Denna trådstart innebär att jag passerar mitt 1000:e XP, det gör att tråden kommer lysa lite extra tror jag.
Denna kampanj var inte tänkt att sträcka sig längre än över sommaren. Snart är sommaren slut och två spelmöten har vi hunnit med. Jag vågar inte längre hoppas på att den hinner bli färdigspelad innan jag ska fara till Malmö igen. Det kommer innebära ett avbrott i denna krönika, men förhoppningsvis får jag chansen att färdigställa den en dag. Framtiden får utvisa.
Kampanjen utspelar sig i Daradja, närmare bestämt kungariket An-Athark. För er som inte är bekanta med Artesias spelvärld innebär det att miljön påminner mycket om Skottland och människorna om stolta högländare. I Daradja finns fullt av konflikter, och landet har inte varit enat på många mansåldrar. Spelets hemsida finner ni här.
Min spelgrupp består av idel forum-bekanta - Ceram, Eksem och tomasarfert. I vanlig ordning får jag se till att ni bekantar er med deras rollpersoner:
Ceram - Mirac av Kir Doss: I sitt 16 levnadsår kastades han ut från sitt hem av sin fader, härföraren i citadellet Kir Doss. Vilken uppslitande konflikt som fick sådana konsekvenser är ännu inte allmänt känt, men det har lämnat spår i den unge mannens sinne. Sedan dess har han arbetat sig upp för rankerna i ett palatianskt legoförband. Nyligen har förbandet värvats av Kung Demetrius av An-Athark.
Eksem - Isola Elessias dotter: Isola har sedan unga år tjänstgjort som prästinna. Hennes hängivenhet ledde henne till en mer ljusskygg kult kring Djara Luna, den mörka månens gudinna. Hon har vid kampanjens start redan tillbringat flera år vid Kung Demetrius hov - hon förättar offer och leder böner, vilket är en stor heder för en sådan ung kvinna.
tomasarfert - Umar: Denne man har arbetat sig fram den hårda vägen. Han tog sig till Daradja för att söka lyckan, och han är ambitiös - han nöjer sig inte med lite. För närvarande är han edsvuren till en baron, Galov av Tir-en-Tull, som i sedan tur tjänar konungen i An-Athark.
Regler
Jag nöjde mig inte fullt ut med Artesias simulationistiska regler, utan har försökt föra in några favoritmoment från Noir. Resultatet bifogar jag. Det är en kompromiss där jag ville få med dels Noirs initiativbräde, dels ett mer narrativt flöde i striderna. Kompromissen innebär att en typ av tärningsslag gäller för initiativet (Noirs 2T10), och ett annat i övrigt (Artesias 1D10). Det är kanske en smula osnyggt, men fungerar.
Ge gärna kommentarer på min modd, eller ställ frågor hur vi handskas med andra delar av regelsystemet.
En text om det första spelmötet borde dyka upp imorgon, nu behöver jag gå och lägga mig.
Denna kampanj var inte tänkt att sträcka sig längre än över sommaren. Snart är sommaren slut och två spelmöten har vi hunnit med. Jag vågar inte längre hoppas på att den hinner bli färdigspelad innan jag ska fara till Malmö igen. Det kommer innebära ett avbrott i denna krönika, men förhoppningsvis får jag chansen att färdigställa den en dag. Framtiden får utvisa.
Kampanjen utspelar sig i Daradja, närmare bestämt kungariket An-Athark. För er som inte är bekanta med Artesias spelvärld innebär det att miljön påminner mycket om Skottland och människorna om stolta högländare. I Daradja finns fullt av konflikter, och landet har inte varit enat på många mansåldrar. Spelets hemsida finner ni här.
Min spelgrupp består av idel forum-bekanta - Ceram, Eksem och tomasarfert. I vanlig ordning får jag se till att ni bekantar er med deras rollpersoner:
Ceram - Mirac av Kir Doss: I sitt 16 levnadsår kastades han ut från sitt hem av sin fader, härföraren i citadellet Kir Doss. Vilken uppslitande konflikt som fick sådana konsekvenser är ännu inte allmänt känt, men det har lämnat spår i den unge mannens sinne. Sedan dess har han arbetat sig upp för rankerna i ett palatianskt legoförband. Nyligen har förbandet värvats av Kung Demetrius av An-Athark.
Eksem - Isola Elessias dotter: Isola har sedan unga år tjänstgjort som prästinna. Hennes hängivenhet ledde henne till en mer ljusskygg kult kring Djara Luna, den mörka månens gudinna. Hon har vid kampanjens start redan tillbringat flera år vid Kung Demetrius hov - hon förättar offer och leder böner, vilket är en stor heder för en sådan ung kvinna.
tomasarfert - Umar: Denne man har arbetat sig fram den hårda vägen. Han tog sig till Daradja för att söka lyckan, och han är ambitiös - han nöjer sig inte med lite. För närvarande är han edsvuren till en baron, Galov av Tir-en-Tull, som i sedan tur tjänar konungen i An-Athark.
Regler
Jag nöjde mig inte fullt ut med Artesias simulationistiska regler, utan har försökt föra in några favoritmoment från Noir. Resultatet bifogar jag. Det är en kompromiss där jag ville få med dels Noirs initiativbräde, dels ett mer narrativt flöde i striderna. Kompromissen innebär att en typ av tärningsslag gäller för initiativet (Noirs 2T10), och ett annat i övrigt (Artesias 1D10). Det är kanske en smula osnyggt, men fungerar.
Ge gärna kommentarer på min modd, eller ställ frågor hur vi handskas med andra delar av regelsystemet.
En text om det första spelmötet borde dyka upp imorgon, nu behöver jag gå och lägga mig.