa gruppen du skrivit in i världsdelen av boken (säkert minst 150 sidor lång, för du skriver ett rollspel med självrespekt) behöver du hitta på det själv! Nej, om inte bildmanuset är superdetaljerat blir det ju inte som du vill, dessutom - vem fanken vågar lämna sånt här åt illustratören att bestämma???
Anyway. Någon som har några bra idéer på hur man designar en sadel till en drake i ett rollspel? Kraven är:
  • långfärder ska fungera
  • Dogfights ska fungera
  • det ska på något sätt gå att hålla i sig när man behöver dyka tvärt.
Sidesaddle kanske är en bra idé för längre färder, för grensle är rätt jobbigt efter en stund - har ni någonsin ridit en nordsvensk mer än en halvtimme? - men kanske inte mest praktiskt i dogfights. Någon slags variation på sittställning vore ju bra, eller ska man satsa på typ fotstöd a la stidbyglar, om djuren är litet mindre? Tänka Avatar? Eller göra sadeln avlång bak också på något sätt så man kan mer eller mindre lägga sig platt efter ryggen utan att råka trampa några fjäll i kläm, för när det är snabba djupdykningar på gång?
Som ni hör är det viktiga frågor det här! Hjälp mig designa!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Skall man inspireras av hästsadlar är "westernsadel" klart värd att titta närmre på. De är gjorda för att sitta flera timmar i, och är bra mycket mer bekväma. Är det "små" drakar kan man mycket väl tänka sig att man sitter med benen strax framför vingarna, och har fötterna i någon form av stigbygel (men antagligen också spänt fast sig på något sätt).

Är draken större kanske mer inspirerat från sätet i ett jaktflygplan? Men fantasy-fierat...
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
(Jag skriver alltså inte ett spel på riktigt, jag behöver kunna rita det här på ett bra sätt av anledningar, och det har lämnats åt illustratören att hitta på - men jag är intresserad överlag även utanför det här specifika projektet och därför är frågan väldigt allmän. Vad tycker DU vore coolast eller mest praktiskt, eller vad ser du för problem med dina favoritdrakar som löses bäst med endera sortens sadel etc?)

Särskilt inspirerad av hästsadlar behöver de inte vara, men fördelen med det är att det finns extremt många referenser på dem online, från olika tidsperioder. Vad är speciellt med sätet i ett jaktflygplan? Jag har mycket mindre erfarenhet av jaktflygplan än av ridsport :)
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Först av allt lär det bero på huruvida ryttaren förväntas slåss själv, eller om hen bara är där för att "ratta drake", samt, om hen ska slåss, hur fasen man slåss från en (relativt) stor flygande best.

Under antagande att draken anses vara vapen nog, så tänker jag mig en sadel liknande den som används för att rida på en Quetzalcoatlus i Dinotopia, dvs. man ligger i praktiken på ryggen, med två stigbyglar för att hålla fast fötterna, och har handgrepp (och rep) för att inte åka av med övriga kroppen. Just fastspänning lär vara det viktigaste. Ligger man ner, så är det lätt att fixa, och samtidigt är man någorlunda ur vägen för det värsta vinddraget. Man bör oavsett hålla sig långt fram och nära drakens huvud, så att det 1) är lättare att kommunicera och 2) man ser ungefär vad draken ser (och därmed vet om den ser vad man vill att den ska annihilera medelst eld, syra, köld eller vad som anses gängse kutym). Utan någon som helst erfarenhet av ridning, undantaget cykel, misstänker jag också att det är bekvämare under längre sträckor. I värsta fall borde man kunna fixa en extra säkerhetslina, så att man kan sträcka och röra på sig ibland så länge draken inte flyger i fullt ös.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Makaron;n201268 said:
Först av allt lär det bero på huruvida ryttaren förväntas slåss själv, eller om hen bara är där för att "ratta drake", samt, om hen ska slåss, hur fasen man slåss från en (relativt) stor flygande best.

