Nekromanti Att döda sin egen bästa vän eller flickvän...

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har ganska nyligen sett den mycket grymma japanska filmen "Battle royale" och tycker att den historien skulle funka väldigt bra till ett äventyr.

För er som inte har sett den filmen så är handlingen ungefär så här: I en inte så avlägsen framtid så ligger Japan på randen till konkurs och skolorna är fulla av oambitiös ungdommar som inte längre har någon respekt för de äldre (vilkem hemsk tanke, va? :gremgrin:) För att råda bot på detta så startas en tävling där en skolklass slumpmässigt lottas fram för att vara med i en tävling: Battle Royale. I denna tävling så sätts klassen ut på en öde ö, där de blir bevakade utav helikoptarar och satelliter. Innan de skickas ut på ön så får de var sin bag med lite förnödingheter, en karta och ett vapen (som kan vara allt ifrån en UZI till ett grytlock) Deras uppgift är nu att döda varandra... tills endast en står levande kvar och om de inte har dödat varandra inom tre dagar. Så dör allihopa.

Taskigt läge, eller hur?

Tycker i alla fall att det här vore ett coolt äventyrs uppslag... Det kan ju bli en hel del kul "allianser" mellan olika grupper i klassen o.s.v. för att inte tala om alla svek och konspirationer som kommer att uppstå. Typ som Robinson fast med skjutvapen :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Och sen är ju Takeshi Kitano med också! Lysande! :gremgrin:

Men ja, som ett one-shot äventyr kan det nog funka antar jag, lite svårt att göra en kampanj.


Storuggla, gillade filmen
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Men ja, som ett one-shot äventyr kan det nog funka antar jag, lite svårt att göra en kampanj"

Jo, jag antar det... antingen så dör alla utom en eller också så lyckas någon överlista systemet och då är tävlingen ändå slut :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jo, men hur friska lär de som överlistar systemet vara då? Efter va de sett och dräpt sina klasskompisar? o_O


Storuggla, psykostomte
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jamen då får man väl använda CoC spelare då. Dom är ju vana att deras rollpersoner blir dödade eller galna :gremgrin: :gremcrazy:

Sedan så verkar det ju som om man snarare blir glad om man överlever! Jag menar kommer du ihåg flickan som åker med i militär jeepen i början utav filmen (hon som är alldeles nedblodad) och har nyss vunnit tävlingen. Jag menar såg du inte hur glad hon var? Hon log ju till och med :gremwink: :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag menar såg du inte hur glad hon var? Hon log ju till och med "

Hehehe, jovisst log hon. Det där charmiga leendet som säger "Något är allvarligt fel inuti den här skallen håll henne borta från allt vad vassa saker heter"...


Storuggla, tyckte bättre om Sonatine faktiskt
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nä men

Storuggla, tyckte bättre om Sonatine faktiskt

Nu måste vi hålla isär det här. Sonatine är ju faktisk skriven och regisserad av Beat Takeshi medans det enda han gör i battle royale är att spela. Det är ju Kinji Fukasaku som regisserat BR.
Kinji Fukasaku har regisserat en massa innan, och jag tror det var 'The gate of the youth' eller möjligtvis 'Lovers lost' som tidigare har väckt uppmärksamhet i japan.

Och snart får vi en BR2...

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men ja, som ett one-shot äventyr kan det nog funka antar jag, lite svårt att göra en kampanj."

Borde kunna funka som konventsäventyr också kan man tycka.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag måste fan ta och se den där filmen alltså! Idéen verkar ju riktigt spännande. Jag skulle gärna tilldelas grytlocket om jag var på den där ön faktiskt :gremwink:

Är den ny eller gammal förresten?

Ett rollspels scenario med samma upplägg vore faktiskt roligt att spela, fast de flesta ungarna skulle ju behöva vara SLPer så klart... Skulle ju funka om det typ bildades fyra gäng och alla rollpersoner var medlemmar i eller ledare i olika gäng. Iofs skulle det bli skitjobbigt, bättre då att rollpersonerna är ett gäng och det finns två, plus några enstöringar kanske. Sedan är det ju fritt fram att döda folk i det egna gänget också... :gremgrin:

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
tjaaa....

Som engångsäventyr så skulle det nog vara skitskoj.
Idéen är ju iof ganska brutal, men ändå..
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Är den ny eller gammal förresten?"

Den är relativt ny: den spelades in 2000

"fast de flesta ungarna skulle ju behöva vara SLPer så klart... "

Menar du inte ungdommar? Dom som var med i filmen var typ 17-18 år. Det blir ju lite intressantare konflikter om de inte är yngre... plus att det inte är lika magstarkt :gremtongue:

"Skulle ju funka om det typ bildades fyra gäng och alla rollpersoner var medlemmar i eller ledare i olika gäng. Iofs skulle det bli skitjobbigt, bättre då att rollpersonerna är ett gäng och det finns två, plus några enstöringar kanske"

Jo, det skulle bli lite väl jobbigt att skriva SLPs till tre-fyra gäng... Att alla RPs skulle vara i samma gäng var det som jag hade föreställt mig ifrån början. Sedan kommer det med största sanolikhet finnas andra gäng och även enstöringar som hoppar mellan gängen eller ligger och gömmer sig i terrängen i bakhåll precis som du skriver.

"Sedan är det ju fritt fram att döda folk i det egna gänget också... "

Såklart, man får det :gremgrin: Alla medel är tillåtna!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: nä men

"Nu måste vi hålla isär det här. Sonatine är ju faktisk skriven och regisserad av Beat Takeshi medans det enda han gör i battle royale är att spela. Det är ju Kinji Fukasaku som regisserat BR."

Öh? Jaha? Jag tycker fortfarande bättre om Sonatine.


Storuggla, kvarstår i sin åsikt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tokiga gangsters som äter gglass och slappar på stranden. Takeshi Kitano skildrar yakuza-livet: 90% apati och 10% tokaction.


Storuggla, gillar tokgangsters
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Takeshi Kitano skildrar yakuza-livet

För ovanlighetens skull...

Jag har visserligen bara sett Brother, nu har jag fyra till av hans filmer hemma tror jag, ska ta och se lite fler. Men lite av de andra har jag sett också och han verkar ju inte vara så varierande i sina roller.
Stenhård gangster som inte pratar så mycket och kör på den hårda vägen.

Man kan ju börja undra om han saknar andra talanger... Lite som Clintan kanske? :gremlaugh:

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"och han verkar ju inte vara så varierande i sina roller."

Hum... nä. Men det är ju den rollen han är så jäkla stenhård i, så jag förlåter honom.

"Man kan ju börja undra om han saknar andra talanger... Lite som Clintan kanske?"

Hah! Där gick du bet, fårstrypare! Han inte bara agerar och dregisserar sina yakuza-filmer, han har gjort en roadmovie också! Och innan han blev skådis var han en framgångsrik ståuppkomiker. :gremlaugh:


Storuggla, Beat Takeshi Fanboy
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ståuppare???

Herregud.

Det hade jag ALDRIG trott om honom :gremlaugh:

SHITZZORS
det vore kul att hitta lite av hans material. vad skämtar han om?
"sen sköt jag killen i skrevet också"
*publiken skrattar skrämt*

:gremlaugh:

chrull
 
Top