Nekromanti artefakt? eller magi?

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
artefakt? eller magi?

Hej. Har funderat lite, om man ska lägga in effekten "Krossa" med magnitud 3, så måste man ha 3 ingredienser, och ett labb eller det blir lättare då iaf, men så måste man lägga in en massa Generatorer och annat skojigt. Varför kastar man inte bara en magi med effekten krossa magnitud 3, och med provosorisk varaktighet? Finns det nån vettig förklaring? Det är ju trots allt både billigare, lättare och snabbare gjort.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: artefakt? eller magi?

kan ha att göra med att man bara får ha en likadan efekt åt gången aktiverad vilket betyder endast en provisorisera vilket gör att magiker endast kan kasta den på en sak åt gången.

och vilken magiker vill binda upp sig till att inte kunna använda många provisoriska besvärjelser.

Lijat - spekulerar
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Ny fråga.

Ja det var ju en bra förklaring, typiskt! jaja. Ny fråga, så jag slipper spamma, Om man lägger i effekten "Döda", dör man själv om man tar i vapnet eller bara den som man hugger eller liknande? Kan inte en demon man har tex kallat ner använda sin magi för att fly eller liknande?. e det bättre att göra en ny tråd? eller är det ingen som vill eller kan svara?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Ny fråga.

" e det bättre att göra en ny tråd? eller är det ingen som vill eller kan svara?"

Nej. Detta har vi redan pratat om. Försöka hålla antalet trådar till ett minimum är du snäll. Om du inte får några svar på en fråga så är det helt enkelt bara för att ingen vet/är intresserad. Men det verkar du ju ha förstått :gremsmile:


"Om man lägger i effekten "Döda", dör man själv om man tar i vapnet eller bara den som man hugger eller liknande?"

Det beror helt och hållet på aktiveringsvillkoret i artefakten. Alla artefakter måste ha en så kallad 'aktivator' och när denna byggs så måste alkemisten specificera det exakta villkoret som utlöser artefakten. Och om det villkoret är "Så fort någon rör vid klingan på svärdet", så ja. Då kommer magikern få sig en kyss när han rör vid klingan. Men det finns ju gott om andra utlösningsvillkor och dom kan t.om. vara rätt så komplexa vid aktivatorer med högre ranger.


/Naug
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Olika metodik

"Hej. Har funderat lite, om man ska lägga in effekten "Krossa" med magnitud 3, så måste man ha 3 ingredienser, och ett labb eller det blir lättare då iaf, men så måste man lägga in en massa Generatorer och annat skojigt. Varför kastar man inte bara en magi med effekten krossa magnitud 3, och med provosorisk varaktighet? Finns det nån vettig förklaring? Det är ju trots allt både billigare, lättare och snabbare gjort."

En sådan effekt hade varit magnitud 6, så det hade ändå krävts en del kongelat och grejer, motsvarande ett par magnitud 3 - prylar. Därtill hade den stoppat upp lite av din magiska förmåga, och dessutom kunnat avlägsnas när någon skickligare magiker så önskade.

Med ett demoniskt aggregat behöver du helt enkelt inte bry dig om artefaktens operation längre.

--Björn, artefaktiskt
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Olika metodik

Hehe, tack ska du ha. Jag lärde mig det igår kväll, tydligen så att jag måste läsa M&M på nytt, verkar ha glömt en del. Tack ändå.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Ny fråga.

Fast effekten "Döda" har grundräckvidd Personlig om jag inte missminner mig (se vidare i M&M). Jag tror inte man kan använda aktiveringsvillkor för att kringgå detta. Alltså måste du först göra en besvärjelse med Döda och räckvidden förbättrad till Beröring. Lägger du sen denna besvärjelse i artefakten med aktiveringsvillkoret "besvärjelsen utlöses när en tirak träffas i magen" så stämmer din teori.


/Rax
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Ny fråga.

Jo du har helt rätt, men det visste jag, fast tydligen glömde jag skriva det. Hatar det, vem vill kasta "döda" på sig själv? borde vara beröring eller nåt på den effekten tycker jag! Tack ska du ha iaf. Ha det bra!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Personliga artefakter.

Det här är en typisk fråga som jag alltid har frågat mig själv men aldrig fått något vettigt svar på. Om man har en artefakt som väver en personlig effekt. Vem påverkar effekten egentligen? Borde den inte påverka den/det som väver effekten, det vill säga artefakten själv? Eller, i det fallet man har ett demoniskt aggregat. Påverkas då demonen av personliga effekter?


/Naug, som tror att 'döda' har minimal effekt på ett svärd :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Personliga artefakter.

Vem påverkar effekten egentligen?

Good point. Av diverse skäl anser jag dock att en besvärjelse med räckvidden "Personlig" som läggs i artefakten kommer att drabba användaren, eftersom det är denne som närmast "väver" besvärjelsen. Vill man alltså använda en sån artefakt för att skada nån måste man få den personen att hålla i och aktivera artefakten.

Man kan ta elixir som utgångspunkt - dessa kan endast innehålla besvärjelser med "Personlig" räckvidd och aktiveras genom att man inmundigar dem. Det går alltså bara att skada någon med ett elixir med effekten "Döda" genom att tvinga/lura dem att dricka det.

Hmm...en tanke slog mig just. Man skulle kanske kunna använda en besvärjelse med "Personlig" räckvidd på en artefakt som kastas/skjuts mot en fiende, om aktiveringsvillkoret är "utlös besvärjelsen när artefakten träffar något". Å andra sidan tycker jag man kan argumentera för att detta ändå är en form av beröring (i reglernas andemening), alltså borde besvärjelsen kräva räckvidd "Beröring". Snårigt värre.


/Rax
 

Cirid

Veteran
Joined
27 Aug 2004
Messages
25
Location
Sverige
Re: Personliga artefakter.

Hur gör man egentligen för att få in en besvärjelse med personlig räckvidd i en artefakt? Man måste ju väva besvärjelsen mot artefakten för att få in besvärjelsen.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Personliga artefakter.

"Hur gör man egentligen för att få in en besvärjelse med personlig räckvidd i en artefakt? Man måste ju väva besvärjelsen mot artefakten för att få in besvärjelsen."

Två möjliga tolkningar, enligt mig.
Tolkning #1: Ignorera detta problem och räkna besvärjelsen som om dess personliga räckvidd påverkar användaren av artefakten.
Tolkning #2: Tillåt inte att besvärjelser med personlig räckvidd kan placeras i en artefakt.

Välj den tolkning som passar bäst i ditt Mundana. #1 är enklast, kraftfullast och bidrar till mest mångfald, mellan #2 är lite mer logisk.

--Björn, tolk
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Personliga artefakter. (Personlig)

Ser inget problem med artefakter med räckvidd personlig.
Eftersom det är fokus i artefakten som väver effekten så borde endast artefakten påverkas. Men just detta kan jhu vara det man eftersträvar i vissa fall. Tänk er en "flygande matta" tex. Eller en svävande burbräcka eller nåt i den stilen.
Effekten "döda" tex är jhu av mindre nytta som effekt med räckvidd personlig. Desto bättre då med räckvidd beröring.
 
Top