svar
Jag skulle nog vilja påstå att Tradition är Sveriges ledande rollspels-återförsäljare (hela butikskedjan, inte endast nätbutiken), varför Traditions försäljningssiffror bör vara ytterst representativa för den svenska spelmarknaden som helhet. Nu har jag inte tillgång till dessa försäljningssiffror, men på Traditions nätbutik finns i alla fall en fem i topp-lista över sålda rollspelsprodukter. Där har DoD6 i stort sett toppat listan sedan spelet kom ut. De olika regelböckerna till D&D har vanligtvis upptagit återstående platser, även om övriga DoD6-podukter numera också återfinns på listan. Först i och med att nya Forgotten Realms-boken kom ut åkte DoD6 ned från första platsen (till andra plats), vilket skulle kunna förklaras med att marknaden börjar bli aningen mättad på DoD6-regelboken efter 7 månader på första plats.
Alltså: Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons säljer bäst på Traditions nätbutik. Hur det står till med hela butikskedjan Tradition har jag ingen aning om, men Seter hävdade att han pratat med butikspersonal i en tråd längre ned på forumet, och enligt honom säljer D&D bättre än DoD. Då antar jag dock att det gäller försäljning totalt, inte en enskild produkt. (Det finns ju långt fler D&D-produkter utgivna än DoD-produkter.)
Eftersom vi (Legend Hobbyspel) inte säljer utländska produkter ännu (i någon större omfattning i alla fall) så har jag egentligen ingen aning om hur bra D&D säljer kontra DoD. Drakar och Demoner är i alla fall den enskilda produkt som vi räknar med att för all framtid ha sålt flest exemplar av. Ingen annan produkt har sådan försäljningspotential som en ny utgåva av Drakar och Demoner i Sverige. Punkt.
Vad gäller Eon2 så stämmer NeoGames uppgifter inte alls med våra erfarenheter. Vi säljer trots allt (så gott som) endast svenska produkter än så länge, och Eon2 är så gott som osäljbart i dagsläget. Vi har nog inte sålt mer än ett par exemplar under hela 2001. Vi har vidare sålt drygt 10 (tio!) gånger så många exemplar av DoD6 som Eon2 (försäljning totalt, både 2000 och 2001), vilket inte säger så lite om efterfrågan. En förklaring är givetvis att NeoGames troligtvis dominerar Internet-försäljningen med sin egen hemsida (gissning). Hur Eon2 kan vara en försäljningssuccé kan jag dock inte förstå om man tar hänsyn till vår egen försäljning och jämför med topplistorna på SF-bokhandeln och Tradition...
Det kan tilläggas att vi huvudsakligen sysslar med antikvariatverksamhet (vi köper, säljer och byter spel) och att vår försäljning egentligen är en parentes i sammanhanget. Faktum kvarstår dock: Vi säljer knappt några nya Eon-produkter alls, medan DoD-produkter går åt som smör i solsken, så att säga.
/Pauli Paananen, återförsäljare
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>