Under antagande att draken anses vara vapen nog, så tänker jag mig en sadel liknande den som används för att rida på en Quetzalcoatlus[...]
Jag gillar båda alternativen! Men är nyfiken på i vilket spel det rids på Quetzalcoatlus? Tror den är för sen för Dino Riders?
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Xhakhal;n201276 said:
Jag gillar båda alternativen! Men är nyfiken på i vilket spel det rids på Quetzalcoatlus? Tror den är för sen för Dino Riders?
Spel? Jag tänkte på Dinotopia (men dum, trött och förvirrad som jag är, så glömde jag nämna detta...) Men Quetzalcoatlus flögs i Dino Riders, vill jag väldigt skarpt minnas (de "godas" flygödla var just en sådan, de onda hade en Pteranodon).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Xhakhal;n201267 said:
Särskilt inspirerad av hästsadlar behöver de inte vara, men fördelen med det är att det finns extremt många referenser på dem online, från olika tidsperioder. Vad är speciellt med sätet i ett jaktflygplan? Jag har mycket mindre erfarenhet av jaktflygplan än av ridsport :)
Hästsadel med stigbyglar är nog rätt rimligt om man slåss med t.ex. lans från drakryggen.

Med jaktplansstol menar jag något man sitter väl fastspänd i, och kan även ta upp en del sidokrafter. Jaktplanspiloter utsätts för rätt stora krafter medan de flyger, och jag kan tänka mig att en drake kan utsätta sin ryttare för rätt ordentlig påfrestning också. Så man behöver nog sitta stabilt.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Makaron;n201278 said:
Spel? Jag tänkte på Dinotopia (men dum, trött och förvirrad som jag är, så glömde jag nämna detta...) Men Quetzalcoatlus flögs i Dino Riders, vill jag väldigt skarpt minnas (de "godas" flygödla var just en sådan, de onda hade en Pteranodon).

Nu när du säger det. Det kanske bara är jag som inte känner igen dem på google images för alla fjädrar >_>
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker såhär. Man rider nog mest drakes, gör man något själv så är det knappast melee för liksom du har ju ändå en Drake.
Draken måste kunna göra smidiga coolare snurrmanövrar, så man kan råka trilla ur om man inte är en ninja alv. Det är inte bra. Om man inte råkar vara just en ninja alv, då bryr man sig inte.

Så sadeln består av en hyfsat skön ridsadel a la häst, med någon sorts bredare spännen som man fäster runt låten. Det är praktiska snäppspännen så man lätt tar sig lös om Draken börjar brings eller nått sånt tokigt och har dessutom typ något som fotstöd för annars är det ändå jobbigt. Det får gärna vara handtag på sadeln så man kan hålla I sig ordentligt när man störtdyker.

Inte helt tokigt om man dessutom kan slänga dit ett koger för pilar, så man kan göra någon mer nytta när man flyger / flyr från Andra drakryttare.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
.113;n201291 said:
Inte helt tokigt om man dessutom kan slänga dit ett koger för pilar, så man kan göra någon mer nytta när man flyger / flyr från Andra drakryttare.
Personligen tvivlar jag på ens förmåga att använda pilbåge från en drakrygg och lyckas med mer än att (inte) träffa sin drakvän, antagligen i vingarna. Det måste vara turbulent utav bara helvete när den flyger i full fart.
Men om det skulle funka, så skulle jag nog snarare förespråka armborst, men det är delvis baserat på liggande sadel (ett armborst går att spänna liggande, en båge är betydligt svårare till omöjligt).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
.113;n201291 said:
Inte helt tokigt om man dessutom kan slänga dit ett koger för pilar, så man kan göra någon mer nytta när man flyger / flyr från Andra drakryttare.
Eller om det är vanligt med eldbollskastande och blixtskjutande magiker, ha magikunniga ryttare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Makaron;n201294 said:
Personligen tvivlar jag på ens förmåga att använda pilbåge från en drakrygg och lyckas med mer än att (inte) träffa sin drakvän, antagligen i vingarna. Det måste vara turbulent utav bara helvete när den flyger i full fart.
Men om det skulle funka, så skulle jag nog snarare förespråka armborst, men det är delvis baserat på liggande sadel (ett armborst går att spänna liggande, en båge är betydligt svårare till omöjligt).
Jo det är ju mest om någon är rakt bakom en när man flyger rakt fram. Eller när man landar på ett torn och sprutar eld åt... Det mesta. Då kan man skjuta ner den där sista som överlevde eller stod just utanför elden.

