Att lösa problemet med kassa "kompetenta" rollpersoner

Ja, det är historiskt korrekt och har förekommit. Det gör inte att jag tycker att det är vare sig roligt eller smart.
Nä, det är ju varken roligt eller smart. Människor är i allmänhet varken roliga eller smarta :) Och vill man inte ha med det i sitt spelande så är det ju i sig inte konstigare än att slopa toalettbesök (för RP, nota bene!) när man spelar.

Intressant tråd! Har inte så mycket mer att tillägga tror jag.

Ja, det är historiskt korrekt och har förekommit. Det gör inte att jag tycker att det är vare sig roligt eller smart.

Håller med, Sten-sax-påse, är tråkigt som fan.

---

I procentbaserade spel så brukar jag ofta köra med att man har någon mekanism för att få "Flippa" på tärningarna, dvs att tiotal blir ental och tvärtom. Antalet Flipp är begränsat på något sätt. Vidare brukar bedöma nivån på slaget på tiotalstärningen, men kan alltså flippa för att lyckas med slaget eller i vissa fall kan man "ödsla" en flipp på att få ett bättre resultat. När flipparna är slut så blir det jobbigare.

Jag tycker det har funkat bra i t.ex. WFRP.

En sak de gjorde i WFRPv4 var att göra många slag "opposed", alltså att du slår och din motståndare slår, och så är det skillnaden mellan er som bestämmer vem som lyckas. Så att om du misslyckas, och din motståndare misslyckas ännu värre, så vinner du konflikten.

Det kan ju funka i andra spel också, om man vill undvika "inget händer"-resultat, för om du har högt får du oftare lägre nivå av "misslyckande" om du misslyckas kontra någon som har lågt.

Öööh, ja, ni fattar. :)

Det finns redan!
Jag tror att det går att göra roliga rollspel som utspelar sig i Mystvärlden. Det är ett helt OK garderobsvärldsbygge, ändå.

Vad jag inte tror går att göra alls är att göra upplevelsen av att spela Mystspel till bra, roliga rollspel. Den sortens pussel funkar helt enkelt jävla dåligt. Och det blir nog dålig stämning om man ibland får spendera flera timmar med att bara skalla huvudet mot ett idiotpussel, och först flera veckor senare få en idé i duschen om hur det skulle kunna lösas… =)

Vad jag inte tror går att göra alls är att göra upplevelsen av att spela Mystspel till bra, roliga rollspel. Den sortens pussel funkar helt enkelt jävla dåligt. Och det blir nog dålig stämning om man ibland får spendera flera timmar med att bara skalla huvudet mot ett idiotpussel, och först flera veckor senare få en idé i duschen om hur det skulle kunna lösas… =)
Jag gillar inte gåtor i rollspel. Jag gillar överlag inte konstlade problem. Jag kan förstå, begripa och lösa problem som finns IRL. Men de bygger ju just på att världen funkar som den gör, med slump, bristfälliga människor och allt vad det är. Skalar man bort det så får man MYST. Som jag ser det.

Sherlock Holmes och MYST är samma sak i min bok.

Back