Klaatu said:
Några rollpersoner ska ta sig in i huvudstaden via stora porten som vaktas av ett dussin vakter. [...] Med andra ord måste rollpersonerna ha en anledning för att komma in (de har ingen riktig anledning).
Här kommer äventyrssabbaren i mig: "men vänta nu, om vi inte har en anledning att gå in i staden, varför ska vi försöka ta oss in i staden alls?"
Och sen kommer spelaren till vänster och säger "ja, precis, det är ändå bara en modell!", och spelaren till höger går "eller CGI." - "Vi går någon annanstans. Staden är ett fjompigt ställe."
Ja, vi är skadade.
---
Men okej, vi antar att rollpersonerna har en anledning pga äventyret, men ingen som kan yppas högt. "Vi ska sno den stora formelsamlingen i kungens bibliotek" eller nåt.
Då kan man ta pergament och penna och dra sig till minnes den fete köpmannen som man räddade från orcherna för fjorton spelmöten sedan, varpå man fejkar ihop en inbjudan till denne.
"Halt, vem där och vad är ert ärende!"
"Mitt namn är Simris Ham af Karlstad, och detta är mina reskamrater. Vi har en inbjudan från köpmannen herr Wilfelp Struul att vara hans gäster på Vridvartsnattfesten." (viftar med inbjudan)