Eller bara för att man känner man borde bidra lite själv också.

Armborst skulle nog funka bättre I teorin men tar ju lite tid ladda och tror inte det blir enklare på en Drake.

Men magi är ju inte helt.tokigt. Däremot känns det lite overkill, så kanske bara några ;)

Men som sagt själva sadelvarianten tror jag vore den bästa. Man borde nog ha ögonskydd också? Beror på hur snabba drakar är iofs.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Funderade lite på det här med sadel och kom att tänka på hur Steven Erikson löser det i hans Malazan Book of the Fallen, där rasen K'chain Che'Malle presenteras som stora tvåbenta ödlor.

När dessa vid tillfälle ska ackommodera mänskliga ryttare, formar sig deras skinn och skelettstruktur efter den enskilde ryttaren, omsluter t.ex. benen och en bit upp på höften och blir både sadel och skydd i ett.
För att sedan kunna öppna upp sig när ryttaren önskar stiga av, så klart.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Peter;n201328 said:
Cool variant! Men hur tusan skulle man bli kvar ifall det blir luftstrid mot annan drake? Fastspänd på nåt vis?



Det verkar ju definitivt som det rätta sättet att resa med stil i alla fall:

 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Särskilt vid dogfights är det plötsliga tvära kast, som är den kanske största faran för ryttaren (ja, utom eld från motståndardraken och sånt då...) Lupus Maximus och .113 associationer till flygplanssäten, att vara fastspänd mm är därför troliga.

Kavalleriet i Rom använde en sorts sadel, där det fanns fyra "horn", ett i varje hörn typ. När ryttaren satte sig i sadeln, vek stommen sig så att två horn på varje sida höll om benet på den sidan - det gjorde ju att ryttaren hölls fast vid tvära ryck och kunde röra överkroppen utan att hela tiden behöva tänka i förväg på vilken riktning hästen skulle ta osv. (Eventuellt kopierade de delar av denna teknik från mellanöstern, men jag är osäker...)

Sadlar som användes vid strid och tornerspel under medeltiden var höga och hade uppresta stöd fram och bak, för att öka ryttarens stabilitet. (Då tillsammans med stigbyglar, som ju romarna saknade, som hanterade stabiliteten i sidled.)

En rest sadel kan dessutom hantera det andra problemet - att sitta väldigt bredbent timme ut och timme in.

Jag ser framför mig en sadel som är ett litet mekaniskt mästerverk, en rest stomme med stöd för ryggen och en platta framför magen där dessutom eventuella "tömmar" eller dylikt kan fästas, som också har något liknande de romerska "hornen", som ser till att hålla fast ryttaren så att hen inte trillar av även om draken rollar eller rent av loopar. (Om de nu kan göra sådana akrobatiska konster...)

Sadeln har sannolikt något form av stigbyglar, mer för att erbjuda "rörligt stöd" för ryttarens ben, så att hen kan ta spjärn mot något - tex för att vända sig om tillfälligt. (Alla sådana manövrer blir mycket svårare när krafter verkar på kroppen och den dessutom är fastspänd kring midjan.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Sapient;n201373 said:
Kavalleriet i Rom använde en sorts sadel, där det fanns fyra "horn", ett i varje hörn typ.
Det där var jag ju tvungen att bildgoogla! Framsidan är den med de bakåtlutade hornen.

 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Bra bilder, DeBracy, även om jag sett rekonstruktioner med mer "böj" på hornen också - men det kan ju ha varierat. Och där anges det att den kom från Sassaniderna - jag hade ju för mig det. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
DeBracy;n201347 said:
Cool variant! Men hur tusan skulle man bli kvar ifall det blir luftstrid mot annan drake? Fastspänd på nåt vis?



Det verkar ju definitivt som det rätta sättet att resa med stil i alla fall:

Ja, det får nog vara en howdah man sitter fastspänd i.

Istället för drakriddare har man en drakfösare och ett gäng bågskyttar....
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Man är fastspänd på undersidan, som typ som när man åker hängglidare, då går det att isolera rätt så bra för långa, kalla, flygningar på extremt hög höjd.
 
Top